درپی تاسیس دبیرخانه دائمی دوسالانه میرزامحمدرضا کلهر، جشنواره ملی میرزا محمدرضا کلهر برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۰۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴ 08 October 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛دومین جلسه راه اندازی دبیرخانه دائمی دوسالانه و جشنواره ملی خوشنویسی میرزا محمدرضا کلهر در کرمانشاه، برگزار شد.

در این جلسه رحیم جعفری، زمان پیشنهادی جشنواره ملی خوشنویسی را اردیبهشت 97 اعلام کرد و اظهار داشت: ما طبق برنامه ریزی انجام شده، در موعد مقرر به تمام استان ها فراخوان خواهیم داد.

وی ادامه داد: جهت داوری آثار رسیده به دبیرخانه قطعا از حضور خوشنویسان نامدار ایران بهره خواهیم برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: جهت برگزاری جشنواره مذکور، از معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه قول مساعدت و همکاری را خواهیم گرفت.

در این جلسه که با حضور اعضاء شورای عالی انجمن خوشنویسان کرمانشاه برگزار شد، موارد مربوط به شکل گیری دبیرخانه و چگونگی برگزاری جشنواره مطرح شد.

میرزا محمدرضا کلهر (۱۲۴۵- ۱۳۱۰ه‍.ق) یکی از خوشنویسان ایران در زمان قاجاریه است. وی از خوشنویسان دوره ناصری و از نستعلیق‌نویسان زبردست مهم تاریخ هنر ایران است که شیوه خاصی در نستعلیق‌نویسی ایجاد کرد. این شیوه بر نستعلق‌نویسان پس از او و تازمان حاضر بسیار موثر بوده و شیوه رایج در نستعلیق‌نویسی دوران معاصر شد.

استاد کلهر در سبک خوشنویسی خویش نقطه گذاری را از حالت شش‌دانگ به حالت پنج دانگ تغییر دادند که به دنبال آن قد و قامت الف‌ها از 4 نقطه به 3 نقطه تغییر پیدا می‌کندو دور دوایر کوچک‌تر و زیباتر می‌شود. فضا، نواخت، حسن وزن و حسن تشکیل سبک ایشان باعث شد که ایشان صاحب مکتب شوند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار