در مورد مقیاس‌ها و معماری سازه حسینیه نیز گفته شده است که این مجموعه با متراژ 1700 مترمربع و در دوطبقه کلی به همراه سه واحد مسکونی در طبقه سوم پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۴۳۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 06 June 2017

عضو هیئت امنای حسینیه شهدای نارگ‌ موسی با بیان اینکه کمبود نقدینگی سبب تعطیلی چند ماهه پروژه ساخت بزرگ حسینیه مردمی گچساران و استان شده است گفت: برای اجرای فاز دوم و اصلی این پروژه نیازمند کمک خیرین و مردم هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازیاسوج، از آغاز پیدایش اسلام و گسترش آن در جهان تاکنون شاید چیزی مهم‌تر و با ارزش‌تر از ساخت و احداث اماکن دینی و فرهنگی در راستای اشاعه فرهنگ عمومی این دین مبین الهی در جوامع بشری وجود نداشته است. اماکنی از قبیل مسجد، حسینیه و سایر فضاهای فرهنگی-مذهبی که نقش بسیار مهمی در ترویج و تثبیت اصول و ارزش‌های دینی داشته و دارند.

در همین راستا چند سالی است که شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به محلی برای ساخت و توسعه حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی مردمی تبدیل شده و افراد و طیف‌های مختلف قومیتی و مردمی مبادرت به ساخت و ساز این اماکن کرده‌اند. یکی از این حسینیه‌ها که بزرگ‌ترین حسینیه مردمی شهرستان گچساران نیز به شمار می‌رود، مجموعه فرهنگی-مذهبی حسینیه شهدای «نارگ موسی» است که قصد دارد ورای نقش دینی و میزبانی از مراسمات مردمی، رویکردهای فرهنگی و مذهبی نیز داشته باشد. در همین خصوصپای صحبت عبداللهی با یکی از اعضای هیئت امنای این حسینیه مردمی نشسته‌ایم که ماحصل آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

تسنیم: کلیاتی از ایده ساخت و هدف‌گذاری از ساخت این مجموعه را بفرمایید؟

با سلام و صلوات بر رسول‌الله(ص) و ائمه معصومین(ع) و همچنین روح پرفتوح امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر انقلاب و جنگ، عباس عبدالهی جانباز جنگ تحمیلی و نظامی بازنشسته هستم که اگر چه سال‌هاست ساکن شهر شیرازم اما از آنجا که دغدغه‌های فراوانی نسبت به زادگاهم همواره داشته و دارم، آمدم و در کنار سایر عزیزانی که میدانم دغدغه‌های فراوان‌تری در حوزه‌های فرهنگی شهرم دارند تلاشی را آغاز کردیم و مجتمع فرهنگی مذهبی حسینیه شهدای نارگ موسی که نام و اعتبار خود را از سه شهید بزرگوار یعنی شهیدان «ملکپور»، «محرابی» و «یوسفی» وام گرفته را بنیان گذاشتیم.

فضای آغاز این حرکت و ایده ساخت این حسینیه ابتدا با انتخاب یک هیئت مؤسس اولیه متشکل از 70 نفر از معتمدین گچسارانی شکل گرفت که این هیئت درنهایت 9 نفر را بعنوان اعضای هیئت امنا انتخاب کردند. این انتخاب با درنظرگرفتن ملاک و معیارهایی از قبیل دغدغه ها درخصوص فرهنگ و دین و همچنین پیشینه و تخصص اجرایی عملیاتی افراد صورت گرفت و درنهایت آقایان «رامین ملکی»، «رضا مظاهری»، «وحید احترامی»، «سالم باقری»، «روانبخش دیهیم»، «فریبرز برات‌نژاد»، «خلیل مظفری»، «محمدعلی کرمی‌فر» و حقیر به عنوان اعضای هیئت امنا با تشکیل جلسات اجرایی، عملا برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های کار را شروع کردند.

تسنیم: جزئیات فنی بیشتری از بزرگ‌ترین حسینیه مردمی شهرستان گچساران بفرمایید؟

درپی جلساتی، هیئت امنا به این تصمیم رسید که برای این منظور زمینی خریداری شود و در نهایت با پیگیری‌های اعضای هیئت امنا، زمینی 1400 متری و موقوفه در کنار مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گچساران و در ضلع مقابل ترمینال مسافربری شهر شناسایی شد و با لطف و همکاری واقفان خیّر شهرستان و با همکاری اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان و شهرداری، در شهریور 94 اسناد و مجوزهای لازم ثبت و صادر و مورد تملک قرار گرفت. بلافاصله در همان شهریور 94 و با حضور نماینده شهرستان گچساران در مجلس شورای اسلامی، کلنگ احداث حسینیه بر زمین زده شد و پس از طی مراحل اداری رسماً عملیات اجرایی ساخت این حسینیه آغاز شد.

در مورد مقیاس‌ها و معماری سازه حسینیه نیز باید عرض کنم که این مجموعه با متراژ 1700 مترمربع و در دوطبقه کلی به همراه سه واحد مسکونی در طبقه سوم پیش‌بینی شده است. به نحوی که طبقه اول مختص آقایان، طبقه دوم به بانوان و طبقه سوم هم واحدهای مسکونی به منظور اقامت و میزبانی از مهمانان ویژه شهرستان و فرمانداری اختصاص می‌یابد. همچنین زمینی به متراژ 2000 مترمربع در ضلع پشتی حسینیه به منظور احداث پارکینگ در نظر گرفته شده که متعلق به اداره دارائی‌ها و اموال بنیاد جانبازان شهرستان است و از همین جا خاضعانه از ریاست این اداره حضرت که همواره نسبت به حقیر و سایر جانبازان لطف داشته‌اند، تقاضا می‌کنم که مساعدت و عنایت ویژه‌تری بفرمایند تا مشکلات مربوط به پارکینگ حسینیه نیز برطرف شود.

تسنیم: کارکردها و نهایتاً خروجی و برآیند این حسینیه چه خواهد بود و آیا تفاوتی با نقش و وظیفه ذاتی دیگر حسینیه‌های شهر گچساران دارد؟

بلهبه طور قطع تفاوت‌های جدی دارد. به این شکل که در حقیقت هدف اصلی و برآیند کلی این حسینیه، تلاش در جهت ارتقای کیفیات فرهنگی و مذهبی بخش عمده‌ای از گچساران است که در دو قالب کلی که یکی برگزاری اعیاد و مناسبات دینی و مذهبی، نمازهای یومیه و مناسبتی، مناسبات و شهادت‌ها و مولودی‌ها و میزبانی از مراسمات ختم و ترحیم همشهریان عزیز به عنوان نقش ذاتی یک حسینیه و دیگری کارکردهای فرهنگی-مذهبی و علمی از جمله برگزاری کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه، تفسیر و تحلیل دینی و کلاس‌های آموزشی رایگان از جمله کلاس‌های کامپیوتر و زبان انگلیسی برای اقشار کم بضاعت خواهد بود.

این موضوعات در قالب تشکیل کارگروه‌های تخصصی و استفاده از فارغ‌التحصیلان داوطلب و خیّر صورت می‌گیرد. از سوی دیگر در طی جلسات کارگروه تخصصی هیئت امنا، یک صندوق خیریه نیز برای پرداخت وام یا تامین جهیزیه افراد بی‌بضاعت و نیازمند پیش‌بینی شده است که با سرمایه خیرین شهرستان و استان و خارج از استان و پس از طی مراحل قانونی و صدور مجوزهای رسمی فعالیت می‌کند. این موارد مجموعه فعالیت‌های بزرگ‌ترین حسینیه مردمی و غیردولتی شهرستان و استان است که به طور قطع با لطف و عنایت حضرت ولیعصر(عج) و همکاری تمامی دوستان و عزیزان و تکمیل ساختمان حسینیه شهدای نارگ موسی امکان‌پذیر می‌شود.

تسنیم: هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی این حسینیه از کجا تأمین می‌شود؟

بحث تأمین هزینه‌های مالی در حقیقت این روزها سنگلاخ اصلی در تکمیل هر پروژه اجرایی در کشور است. اما از آنجا که حسینیه شهدای نارگ موسی ماهیت غیردولتی و مردمی دارد، بالطبع هزینه‌های عملیاتی شدن آن نیز تاکنون که فاز اول آن به اتمام رسیده، از طریق کمک‌های مردمی و خیرین تامین شده است. به نحوی که در جلساتی که هیئت امنا با خانواده‌ها و طیف‌های مختلف مردم داشتند، مقرر شده که هر کس در حد توان خود مبلغی را به عنوان حق‌السهم معنوی مشارکت در این امر خداپسندانه به حساب حسینیه واریز کند.

کمک‌ها تاکنون از 500 هزار تا 20 میلیون تومان بوده و با همین مبالغ فاز اولیه حسینیه تکمیل گردیده است. اما برای تکمیل و راه‌اندازی کامل آن نیاز به مبالغی بسیار فراتر از این ارقام وجود دارد که فرصت را مغتنم می‌شمارم و از طریق همین رسانه از همه عزیزان همشهری، هم‌استانی و هموطنان گرانقدر خواهشمندم در حد مقدور به این پروژه ارزشی و دینی کمک کنند تا باقیات‌الصالحات همه ما در دو دنیا باشد.

در موردعایدات و منافع مادی هیئت امنا از حسینیه و بازگشت سرمایه هم باید عرض کنم ماحصل این حسینیه به طور قطع و یقین کسب درآمد و کاسبی افراد نخواهد بود و ماهیت کار خداپسندانه و مردمی به طور قطع رضایت خلق خدا و ارتقای ظرفیت‌های دینی فرهنگی و فراهم کردن بستر استفاده صحیح جوانان از اوقات فراغت و همچنین حل مشکلات برخی اقشار کم بضاعت از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی رایگان و صندوق خیریه می‌شود.

تسنیم: در پایان اگر صحبت خاصی در خصوص مشکلات کار دارید بفرمایید؟

مهم‌ترین مشکل فعلی ما که متاسفانه سبب تعطیلی چندماهه پروژه ساخت حسینیه شهدای نارگ موسی شده است، کمبود نقدینگی است که از خیرین خواهشمندم با حضور خود مایه دلگرمی مردم شوند و همچنین از نماینده شهرمان در مجلس شورای اسلامی نیز خواهشمندم عنایت جدی‌تری در موردعملی شدن قول حمایت مالی که به هیئت امنا دادند انجام دهند تا هر چه زودتر و در آینده‌ای نزدیک فاز دوم و اصلی پروژه حسینیه شهدای نارگ موسی تکمیل شده و بتوانیم خدماتی ارزشمند در اختیار همشهریان و هم‌استانی‌های عزیز قرار دهیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار