انسان در طول حيات خود مراحل مختلفي را طي مي‌کند که بي‌شک ازدواج يکي از مهم‌ترين آنهاست.
کد خبر: ۶۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۵ 20 July 2015
از آنجا که هر اتفاق مهم آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد، مراسم عروسی نيز داراي آيين ويژه اي است که با توجه به فرهنگ و تاريخ هر سرزمين ممکن است تغييرات اندکي در نحوه اجراي آن صورت بگيرد.

اگرچه بيشتر اين رسوم داراي معاني و مفاهيم باارزش هستند، اما برخي از آنها چنان عجيب و غيرقابل باورند که با هيچ منطقي نمي‌توان براي آن دليلي پيدا کرد. در اين هفته به بررسي عجيب ترين رسوم ازدواج پرداختيم.

آوازخواني، جريمه داماد و دستشويي نرفتن

مردم تيدونگ کشور مالزي رسوم جالبي درازدواج دارند. برخي از اين رسوم چنان بي همتاست که به غير از مالزي در هيچ نقطه ديگري از جهان ديده نمي شود. براي مثال در يکي از اين آيين ها، داماد تا زماني که چندين آواز عاشقانه و دلربا براي عروس نخواند اجازه ديدن چهره او را ندارد! پس از اجراي مراسم آوازخواني توسط داماد، پرده اي که در ميان آنها قرار گرفته بود بالا رفته و داماد مي تواند چهره معشوق خود را ببيند.

گرچه بيشتر رسوم ازدواج در مالزي جالب به نظر مي رسند اما درمقابل برخي از آنها بسيار دور از ذهن و آزاردهنده اند. براي مثال طبق يکي ازاين آداب، عروس در دوران نامزدي اش حق بيرون رفتن از خانه را ندارد، هرچند که مدت نامزدي طولاني باشد.! يا اين که اگر به طور کاملا تصادفي، قبل از شروع مراسم اتفاقي رخ دهد که باعث دير رسيدن داماد به مراسم شود، وي موظف به پرداخت
جريمه هاي سنگين از جمله طلا و جواهرات خواهد شد.

و اما نا معقول ترين رسم مردم مالزي در ازدواج مربوط به دستشويي نرفتن عروس و داماد است که براساس آن زوج جوان به مدت سه شبانه روز حق رفتن به دستشويي را ندارند! مردم تيدونگ رعايت نکردن آن را مساوي با بدبياري هاي بسيار در زندگي مي دانند. به همين دليل چند نفر را براي مراقبت از آنها در خانه شان مي گمارند و غذاي کمي به آنها مي دهند تا در اين مدت نيازي به دستشويي پيدا نکنند. سرانجام پس از اتمام روز سوم مراقب ها به دنبال کار خود مي روند تا زوج جوان پس از حمله به دستشويي به زندگي عادي خود بازگردند.

شکستن ظروف، دزديدن عروس و کنده برون

آلمان يکي از پيشرفته و توسعه يافته ترين مناطق جهان است، اما با اين وجود، هنوز هم در گوشه و کنار آن گهگاه آداب و رسوم عجيبي بخصوص در ازدواج به چشم مي خورد.يکي از قديمي ترين رسوم ازدواج در آلمان اين است که فاميل عروس و داماد قبل از مراسم، تعداد زيادي ظروف را مي شکنند و سپس عروس و داماد بيچاره را مجبور به جمع کردن همه آنها مي کنند. بنابر اعتقادات مردم بومي، عروس و داماد با جمع کردن ظروف شکسته به اتفاق يکديگر، در حقيقت خودشان را براي مشکلاتي که در آينده ممکن است در زندگي مشترکشان به وجود بيايد آماده مي کنند. براساس باور مردم، بجا آوردن اين آيين براي زندگي زوج جوان خوش يمن خواهد بود.

از ديگر رسوم عجيب ازدواج در اين کشور عروس دزدي است! طبق اين رسم، در بسياري از روستاهاي آلمان تعدادي از دوستان نزديک، قبل از شروع مراسم عروسی ، عروس را دزديده و در جايي پنهان مي کنند. سپس داماد بيچاره براي يافتن عروس بايد همه جا را زير و رو کند. طبق اين رسم عجيب، جستجو هميشه از يک قهوه خانه شروع مي شود و داماد، افراد حاضر در قهوه خانه را به يک نوشيدني مهمان مي کند و پس از آن همگي در يافتن عروس او را ياري مي کنند. علاوه بر اينها رسم ديگري براي عروس و داماد وجود دارد که بيشتر شبيه به آمادگي براي سربازي مي ماند تا ازدواج. نام اين رسم «کنده برون» است! کنده برون در اصل به منظور ارزيابي مهارت هاي جسماني عروس و داماد طراحي شده است. بنابر اين رسم خنده دار پس از اتمام مراسم عقد، عروس و داماد بايد يک کنده بزرگ درخت را به کمک يکديگر و تنها با دست راستشان اره کنند. در نهايت اگر آنها بخوبي از عهده اجراي اين آيين برآيند، مشخص مي شود که زندگي زناشويي خوبي خواهند داشت، و درغيراين صورت، احتمال اين که در آينده زندگيشان به مشکل بربخورد، زياد است.

کثيف کردن عروس در اسکاتلند

مردم اسکاتلند در بسياري از موارد شبيه به اروپاييان هستند، گرچه در اين ميان تفاوت هايي نيز در ميان فرهنگ آنان وجود دارد.در مراسم ازدواج آنها رسمي رواج دارد که به «سياه کردن عروس» معروف است و متاسفانه بخشي از آييني است که قبل از عروسي انجام مي شود. در اين رسم دوستان عروس با پرتاب مواد فاسد و گنديده به طرف نوعروس او را شگفت زده مي کنند! اين مواد هرچيز خرابي مي تواند باشد؛ از شير فاسد که در يخچال از شدت خرابي رنگش به سياهي تبديل شده گرفته تا قير. آنها با اين کار به عروس کمک مي کند تا با تحمل اين سختي بداند با اتفاقاتي که در زندگي آينده اش رخ مي دهد چگونه برخورد کند، چراکه براي او هيچ چيز تحقيرآميزتر و ظالمانه تر از اين کثيف کاري آن هم در نزديکي روز جشن عروسي نخواهد بود.

اما با اين حال با توجه به باور اسکاتلندي ها سختي هايي که عروس براي تميز کردن و شستن اين کثيفي ها متحمل مي شود در برابر مشکلاتي که يک زن اسکاتلندي بايد بعدها در زندگي اش با آنها دست و پنجه نرم کند کاربزرگي نيست. جالب تر از همه اين است که برخلاف تصور همه ما عروس نه تنها از اجراي اين مراسم ناراحت نمي شود بلکه به شکلي باورنکردني، شگفت زده و خوشحال نيز مي شود.

به آب زدن عروس

مردم تايلند معتقدند آب مظهر پاکي و روشنايي است و بدبختي و تباهي را از زندگي دور مي کند. بر همين اساس، جشن هاي مختلفي در تايلند بر پايه آب برگزار مي شود. براي مثال در آغاز سال نو، مردم اين کشور يکديگر را خيس مي کنند تا سالي پر برکت و پاک داشته باشند.

اين مايع حيات به قدري براي مردم تايلند قداست دارد که حتي از آن در برخي از رسوم ازدواج نيز بهره برده اند. در يکي از اين آيين ها، تمامي نو عروس ها در ابتداي زندگي خود وارد آب مي شوند تا وفاداري شان را به همسر خود نشان دهند. مردم اين کشور معتقدند با انجام گرفتن اين کار، روح و جسم عروس شستشو مي شود. نکته مهم اين رسم اينجاست که حتما اين کار بايد در رودخانه هاي داراي آب زلال انجام شود و استفاده از آب هاي راکد يا حوض دست ساز درست نيست. گرچه اين کار باعث از بين رفتن جلوه لباس و آرايش عروس هاي تايلندي مي شود اما اهميت اين آيين و تاکيد مردم اين کشور بر اجراي اين رسم، باعث شده تا اکثر خانواده ها تن به آن داده و عروس را با لباس خيس راهي خانه بخت کنند.

شيون اجباري

در طول تاريخ مردم جهان آيين هاي متنوع و عجيبي داشته اند که البته با توجه به فرهنگ چيني ها اغلب عجيب ترين ها مختص آنهاست. اما چيزي که در اين بخش مدنظر ماست يک رسم باورنکردني است که براساس آن عروس هنگام برگزاري مراسم و مراسم عروسي اش بايد گريه کند!

اين رسم که در ايالت «سيچوآن» مرسوم است در طول قرن 17 طرفداران زيادي داشته و تا سال 1911 نيز اجرا شده است.طبق اين رسم، عروس در مراسم عروسي اش بايد گريه کند؛ در غير اين صورت افراد حاضر در مجلس از او به عنوان فردي ضعيف ياد مي کنند.

درباره تاريخچه اين آيين عجيب گفته مي شود که ريشه آن به دوره 221 تا 475 قبل از ميلاد بازمي گردد.در آن زمان پرنسس ايالت ژائو قصد ازدواج با شاهزاده ايالت يان را داشت. هنگام عزيمت، مادرپرنسس جلوي پاهاي وي گريه مي کرد و از او تقاضا مي کرد هر چه زودتر به خانه بازگردد. به همين دليل گفته مي شود که آن ازدواج اولين ازدواج گريان تاريخ محسوب مي شود. گرچه اين رسم ديگر مانند گذشته مرسوم نيست ولي هنوز در بين برخي مردم توجيا در ناحيه سيچوان چين متداول است. تا جايي که حتي رسانه هاي چيني در اين باره اعلام کردند که مدتي پيش در يکي از مراسم هاي عروسي، خانواده داماد که قصد زنده کردن اين آيين را داشتند از عروس تقاضاي گريه کردند، اما عروس که گويا آشنايي چنداني با اين آيين نداشت قادر به گريه کردن نشد ، به همين دليل ضعيف شناخته شده و در نهايت مورد ضرب و شتم مادر شوهر قرار گرفت.
*جام جم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار