مدیرعامل انتقال خون استان کرمانشاه از اهدای خون توسط 55 هزار نفر از مردم استان در طول سال خبر داد.
کد خبر: ۴۷۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 31 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم سلطانیان به مناسبت روز ملی "اهدای خون" (9 مرداد) ، با اشاره به تشکیل سازمان انتقال خون از سال 1353 در کشور، گفت: این سازمان با هدف ترویج اهدا خون و تهیه خون و فرآورده‌های خونی سالم و رایگان برای تامین نیاز بیماران راه‌اندازی شده است.

سلطانیان افزود: در 44 سال فعالیت این سازمان خوشبختانه هرساله شاهد رشد فزاینده اهدای خون هستیم و در استان کرمانشاه هم اکنون به میزان مطلوب و مناسبی خون اهدا می‌شود.

سالانه 55 هزار کرمانشاهی "خون" می‌دهند/رکورد 150 بار اهدای خون را در استان داریم

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر به طور میانگین سالانه 70 هزار نفر به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه می‌کنند که از این تعداد 55 هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی افزود: از مجموع اهدا کنندگان خون در استان 93 درصد را مردان و تنها هفت درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه میانگین اهدای خون زنان در کشور کمتر از هفت درصد است، گفت: استان با وجود این رقم پایین در کشور جایگاه خوبی از نظر زنان اهدا کننده خون دارد و در رتبه چهارم هستیم.

سلطانیان عدم فرهنگسازی مناسب در این زمینه را علت پایین بودن میزان اهدای خون در زنان عنوان کرد و افزود: بر حسب شرایط فیزیولوژیکی بدن، مردان چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند و این در حالیست که میزان اهدای خون در زنان بسیار پایین است و باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

این مسئول با بیان اینکه همانند سایر استان‌ها در کرمانشاه نیز افرادی رکوردار بیشترین اهدای خون هستند، گفت: ما رکورد بیش از 150 بار اهدای خون را ثبت شده در استان داریم.AB منفی بیشترین گروه خونی مورد نیاز

سلطانیان با بیان اینکه همواره نیاز به گروه‌های خونی منفی بیشتر است، گفت: کمبود این گروه‌های خونی بیش از سایر گروه‌هاست و نیاز است افرادی که دارای گروه های خونی منفی هستند بیش از سایرین برای اهدا مراجعه کنند.

وی گروه خونی AB منفی را بیشترین گروه خونی مورد نیاز دانست و اظهار کرد: بعد از این گروه خونی، B منفی، A منفی و O منفی بیشترین گروه‌های خونی مورد نیاز هستند.

سلطانیان تصریح کرد: گروه‌های منفی می‌توانند به هم خون بدهند و گروه خونی O منفی می‌تواند به تمام گروه‌ها خونرسانی کند.

وی افزود: از طرفی اهدای گروه خونی O مثبت بیش از سایر گروه‌هاست که برای تمامی گروه‌ها خونی مثبت قابل استفاده است.

خون‌های اهدایی در سازمان "سالم" هستند/ به استان‌های دیگر خون ارسال می‌کنیم

مدیرعامل انتقال خون استان با بیان اینکه خون‌های اهدایی از نظر انواع بیماری‌های منتقله از خون با دقت بررسی می‌شوند، گفت: تمامی خون‌های اهدایی از نظر بیماری‌های هپاتیت B و C، HIV و بیماری‌های مقاربتی در هر بار خون دهی به شدت کنترل می‌شوند.

وی افزود: همچنین در هر بار خوندهی نوع گروه خونی فرد مشخص می‌شود و همه بیماران با خیال راحت می‌توانند از خون‌های موجود در سازمان انتقال خون استفاده کنند.

سلطانیان با بیان اینکه خون‌های اهدایی در استان کفاف نیاز استان را می‌دهد، گفت: ما نه تنها واردات خون از سایر استان‌ها نداریم، بلکه مازاد خون استان را نیز به سایر استان‌هایی که نیازمند هستند، می‌فرستیم.

وی افزود: خون‌های اهدایی تاریخ مشخصی برای مصرف دارد و برای اینکه این خون‌ها به ضایعات تبدیل نشود، آنها را به استان‌هایی که نیاز دارند ارسال می‌کنیم.

سلطانیان خاطرنشان کرد: تنها در طول سال در ایام تعطیل با مشکل و کمبود خون مواجه هستیم، زیرا در این زمان تعداد اهدا کنندگان کم شده و از طرفی نیاز به خون باتوجه به افزایش حوادث بیشتر می‌شود و این زمان از سال است که از اهدا کنندگان تقاضا داریم اهدای خون را فراموش نکنند.

وی یادآور شد: سازمان انتقال خون در همه ایام سال و حتی در تعطیلات مناسبتی برای دریافت خون فعال است و تعطیلات این مرکز تنها محدود به روزهای جمعه است.

2 مرکز "خونگیری" ثابت در استان داریم/ راه‌اندازی اولین مرکز جامع خونگیری غرب کشور در کرمانشاه

مدیرعامل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به وجود دو مرکز خونگیری در مرکز استان، گفت: در شهرستان‌ها مرکز ثابت خونگیری نداریم و نیازی هم به مرکز ثابت نیست، زیرا تمام اعمال فرآوری و آزمایش خون در مرکز استان انجام می‌شود.

وی افزود: در شهرستان‌ها طبق برنامه زمانبندی که از قبل به شهرستان اعلام می‌شود واحدهای سیار خونگیری را به شهرستان اعزام می‌کنیم و در یک مرکز موقت مجهز به تخت در شهرستان عمل خونگیری انجام می‌شود.

مدیرعامل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به راه‌اندازی مرکز جامع خونگیری استان در هفته گذشته، گفت: در این مرکز در کنار اهدای خون معمولی، اهدای پلاکت و پلاسما به روش فرزیس نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرکز اولین مرکز جامع خونگیری غرب کشور است، گفت: در این مرکز خون اشعه دیده نیز تهیه می‌شود.

سلطانیان یادآور شد: برخی بیماران از جمله بیماران مغز و اعصاب و نیز اطفال و زنان در برخی مواقع نیاز دارند خونی دریافت کنند که برخی اجزای خون که به آن نیاز ندارند در آن وجود نداشته باشد و با تاباندن اشعه به خون اجزای غیرضروری حذف شده و سپس این خون به افراد تزریق می‌شود.

وی افزود: همچنین در استان و در این مرکز تهیه و ارسال پلاسمای خون را داریم که این مواد به تهران جهت تهیه فرآورده‌های خونی ارسال می‌شود.

این مسئول یادآور شد: پذیره نویسی سلولهای بنیادی نیز در استان انجام می‌شود که این موارد پس از دریافت برای بانک اطلاعاتی سلولهای بنیادی سازمان انتقال خون کشور ارسال 
می‌شود.



 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار