تابناک زنجان گزارش می دهد;
در حالی که زنجان در حال گام بر داشتن به سوی تبدیل شدن به شهر همیشه آنلاین و قطب اقتصادی فعالان فناوری اطلاعات کشور است ، 8 ساعت قطعی در ابتدای یک روز اقتصادی تبعات سنگینی را برای اقتصاد و کسب و کارهای فناوری پایه زنجان دارد و باید امیدوار بود که شخص استاندار در نشست هایی مانند شورای راهبری توسعه مدیریت استان و توسعه دولت الکترونیک دستورالعملی را برای پیشگیری از اینگونه بی تدبیری ها در آینده تنظیم نماید تا زمینه حراست از برند آینده ساز قطب آی تی کشور برای زنجان فراهم گردد.
کد خبر: ۳۴۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹ 19 December 2016
برای سالها شنیدن خبرهایی مانند قطعی اینترنت و قطع شدن کابلهای دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور به موضوعی عادی در فرایند زندگی کاربران آنلاین ایرانی بدل شده بود و هر از چندگاهی به دلایلی همچون گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه ها و یا حفاری وزارتخانه هایی چون راه و نیرو این قطعی ها توجیه می شد.

شاید در گذشته این قبل مشکلات تاثیر چندانی در فعالیتهای روزانه کاربران ایرانی نداشت اما امروزه بدلیل افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور شاهدیم که کوچکترین قطعی یا اختلال هزینه های سنگینی را به مردم و کسب و کارها تحمیل می کند.

شاید برخی تصور کنند که کاربران جز چت کردن در تلگرام استفاده مهمی از اینترنت نمی کنند تا هزینه قطعی اینترنت برای جامعه و کارآفرینان سنگین باشد! زیرا بر اساس باور عمومی سرعت و پهنای باند اینترنت در دسترس کاربران کشور ما در شرایط عادی کمتر از بسیاری از کشورهای همجوار است و بدلیل قطعی های مکرر اینترنت که دلیل آن به گردن قطعی کابل دریایی در نقطه ای از کشور ایتالیا و یا گیرکردن لنگر کشتی در آبهای فجیره  می افتاد قطعی اینترنت حداقل 8 ساعته زنجان آنهم هم در اداری ترین و اقتصادی ترین ساعات روز دارای اهمیت جلوه نمی کند!

بنا بر آمارهای بین المللی ایران دارای بیش از 56 میلیون کاربر اینترنت است که این آمار ضریب نفوذ اینترنت در کشور را بیش از 60 درصد نشان می دهد که این خود گواه حضور اینترنت در بین بخش عمده ای از ایرانیان است اما جالب اینکه امروزه بخش مهمی از کسب و کارهای کشور و حتی ادارات و نهادها از طریق بستر اینترنت اقدام به ارائه خدمات به مخاطبین خود می کنند که نمونه مهم آن نیز بانکها و بنگاههای اعتباری هستند.

از سوی دیگر جالب است بدانیم که بعد از سفر تاریخی رئیس دولت یازدهم به زنجان و با تدبیر استاندار وقت زنجان به عنوان یکی از قطب های فناوری اطلاعات کشور مشخص شد و این انتخاب زمینه را مهیا نمود تا شرکت های دانش بنیان زیادی در استان زنجان شکل گیرند که بستر اصلی فعالیت آنها ارائه خدمات محتوایی در حوزه اینترنت و فضای مجازی است.

اما حال شاهدیم که در دیاری که پرچم تبدیل شدن به قطب آی تی کشور را در دست دارد به ناگاه اعلام می گردد که حداقل به مدت 8 ساعت اینترنت کل استان با قطعی روبرو خواهد شد.

در این رابطه مسئول اطلاع‌رسانی مخابرات منطقه زنجان در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام داشته است که به علت عملیات برگردان روتردیتای استان در مسیر ارتباطی زنجان ـ تبریز، اینترنت استان زنجان قطع و با اختلال همراه خواهد شد.

وی در ادامه گفتگو خود همچنین زمان آغاز قطعی را ساعت ۸ صبح اعلام کرده است و تاکید نموده است که مشترکین اینترنت مخابرات استان این قطعی و اختلال را شاهد خواهند بود.

با توجه به این اظهارات این سوال مطرح می گردد که نهاد های متولی فناوری اطلاعات در استان چرا بجای انتخاب 8 ساعت اقتصادی و ابتدایی روز و تحمیل هزینه بر جامعه اقدام به انتخاب 8 ساعت پایانی روز ننموده اند!

آیا با اندکی برنامه ریزی و تدبیر امکان نداشت که عملیات اجرایی برگردان روتردیتای استان در شب صورت گیرد و بنگاههای اقتصادی با اختلال روبرو نشوند!

شکی نیست که قطعا با اندکی تدبیر از سوی مسئولین فناوری اطلاعات و مخابرات استان این مشکل قابل پیشگیری بود و نیاز نبود برای یک عملیات متداول سخت افزاری که برای انجام آن زمان کافی در دسترس بوده است یک روز در یکی از مهمترین ایام اقتصادی هفته هدر رود!

در پایان گرچه شاید قطعی اینترنت در زنجان برای برخی بی اهمیت باشد اما فراموش نکنیم که زنجان در حال گام بر داشتن به سوی تبدیل شدن به شهر همیشه آنلاین و قطب اقتصادی فعالان فناوری اطلاعات کشور است و باید امیدوار بود که مسئولین و شخص استاندار پس از انتشار اینگونه تذکرات دلسوزانه رسانه ای در نشست هایی مانند شورای راهبری توسعه مدیریت استان و توسعه دولت الکترونیک  علاوه بر تذکر به مدیران بی تدبیر در این ماجرا ، دستورالعملی را هم برای پیشگیری از اینگونه بی تدبیری ها در آینده تنظیم نمایند تا هم زمینه حراست از برند آینده ساز قطب آی تی کشور برای زنجان فراهم گردد و هم اینکه این اقدام استاندار تبدیل به الگویی برای سایر استانهای کشور شود.

- دیدگاههای خود را جهت انتشار به تابناک زنجان بسپارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار