از سوی پژوهشگر تاریخ اردبیل
در پی اظهارات بی اساس و بی پایه نماینده آستارا در مورد الحاق نمین و ویلکیج و شاهرود به آستارا و گیلان، پژوهشگر تاریخ معاصر اردبیل، صفر نعیمی رز را به مناظره دعوت کرد. محمد اصغری کلاسر گفت: صفر نعیمی به جای این که در مورد زمین خواری و ویران سازی و کوه خواری منطقه حیران پاسخگو باشد به دنبال بازی تبلیغاتی با افکار عمومی است.
کد خبر: ۹۳۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 12 September 2015

نماینده آستارا به مناظره دعوت شد

اخیراً نماینده آستارا که خود متولد روستای رز نمین و نسل اندر نسل در این روستا زندگی و رشد و نمو و پرورش یافته اند، اظهاراتی بیان کرده اند که از یک نماینده با این طرز بیان خیلی بعید به نظر می رسد که با هر گونه دلایل ، غیر ممکن است شاهرود و نمین و ویلکیج و ۱۳ روستا به آستارا الحاق شود.

به گزارش تابناک اردبیل، محمد اصغری کلاسر پژوهشگر تاریخ در این باره می گوید: در دو سال اخیر درمورد موقعیت جغرافیایی آستارا و تالش و اردبیل، مطابق اسناد بارها اشاره کرده ایم، باتوجه به نقشه قدیمی صفویان و نیز اسناد و مدارک، نجفقلی خان وطندوست آراللو(آلارلو) ملقب به سالارمنصوردر سال ۱۲۷۵هجری شمسی در دوره قاجار ، حاکم اردبیل، مشکین و طالش بوده است.

وی گفت: براساس مدارک و اسناد و عهدنامه صلح عثمانی ها با صفویان در سال ۹۶۳ شمسی و نقشه های دوران صفویه و قاجاریه و پهلوی اول و دوم، شواهد نشان دهنده حاکمیت اردبیل بر آستارا و تالش است.هم چنین آستارا از موقوفات شیخ صفی الدین می باشد.

پژوهشگر تاریخ در ادامه می گوید: از اظهارات صفر نعیمی نماینده ، چنین استنباط می شود که در رابطه با حدود و ثغور و موقعیت جغرافیایی استان اردبیل ، مخصوصاً نمین و ویلکیج و شاهرود و ۱۳ روستای ادعای وی و هم چین در مورد تابع بودن آستارا و تالش به اردبیل ، فاقد اطلاعات و معلومات و مطالعات تاریخی است و در این مورد لازم است وی از اساتید تاریخ برای مشورت استفاده نماید و یا کتاب های تاریخی را بیشتر مطالعه کند.

وی با اشاره به اینکه صفر نعیمی به جای این که در مورد زمین خواری و ویران سازی و کوه خواری منطقه حیران پاسخگو باشد، گفت: ببا ادعاهای از خود در آوردی، در مورد الحاق نمین و ویلکیج اظهارات بی پایه و بی اساسی را مطرح کرده است که لازم شد مطابق اسناد و مدارک، وی را برای مناظره دعوت نموده تا در رابطه با موقعیت جغرافیایی و قدمت تاریخی و تابع بودن نواحی تالش و آستارا برای عموم مردم روشنگری شود.

محمد اصغری کلاسر افزود: در حالی که در چند سال اخیر نمایندگان اردبیل، پیگیر الحاق آستارا به اردبیل هستند و در این رابطه بارها مطابق اسناد و مدارک و دلایل محکم و استنادات تاریخی و جغرافیایی و قوانین تقسیمات کشوری ، اقداماتی صورت گرفته و حتی در نشریات و سایت ها به این موضوع اشاره شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مورد الحاق یک بخش و روستا و شهر و به نزدیک ترین مرکز زمانی اتفاق می افتد که از لحاظ مسافت و مساحت نزدیک باشد، گفت: الحاق زمانی صورت می گیرد که یک روستا و یا بخش و شهر و یا شهرستان از مرکز استان و یا بخش و شهری منتزع ا شده باشد و به تناوب ما بین بخش و شهر و استان اتفاق افتاده باشد مانند جدا شدن آستارا از اردبیل و رد و بدل شدن بین اردبیل و گیلان .

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: در تقسیمات کشوری، در هیچ یک از موارد قانونی، تابع بودن شاهرود و نمین و ویلکیج به آستارا و گیلان بیان نشده است و از سال ۱۳۰۹ تا سال ۱۳۳۹ هیچ اثری از تابع بودن شاهرود و نمین و ویلکیج و ۱۳ روستای ذکر شده توسط صفر نعیمی آورده نشده است.

کلاسر به منابع تاریخی این موضوع اشاره و گفت: در سرشماری نفوس و مسکن سال های (۱۳۳۵) ، (۱۳۴۵) ، (۱۳۵۵)، (۱۳۶۵)، (۱۳۷۵)، (۱۳۸۵ ) (۱۳۹۰) مبنی بر جمعیت ساختاری و آماری شهرستان نمین و ویلکیج برای آستارا تعیین و مشخص نشده است و هیچ اشاره ای به آن نگردیده است.

وی گفت: طی ۱۲۰ سال اخیر، تمامی مکاتبات اداری و برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی و تعیین و انتخاب حاکمان یعنی حوزه انتخابیه اردبیل، مشکین و خلخال و نمین و ویلکیج و آستارا و اجارود به صورت مشترک بوده است بوده است و تعیین حاکمان نمین از ناحیه اردبیل و حتی تعیین حاکم برای آستارا و اداره آن از سوی اردبیل بوده است.

محمد اصغری کلاسر در ادامه با اشاره به مشترکات آداب و رسوم این دو منطقه گفت:در مورد وجه اشتراک زبانی و آداب و رسوم و محاورات محلی و منطقه ای، در این زمینه ساکنان و مردمان آستارا به اردبیل و نمین و ویلکیج و عنبران و شاهرود نزدیک تر هستند و مردمان آستارا برخاسته از این نواحی هستند و خاستگاهشان از اردبیل و نمین و ویلکیج است و چون آستارا تابع اردبیل بوده ، و وصلت های فامیلی برگرفته از یکسان بودن نژاد و هم زبان بودن مردمان نمین و آستارا است.

این پژوهشگر تاریخ در ادامه گفت:اگر قرار باشد شهری یا ناحیه و دهستانی منتزع و یا الحاق شود، در این زمینه محکم ترین و مبرهن ترین دلیل، همان فاصله اندک، مسافت و مساحت و هم چنین سوابق تابع بودن یک ناحیه و شهر و روستا و دهستان و بخش است که تقسیمات کشوری به صراحت در این مورد، قوانین بند به بند و تبصره و ماده اشاره نموده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
آقا به چه زبانی باید گفته شود که این مباحث سر پوش گذاشتن برای ناکار آمدیهای چهار سال گذشته است
والله به خدا به پیر به پیغمبر نه نمین به آستارا ملحق میشود نه آستارا به اردبیل نه شاهرود به گیلان نه اردبیل به آذربایجانشرقی نه شکی شیروان گنجه به ایران
آخه چرا بمیخواهی به کم کاریهایت در مورد راه آهن پتروشیمی اشتغال
جذب سرمایه وهزاران گرهی که باید می گشودی و نگشادی سر پوش بگذاری و نویسنده هم اجیر میکنی تا چند صباحی مردم را با حرفهای صد تا یه غاز مشغول نماید
مناظره!!!!!!!!!!
دهنش هم درد نمیکند با این حرفهای مفتش بنده خدا
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
میشه لطف کرده و رشته تحصیلی این پژوهشگر تاریخی اردبیل را بنویسید.تشکر
عباد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
جناب محمد :
مطالعه کتاب اردبیل در گذر گاه تاریخ نوشته بابا صفری که از کتابهای مرجع دانشگاهی میباشد
توصیه و پیشنهاد میشود.
ممنون
بامسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
درجواب آقای محمد
یعنی چی گیرم که رشته تحصیلی این پژوهشگر هم تاریخ نباشد .
مگر اسناد ومدارک هم می شود به تحصیلی ربط داد
یعنی رشته تحصیلی تاریخ نباشد اسنادکه ارائه می دهد درست نیست ؟
اکثر مدیران موفق دنیا رشته تحصیلی آنها به مدیریت فعلی آنها ربطی ندارد.
ایران که جای خود دارد.
چرا امثال شما از قبول واقیعت خود داری می کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
به نظر بنده آقای نعیمی در طول خدمت نمایندگی اش تنها ایده ای که توانسته بدرستی ارائه دهد الحاق نمین به آستارا است و برگشتن نمین وآستارا به اصل تاریخی و اصالت منطقه ای خودش و این امر ثابت می کند که چقدر آستارا و نمین نزدیکی فرهنگی ، تاریخی ، قومی و… دارند و ادعای نمایندگان اردبیل و خواست مردم خطه آذربایجان بی دلیل نیست .
بشنو از نی چون حکایت می کند
از جدایی ها شکایت می کند

کز نیستان تا مرا ببریده اند
در نفیرم مرد و زن نالیده اند

سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
تا بگویم شرح درد اشتیاق

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
بازجوید روزگار وصل خویش
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
آستارا تا خود تونل گردنه حیران متعلق به استان بافرهنگ و سرسبز گیلان است
.
از تونل به بعد جزء استان اردبیل است
.
لطفاً همه به این قانون شفاف و قانونی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند
عسگر اردبيلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
نظريه انحلال استان گيلان به دو استان خزر و طالش
چندي است كه اختلاف بين دو استان اردبيل و گيلان به اوج خود رسيده استان اردبيل خواهان رسيدگي به وضع نابه سامان شهرهاي استارا و تالش هست و استان گيلان با رد اين درخواست اردبيل را محكوم به دخالت در امور داخلي گيلان ميكند اما واقعيت اين است كه استان گيلان هيچ گونه امكاناتي براي رسيدگي به راه ها و شهر هاي غربي و شرقي خود نداشته و تمركز خود را فقط بر روي رشت و مناطق گيلك نشيد ميكند با اين وضع بسياري از انديشمندان تالشي و شرقي گيلان در خواست تقسيم اين استان به دو استان مجزا را دارند و مناطق ترك نشين هم خواهان الحاق به استان اردبيل را درخواست ميكنند/سرويس خبري حيران
ستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
آقای عسگر اردبیلی
آرزو بر جوانان عیب نیست
شما همزمان به این نظریه های ناب !!!! به نظریه و تئوری انحلال استان اردبیل ( جدایی پارس آباد در شمال و خلخال در جنوب ) هم یک مقدار فکر کن
.
موضوع خوبی برای پایان نامه دکترا میشه
.
آخه سرویس خبری حیران هم شد منبع ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
باید روی زمینخواری این افراد متمرکز باشد و افکار را از دله دزدی ... و دوستانش تغییر مسیر ندهید و ندهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
فعلا نتیجه زمینخوار بودن نماینده و عوامل باید بررسی و محاکمه و تعیین تکلیف شود و مخفیکاری نباشد تا بعد به بحث تفکیک شهرها برسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار