رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب مشهد گفت: در دادگاه خانواده رویکرد اصلی ما سازش محور است و بر همین اساس مرکز مشاوره ای دادگاه خانواده و مرکز پیوند عاطفه ها درراستای قانون حمایت از خانواده راه اندازی شده است.
کد خبر: ۴۴۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹ 28 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،حجت الاسلام مهدی سید آبادی  صبح امروز در نشست خبری  خاطر نشان کرد: در سه ماه اول سال گذشته 2 هزار و 677 فقره  ورودی پرونده طلاق در دادگاه های خانواده مشهد وجود داشت که این تعداد در مدت مشابه سال جاری به 2هزار و 273 پرونده کاهش پیدا کرده است.
وی  با بیان اینکه روند کاهشی پرونده های مزبور ناشی از تشکیل مراکز مشاوره در دادگاه خانواده و همچنین تشکیل بنیادصیانت از خانواده از نیمه دوم سال گذشته می باشد،گفت: 29 مرکز مشاوره در دادگاه های مشهد فعالیت می کنند.
وی گفت: تعداد پرونده های طلاق در سال گذشته نیز نسبت به سال 94 کاهش 11.4 درصدی  داشت ودر سال 94 حدود 47 هزار پرونده به دادگاه های خانواده  مشهد وارد شد که این تعداد در سال گذشته به 40 هزار پرونده کاهش پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: به  دلیل عدم قبول دادخواست مهریه، تعداد پرونده های طلاق به تقاضای زوجه در مشهد طی سال 94 به میزان 2.6 درصد کاهش  داشته است.
سید آبادی گفت: هم اکنون 28 شعبه دادگاه خانواده برای رسیدگی به دعاوی خاص خانوادگی و 37 شعبه نیز برای رسیدگی به دعاوی عمومی حقوقی در مشهد وجود دارد. 
وی افزود: سال گذشته 190هزار و 329 پرونده به مجموع دادگاه ‌های مشهد وارد و 197 هزار و 195 پرونده نیز مختومه اعلام شده است.
وی با بیان اینکه حدود 16 هزار پرونده از پرونده ‌های ورودی مشهد مربوط به تخلفات راهنمایی و رانندگی بوده است، اظهار کرد: با فرهنگ ‌سازی و رعایت قوانین می‌ توان تعداد اینگونه پرونده ها را کاهش داد.
رئیس دادگاه‌ های عمومی و انقلاب مشهد گفت: همچنین تعداد پرونده های موجود دردادگاه های مشهد در سه ماه اول سال جاری 23 هزار و 210 فقره بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 29 درصد کاهش داشته است.
وی در زمینه نظارت بر عملکرد قضات نیز افزود: سازمانهای نظارتی دستگاه های قضایی با جدیت بر عملکرد قضات نظارت دارند و درصد قضاتی که مرتکب تخلف شده اند بسیار اندک است.
تعداد پرونده های طلاق در مشهد طی سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.1 درصد کاهش داشت.
رئیس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان‌رضوی درادامه این نشست خبری گفت: پرونده‌های رسیده به شورای حل اختلاف خراسان‌رضوی غالبا حقوقی بوده که ۷۵ درصد از پرونده‌ها را شامل می‌شود و مابقی پرونده‌ها کیفری هستند.
محمود رفسنجانی اظهار داشت: در سال ٩۵، ٢۶٣ هزار ٣٩٨ پرونده در خراسان‌رضوی رسیدگی و مختومه اعلام شد، این تعداد پرونده مختومه از تعداد ٢۶۴ هزار و ٢٩۶ پرونده دریافت‌ شده در شعب شوراهای اختلاف در استان است و از تعداد پرونده‌های دریافتی نیز در سال گذشته ۴٣ هزار و ۶٨ پرونده به صلح و سازش منجر شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ٩۶ نیز در مدت ابتدایی سه ماهه اول سال تعداد ۵٩ هزار و ۴٠ پرونده از ۶١ هزار و ٢٢ پرونده رسیدگی و مختومه شده است.
رئیس اداره شوراهای حل اختلاف خراسان‌رضوی با بیان این‌که به‌طور متوسط در هر شعبه در مشهد و شهرستان‌ها ١١ و ۵٠ پرونده رسیدگی می‌شود، گفت: پرونده‌های رسیده به شورای حل اختلاف بیشتر حقوقی بوده که ٧۵ درصد از پرونده‌ها را شامل می‌شود و مابقی پرونده‌ها کیفری هستند.
رفسنجانی اظهار داشت: ۴۶٧ شعبه حل اختلاف در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ٢٩٨ شعبه شهری و ١۶٩ شعبه روستایی است و ۴۶ درصد از پرونده‌های دستگاه قضایی استان در شورهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.
وی در پایان ضمن انتقاد از دولت گفت:عضویت در شورای حل اختلاف افتخاری است و به میزان کار قضات،پاداش مناسبی دریافت می کنند و پرداخت پاداش در قانون پیش بینی شده استف اما متاسفانه درآمدها و پاداش و سایرموارد قانونی که باید 100 درصد توسط دولت واریز بشود، تاکنون دولت بیش از 30 درصد واریز نکرده و امیدواریم که این حقوق طبق قانون کار در سال 96 به شکل 100 درصد در اختیار ما قرار بگیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار