نوراله‌زاده با بیان اینکه 32 روستا در حوزه نزدیک شهر همدان وجود دارد، اظهار کرد: این روستاها در محدوده شهر نیستند اما شهرداری همدان خدمات رایگان به آنها ارائه می‌دهد که لازم است روستاهای واقع در حریم تعیین تکلیف شود.
کد خبر: ۵۱۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲ 02 November 2017
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان گفت: لازم است در تدوین طرح جامع شهری همدان تمامی موارد مدنظر بوده و الحاق روستاها به شهر بر اساس اصول علمی صورت پذیرد.

به گزارش ایسنا، نرگس نوراله‌زاده در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان که پیرامون بررسی سیاست‌های پیشنهادی شورا درباره بازنگری طرح جامع شهری با حضور اساتید و کارشناسان برگزار شد، افزود: طرح جامع شهری یکی از سیاست‌های کلی تأثیرگذار است که مشاور طرح خواستار سیاست‌های شورا نیز برای تدوین آن شده است.

وی اضافه کرد: در طرح جامع الحاق روستاها به شهر بر اساس اصول علمی صورت پذیرد در غیر این صورت آسیب جدی برای روستائیان و شهرداری خواهد داشت.

نوراله‌زاده با بیان اینکه 32 روستا در حوزه نزدیک شهر همدان وجود دارد، اظهار کرد: این روستاها در محدوده شهر نیستند اما شهرداری همدان خدمات رایگان به آنها ارائه می‌دهد که لازم است روستاهای واقع در حریم تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: الحاقات روستاها به شهر تهدیدها و فرصت‌هایی را برای شهرداری به دنبال دارد که مشاور باید این موارد را شناسایی کند.

نوراله‌زاده به محدودیت منابع مالی و مشکلات اقتصادی شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: امروز شهرداری همدان توانایی تأمین هزینه‌های شهر را ندارد که با الحاق این روستاها به شهر مشکلات مالی آن بیشتر می‌شود و این آسیبی برای شهرداری و خود روستا و روستاییان است.

وی با تأکید بر اینکه در طرح جامع شهری باید آینده‌نگر بود، اضافه کرد: شورا و شهرداری همدان باید به طرح جامع حساس بوده و ایده‌ها و نظرات را به مشاور انتقال دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم با اشاره به مدیریت شهری در کشورهای توسعه‌یافته گفت: این کشورها به علت داشتن عدالت اجتماعی بالا مشکلات کنونی ما را ندارند.

ابراهیم مولوی با تأکید بر اینکه باید طرح الحاق روستاها به شهر آسیب شناسی شده و با برنامه مناسبی صورت پذیرد، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر سه روستای قاسم‌آباد، علی‌آباد و حسن‌آباد قابلیت پیوستگی به شهر یافته‌اند و شهرداری خدمات به آنها ارائه می دهد، باید به شهر الحاق شوند چرا که هم‌اکنون با مشکلاتی مواجه هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: برای دیگر روستاها نیز بنیاد مسکن محدوده آنها را مشخص کرده و ساخت‌وسازهای آنها را ساماندهی کند.

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و اداری شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینکه در تقسیمات کشوری در الحاق بخش‌ها به هم برای تبدیل به شهرستان به طور قطع مباحث فرهنگی و اجتماعی درنظر گرفته می‌شود، گفت: لازم است در تدوین سیاست‌ها برای پیشنهاد به مشاور طرح جامع شهری از نظر اساتید علوم پایه و جامعه‌شناس هم استفاده شود.

سیدمسعود عسگریان اظهار کرد: در بحث الحاق روستاهای حریم به شهر همدان نباید تنها علت برای افزایش تعداد جمعیت برای شاخصه کلانشهری باشد بلکه این امر نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات خاص خود دارد.

اکبر کاووسی‌امید، رئیس شورای اسلامی شهرستان همدان نیز با تأکید بر برگزاری همایش‌هایی با موضع شهر سبز پایدار گفت: می‌توان از تجربیات شهرهای موفق داخل و خارج کشور در زمینه طرح جامع شهری بهره گرفته و راهبردهای جامعی را ارائه داد.

در ادامه جلسه مشاور شهردار همدان هم گفت: با الحاق روستا به شهر نباید بافت سنتی روستاها نابود شود و از فرهنگ و هویت آنها چیزی باقی نماند.

حمیدرضا طبی‌مسرور اضافه کرد: امروزه تغییرکاربری و تفکیک اراضی در روستاهای نزدیک شهر بدون پرداخت هزینه‌ای انجام می‌شود و شهرداری همدان هم خدمات رایگان به این روستاها ارائه می‌دهد و این موارد باید درنظر گرفته شده و باید در طرح جامع شهری فاصله فیزیکی روستاها به تفکیک مشخص شود.

گفتنی است؛ در ادامه جلسه هر یک از کارشناسان و اساتید حاضر به بیان نظرات خود در زمینه الحاق روستاها به شهر همدان و تدوین موارد مورد نیاز برای بازنگری طرح جامع شهری پرداختند و مقرر شد ضمن تدوین تمامی سیاست‌ها در طرح جامع کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شورا و شهرداری و صاحب‌نظران در کنار مشاور اقدامات و مطالعات مشاور را بررسی و نقطه‌نظرات کارشناسی را پیگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار