کد خبر: ۸۲۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵ 01 March 2020
هنرمند و عکاس برجسته کشور در نامه‌ای به استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت فعلی اپیدمی ویروس کرونا نامه‌ای نوشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج حسن غفاری هنرمند و عکاس برجسته کشور در نامه‌ای به استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت فعلی اپیدمی ویروس کرونا آورده است: حال که بر سفره کرونا نشسته‌ایم  و مجالی برای گفت و شنید فراهم شد چند کلامی را با شما در میان خواهم گذاشت.
ایامی است که با تهدید این ویروس دغدغه زندگی‌مان به دغدغه زنده ماندمان تنزل یافته است. او نمی داند که ما انسان‌ها تنها همین کره خاکی را برای سکونت داریم و ما می دانیم که او میل به انتقال و تکثیر فراوان دارد و هیچ مرز و جغرافیا، ملیت و نژاد، فقیر وغنی، دین‌دار و بی‌دین نمی شناسد و همه را بایک چشم نگاه می کند و همچنین می‌دانیم که شاه کلید بازگشت به  زندگی عادی  سرلوحه قرار دادن زیست آگاهانه است. 
جناب استاندار، مستحضر هستید زندگی ایلی و عشیره‌ای، فرهنگ اجتماعی مردم این استان آنها را به عادات و رفتارهای خاص مبتلا می کند. استانی که در ظاهر به سرعت در پی نشانه سازی‌های نوگرایانه شهری است بدون آنکه بستر فرهنگی و رفتاری مورد نیاز چنین جوامعی در آن فراهم شده باشد که تدارکش مستلزم تلاش مستمر نهادهای آموزشی است. 
تحولات دهه های اخیر ساختار جامعه ایلی را دگرگون کرد و سرسلسله‌اش از هم فرو پاشید اما در لایه های پایین تر به دلایل تامین منافع جمعی کمتر دچار تغییر شد و در برخی موارد به سبب ایجاد برتری‌های جمعی اجتماعی تبدیل به یک امتیاز شد.
در این مورد می توان اشاره ای داشت به حضور حداکثری مردم استان پای صندوق های رای نماینده‌های مجلس که نه از روی رفتارهای حزبی بلکه بر مدار موضوعات دیگری صورت می‌گیرد. 
هر چند که دو فاکتور اقتصاد بر پایه دامداری و دو بار کوچ در سال برای تداوم اقتصاد زندگی عشایری به سوی فراموشی در حرکت است اما عامل وابستگی قومی و مراتب ایلی با اندکی تغییرات عجین و همراه فرهنگ شهر نشینی شده است. 
در هیچ دوره ای از تاریخ، دولت و حکومت همانند دهه اخیر به پشتوانه ابزارهای تبلیغاتی حضور و بروز در جوامع سنتی و گروه های اجتماعی روستایی و عشایری را نداشته است، دهیاران، شوراها، نماینده های بهداشت و معلم و مدیران مدارس ، بسیج و مبلغان دینی و از همه مهمتر وابستگی و باورپذیری این جوامع از صدا و سیما چگونه می‌توان واقعیت تهدید جهانی کرونا و دستورالعمل های آموزشی جهانی و ملی را در مبارزه با این ویروس به کار گرفت و گستردگی اطلاعات مردم را پیرامون این ویروس به رفتارهای آگاهانه تبدیل کرد؟.
 جناب آقای استاندار شما مدیر ارشد سرزمینی با شش ایل بزرگ هستید، ایلیاتی‌های شهرنشین که در خیالشان اسب و تفنگ و سیاه چادر دارند بر اصول قوم و طایفه تصمیم می گیرند و رفتار می کنند.
چگونه است هرگونه تجمع از فضای های آموزشی، فرهنگی، هنری و مذهبی حتی مجالس خبرگان و شورای اسلامی با اعلان رسمی تعطیل می شود که هیچ گونه اجتماع و ترددی به وجود نیاید و از این طریق گام های اول پیشگیری از گسترش و کنترل این بیماری برداشته شود. 
جناب آقای استاندار؛ میهمانی های شبانه خواستگاری‌ها، عصرهای پنجشنبه‌های قبرستان ها، مراسم‌های خاکسپاری و مجالس فاتحه خوانی که معمولا بار عاطفی شدیدی دارند از جمله عوامل ایجاد آسیب های جبران ناپذیری است که این روزها با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط مناسب با رشد و انتقال این ویروس در هفته سخت تاکید شده می تواند موجب اوج گیری این بیماری شود و عواقب جبران ناپذیری در سلامت افراد، اقتصاد و روابط اجتماعی برای مردمان کهگیلویه و بویراحمد همراه داشته باشد.
رویارویی بی تعارف با این واقعیت که همه ما می توانیم نقش ناقل قاتل سالمندان و عزیزانمان باشیم را جدی‌تر بگیریم و در هفته‌های پایانی سال بدون تعارف با فرهنگ سازی احترام به حریم شخصی افراد زندگی را در زنده ماندن معنی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار