در وضعیتی که قاچاقچیان هر روز شیوه‌های ارتکاب به جرم خود را پیچیده‌تر می‌کنند، مدیریت کالاهای قاچاق و برخورد با آن موجب کاهش قاچاق در اردبیل شده است.
کد خبر: ۲۷۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳ 17 August 2016
به گزارش تابناک اردبیل به نقل از مهر، استان مرزی اردبیل از مبادی ورودی کالای قاچاق محسوب می‌شود. بااین‌وجود با هدف مدیریت بازار و ممانعت از ضربه به تولید داخل طی ماه‌های اخیر مسئولان عزم خود را جزم کرده‌اند تا از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کنند.

در طی سال‌های اخیر ورود کالاهای قاچاق به بازار اردبیل به حدی با افزایش جسارت قاچاقچیان همراه شده که در برخی گروه محصولات به کرات می‌توان قفسه‌های پر شده مغازه‌ها از کالای قاچاق را مشاهده کرد.

از جمله البسه، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، دارو، برنج و شکر و حتی دخانیات به شکل قابل‌توجهی در بازار اردبیل سهم گیری کرده و فرصت عرض‌اندام به کالای داخلی نمی‌دهد.

با تعریف و تمجید فروشندگان به مرور زمان تولید داخل از چشم مشتری افتاده و گرایش به مصرف کالای خارجی افزایش یافته است.

هزینه اقتصادی تحمیل شده از سوی قاچاق در وهله نخست صدمه به تولید داخل و بیکار شدن و یا بیکار ماندن جوان تولیدکننده بومی است.

بااین‌وجود مقام معظم رهبری با تأکیداتشان در برخورد با کالای قاچاق موجب شدند مسئولان عزم جزم کنند و در حال حاضر در استان اردبیل برخورد با کالای قاچاق بدون اغماض از تخلفات در جریان است.

دخانیات بیشترین حجم کالای قاچاق در اردبیل

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر بیشترین میزان کالای قاچاق در اردبیل را مربوط به گروه دخانیات دانست.

حسین نجف زاده که این روزها به همراه تیم کاری خود در تلاش است تا به وضعیت کالاهای قاچاق و کاهش دست‌درازی قاچاقچی سروسامانی بدهد، تصریح کرد: بعد از دخانیات می‌تواند مواد آرایشی و بهداشتی و البسه را در گروه کالاهای پر قاچاق اردبیل قرار داد.

وی افزود: علاوه بر این به طور میانگین ماهانه دو پرونده قاچاق چوب در اردبیل موردبررسی قرار می‌گیرد و چوب و محصولات جنگلی نیز از کالاهایی است که به کررات قاچاق می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در خصوص وضعیت قاچاق برنج و شکر اضافه کرد: پرونده شکر در حال بررسی و قطعی سازی است و از چهار پرونده قاچاق برنج سه مورد حکم دریافت کرده است.

نجف زاده افزود: یک پرونده باقی‌مانده برنج با جریمه هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریالی در مرحله تجدیدنظر در مراجع قضایی است.

شکل قاچاق کالا تغییر یافته است

در مقابل اقدامات دستگاه‌های متولی، قاچاقچیان نیز در این مدت تحرکات خود را کاهش نداده‌اند. هر چند به تعبیر نجف زاده ریسک قاچاق افزایش یافته اما در مجموع به عقیده مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قاچاقچیان هر روز از شیوه‌های پیچیده‌تر استفاده می‌کنند.

وی افزود: به عنوان مثال اخیراً برای یک پرونده ۱۰۰ میلیون ریالی قاچاق سیگار، قاچاقچی از پنج تیر جنگی و یک تیر مشقی  و خودرو دودزا استفاده کرده بود.

نجف زاده تصریح کرد: در بخش لوازم‌خانگی به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در اردبیل، از سراب کالا را دپو می‌کنند و از طریق سواری‌ها به مقاصد خود ارسال می‌کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان به استفاده از پلاک جعلی در قاچاق چوب اشاره کرد و افزود: برخورد با کالای قاچاق موجب شده متخلفان به شیوه‌های جدید روی بیاورند.

وی افزود: بااین‌وجود در پی اقداماتی که داشتیم طی دو سال گذشته قاچاق کالا در اردبیل بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

امحای ۱۰ تن کالای قاچاق در اردبیل

بعد از ضبط کالای قاچاق ادارات مختلفی از جمله بهداشت و استاندارد نسبت به کالا نظرات خود را اعلام می‌کنند.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در صورتی که کالا قابلیت بازگشت به کشور مبدأ را نداشته باشد و نتواند به مصرف انسانی برسد امحا می‌شود.

نجف زاده از امحای ۱۰ تن کالای قاچاق شامل مواد آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، خوردنی و آشامیدنی و دارو خبر داد و افزود: این تعداد در پی بررسی پرونده‌های یک سال اخیر حاصل شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد نه به مصرف انسانی و نه حیوانی نمی‌توان رساند.

وی افزود: برخی کالاها از جمله مواد آرایشی به حدی مضر است که مصرف آن ایجاد خطر می‌کند و ما نمونه مواد آرایشی که در ترکیبات خود سرب دارد شناسایی کردیم.

نجف زاده تأکید کرد: مبارزات ما در قاچاق هدفمند است و ما شاهد کاهش پرونده‌ها و افزایش جرایم و کیفیت آن ها هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار