گفتگوی تابناک با معاونت برنامه ریزی و توسعه تشکیلاتی خانه کارگر
حسینی : گا‌ها کارفرمایان حقوق کارگران را ادا نمی‌کنند و یا اینکه با وجود انجام اضافه کاری، اما حقوق اضافه پرداخت نمی‌شود و در صورت اعتراض، کارگر را تهدید به اخراج می‌کنند که در چنین شرایطی اگر کارگر نتواند در محاکم قضایی از خود دفاع کند، خانه کارگر حمایت کامل حقوقی را از کارگر انجام می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵ 30 April 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروز ۱۱ اردیبهشت آخرین روز از هفته کارگر و در واقع روز کارگر نامگذاری شده است. در مورد کارگر و وضعیت کاری آنان همواره موارد متعددی مطرح است. از مباحث حقوق و دستمزد تا شرایط کاری و وضعیت معیشتی تا موضوعاتی مانند تخصص و آموزش و درمان و شرایط مسکن و زندگی.
به عنوان مثال در خصوص وضعیت حقوق و دستمزد کارگران، روز‌های پایانی سال به شدت متاثر از جلسات و رایزنی‌هایی گذشت تا اینکه نهایتا به یک فرمول و عدد مشخص رسید و یا در خصوص بیمه خصوصا بیمه تکمیلی اقداماتی صورت گرفته و یا در برخی موضوعات دیگر همواره رایزنی و اقدام می‌شود.
یک نکته بسیار مهم در خصوص کارگران وجود دارد که می‌تواند به سر و سامان دادن به مشکلات آنان و یا هدفمند کردن درخواست‌ها و پیگیری‌ها کمک کند و آن هم وجود ساختاری مدون در راس کار کارگران است که این وظیفه در حال حاضر در ایران بر عهده خانه کارگر" است. این تشکیلات در واقع یک سازمان غیردولتی صنفی است.
سید عبدالمجید حسینی معاونت برنامه ریزی و توسعه تشکیلاتی خانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با تابناک کهگیلویه وبویراحمد برخی اقدامات و همچنین شرایط فعالیت این سازمان غیر دولتی را تشریح کرد.
حسینی در خصوص جایگاه این تشکل صنفی گفت: خانه کارگر در واقع یک سازمان حمایتی و هماهنگ کننده برای کمک به کارگران در خصوص به نتیجه رساندن مطالبات و یا ارتقاء سطح آموزش، رفاه و معیشت آنان با پیگیری و رایزنی‌ها است. از جمله اهداف خانه کارگری، حمایت از کارگران در دو موضع مهم یعنی آموزش و درمان است. به عنوان نمونه برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف در دستور کار و اجرا قرار دارد که در پایان این کلاس‌ها مدارک صادر و با رایزنی‌هایی که با دستگاه‌های مختلف مانند اداره کار و صمت صورت می‌گیرد، با استفاده از این مدارک تسهیلات اشتغالزایی یا مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: خانه کارگر استان در ۳ شهر یاسوج، گچساران و دهدشت، شعبه دارد که جمعا حدود ۱۱ هزار عضو ثبت شده دارد در شهر گچساران بیش از ۶ هزار عضو که از این تعداد اعضا حدود ۲ هزار عضو از کارکنان شرکت نفت هستند. در دهدشت هم سال گذشته این دفتر راه اندازی شده و کارگران حوزه بهداشت فعلا عضو هستند که مسائل و مشکلات آن‌ها را بررسی و پیگیری می‌کنیم. در شهر یا سوج هم علاوه بر عضویت کارگران حوزه‌های مختلف اخیرا، پوشش و پیگیری کارگران شاغل در حوزه‌های پیمانکاری را در دستور کار و اجرا داریم.
از سال ۱۳۹۳ خانه کارگر استان راه اندازی شد و در این مدت در زمینه آموزش و بیمه کارگران تلاش‌های زیادی شد. اخیرا هم با توجه به گسترش پتروشیمی‌ها تلاش‌هایی در سطح کشور و به تبع آن در سطح استان برای عضویت و حمایت از کارگران این مراکز صورت گرفته است.
حسینی گفت: همانگونه که بیان شد در بحث آموزش کارگران تلاش‌های زیادی انجام می‌شود خصوصا در بحث آموزش زبان انگلیسی و اخیرا هم با دانشگاه علوم پزشکی توافقاتی انجام شده که در زمینه آموزش تزریقات و ارائه مدارکی که بتوان از آن برای کار استفاده کرد، اقدام شود.
وی ادامه داد: حدود ۳ سال است که با بیمه‌ها رایزنی شده که کارگران عضو خانه کارگری بتوانند در بحث پرداخت بیمه به صورت اقساطی اقدام کنند. البته اینگونه قرارداد‌ها را با صنوف مختلف هم بسته ایم که کارگران بتوانند از مزایای این قرارداد‌ها استفاده کنند.
حسینی گفت: از نظر ما هر شخص شاغلی که شغل ثابت اداری ندارد حتی کسانی که بیمه هم نیستند، کارگر محسوب می‌شود و تحت حمایت ما قرار می‌گیرد. اکنونه م مهمترین موضوع در دست اقدام ما بحث درمان و بیمه تکمیلی است و بحث دومی که در دست اقدام داریم، مهمانسرا‌های خانه کارگر در استان است که اکنون نزدیک به ۶۰ کانکس مجهز در حال ارائه خدمات به مسافران کارگر است.
شاید بسیاری از کارگران نمی‌دانند که مهمانسرا‌های خانه کارگری در اکثر استان‌ها آماده اسکان مسافران هستند و این افراد می‌توانند در سفر‌های زیارتی و سیاحتی خود خصوصا در تشرف به مشهد مقدس از این مهمانسرا‌ها استفاده کنند.
معاونت برنامه ریزی و توسعه تشکیلاتی خانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد، خانه کارگر در موضوع دستمزد و یا رفاهیات در کمیته تعیین دستمزد حضور فعال دارد و با لحاظ شرایط اقتصادی، نسبت به تعیین میزان دستمزد به نحوی که منافع کارگران حفظ شود پیشنهاد می‌دهد. به عنوان مثال در خصوص تعیین دستمزد از همه کارگران نظر خواستیم و پس از ان چکیده نظرات را به تهران ارسال کردیم که پیشنهاد ما افزایش ۶۰ درصدی بود و علیرغم برخی مخالفت ها، اما خانه کارگری در سراسر کشور به صورت هماهنگ بر پیشنهاد خود تاکید داشت.
حسینی ادامه داد: قدرت خانه کارگر به تعداد اعضای آن بستگی دارد به این معنی که هر چه تعداد اعضای یک خانه کارگر بیشتر باشد قدرت نفوذ و ارائه خدمات بیشتر می‌شود بنابراین ما اصرار داریم که همه کارگران استان عضو خانه کارگر شوند.
وی در خصوص حمایت حقوقی از کارگران هم توضیح داد: گا‌ها کارفرمایان حقوق کارگران را ادا نمی‌کنند و یا اینکه با وجود انجام اضافه کاری، اما حقوق اضافه پرداخت نمی‌شود و در صورت اعتراض، کارگر را تهدید به اخراج می‌کنند که در چنین شرایطی اگر کارگر نتواند در محاکم قضایی از خود دفاع کند، خانه کارگر حمایت کامل حقوقی را از کارگر انجام می‌دهد.
حسینی در خصوص مهمترین مشکلات کارگران اظهار داشت: متاسفانه در سطح استان کارگران از بسیاری حق و حقوق خود خبر ندارند و این در حالی است که همین کارگران به درستی و موثر به خانه کارگر مراجعه نمی‌کنند یعنی خیلی مطلع نیستند که با مراجعه به خانه کارگر می‌توانند بسیاری از حقوق خود را به راحتی از کارفرما مطالبه کنند.
نکته دیگر اینکه با وجود ظرفیت ایجاد کلاس‌های آموزشی، کارگران به نحو مطلوب از این ظرفیت برای آموزش خود و فرزندانشان استفاده نمی‌کنند در حالی که در این کلاس‌ها از بهترین اساتید و متخصصین استفاده می‌شود ضمن اینکه ندارک معتبر ملی برای کسانی که این دوره‌ها را می‌گذرانند صادر می‌شود.
حسینی در بخش پایانی سخنان خود، گفت:‌ای کاش مدیران و مسئولان به جای ارسال پیام‌های تبریک روز کارگر به رفع دغدغه‌های اصلی کارگران می‌پرداختند. اکنون یکی از مهمترین دغدغه‌های یک کارگر امنیت شغلی است در کنار امنیت شغلی حقوق و مزایا است که با توجه به نرخ تورم، حقوق یک کارگر تا دوازدهم ماه دوام نمی‌آورد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
این ظرفیت ها از جمله حمایت های حقوقی و مهمانسراها و آموزش را واقعا نود درصد کارگران نمی دونستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار