رئیس خانه معدن استان همدان گفت: تاکنون 280 معدن در استان همدان مجوز اکتشاف و بهره‌برداری گرفته‌اند که از این حیث همدان جزء 8 استان برتر کشور است.
کد خبر: ۸۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 04 September 2015
رئیس خانه معدن استان همدان گفت: تاکنون 280 معدن در استان همدان مجوز اکتشاف و بهره‌برداری گرفته‌اند که از این حیث همدان جزء 8 استان برتر کشور است.

به گزارش فارس،رحیم مرتضایی در مراسم صبحانه کاری کمیسیون تخصصی معادن استان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت معادن استان شرایط خوبی را داراست، اظهار کرد: در سطح استان همدان در منطقه قروه ـ اسدآباد معادن فعالیت خوبی دارند که باعث شده تا این منطقه رونق خوبی بگیرد.

وی با بیان اینکه در خط ملایر - اصفهان هم معادن سرب، روی و آهن فعال هستند، گفت: در حال حاضر بیش از 280 معدن فعال در سطح استان وجود دارد.

رئیس خانه معدن استان همدان خاطرنشان کرد: بیش از 28 ماده معدنی در معادن استان استخراج می‌شود که باعث ایجاد اشتغال قابل توجهی شده است.

وی اضافه کرد: در مجموع سالانه بیش از 2 میلیارد تن ماده معدنی از معادن استان استخراج شده که سه درصد از ذخایر معدنی کشور محسوب می‌شود.

مرتضایی با بیان اینکه استان همدان از نظر غنای مواد معدنی رتبه هشتم کشور را داراست، گفت: با این وجود در سطح اجرا و استخراج مشکلاتی وجود دارد که باید با تعامل و تشکیل جلسات موانع آن برطرف شود.

وی افزود: هر چند که در سطح استان همدان، کشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه شناخته شده است ولی با توجه به وضعیت بحرانی آب کشور، نقش معدن باید پررنگ‌تر شود.

رئیس خانه معدن استان همدانبا اشاره به اینکه به تازگی در طرح زون‌بندی نقشه جغرافیایی استان همدان مشکلاتی برای معدن‌کاران به وجود آمده است، تصریح کرد: حدود 30 درصد مساحت استان با رنگ قرمز و خاکستری مشخص شده است.

وی یادآور شد: در بررسی‌های خانه معدن، مشخص شده با این زون‌بندی منابع طبیعی، بیش از 253 محدوده معدنی در این مناطق رنگی واقع شده است.

مرتضایی با بیان اینکه با در نظر گرفتن موقعیت، این مناطق 35 درصد معادن فعال استان را شامل می‌شود، گفت: از این درصد 94 معدن فعال که مواد مختلف معدنی را استخراج می‌کنند جزء این مناطق هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در صورت جلوگیری از فعالیت معادن در مناطق رنگی و عدم تعامل منابع طبیعی، به طور حتم معادن دولومیت که سرمایه‌گذاری خوبی در آن صورت گرفته به تعطیلی کشیده خواهد شد.

رئیس خانه معدن استان همدان گفت: اگر ادارات و بخش دولتی نمی‌خواهند مشکلی از بخش معدن حل کنند مشکلی به بخش معدن اضافه نکنند تا با آرامش بیشتری به فکر سودآوری برای استان باشیم.

در این جلسه چند نفر از معدن‌کاران استان به بیان مشکلات خود در زمینه‌های مختلف به خصوص مواردی که مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست بود پرداختند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار