در آخرین سکانس فجر سیزدهم کلید خورد؛
تجلیل از حضور جمعی از برترین های جشنواره امسال از یک سو و تجلیل از «فریدون جیرانی» و «شهاب ملت خواه» به عنوان دو پیشکسوت خراسانی سینمای ایران، شبی به یاد ماندنی را در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد ثبت کرد.
کد خبر: ۱۸۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱ 20 February 2016
به گزارش تابناک رضوی، عصر پنجشنبه، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و علاقه مندان به سینما در سالن سینمایی شهید اصغرزاده گرد هم آمدند تا آیین پایانی سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد را به تماشا بنشینند؛ آیینی که البته خلاف سال های گذشته با شور و حال کمتری برگزار شد!
عکس: صادق ذباح
البته این خبر خوش استاندار و تایید آن از سوی رئیس سازمان سینمایی کشور هم مزید بر علت شد تا امید به روزهای بهتر برای سینمای مشهد دو چندان شود: «سال آینده جشنواره فیلم های دینی و معنا گرا در مشهد مقدس برگزار خواهد شد تا آمادگی لازم برای برگزاری باشکوه آن به صورت بین المللی در سال 2017 و همزمان با معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی کسب شود. رایتل هم که حامی مالی جشنواره فیلم فجر امسال بود، حامی جشنواره فیلم های دینی و معناگرا در مشهد خواهد بود». در ادامه بخشی از حاشیه و متن آخرین سکانس فجر سیزدهم را مرور می کنیم.

امسال در محل ورودی مجموعه تئاتر شهر، از داربست هایی برای کنترل و جداسازی جمعیت استفاده شده بود اما این داربست ها به هیچ کار نیامد، چرا که میزان استقبال از اختتامیه امسال بسیار کمتر از سال های قبل بود که دو دلیل مهم آن را می توان پیش بینی نکردن اکران فیلم در اختتامیه و همچنین حضور نداشتن بازیگران شاخص سینما دانست.

  آیین اختتامیه با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد

مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، با پخش کلیپی با صدای مجید اخشابی درباره امام رضا(ع) ادامه یافت و در ادامه صلوات خاصه حضرت با صدای محمداصفهانی فضای مراسم را روحانی کرد.

 استاد محمد علی لطفی پدر تئاتر خراسان، دکتر قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر، رضا صابری بازیگر پیشکسوت مشهدی، دکتر فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و موسوی رئیس شورای عالی تهیه کنندگان از جمله میهمانان ویژه حاضر در این مراسم بودند.

 اجرای سرد و کم انرژی مجری امسال آیین اختتامیه از دلایلی بود که از طراوت این مراسم کاسته بود.

   «ناصر نبی زاده»، دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، گزارشی از این دوره ارائه کرد و گفت: در این دوره 22 فیلم از بخش های مختلف جشنواره و 41 فیلم مستند و پویانمایی در دو سینمای هویزه و آفریقا اکران شد. نبی زاده این نکته را هم گفت که استقبال از برخی فیلم ها بسیار زیاد بود و آن ها را به اکران ویژه کشاند و از سوی دیگر استقبال از برخی فیلم ها کمتر بود؛ در مجموع استقبال مناسبی داشتیم.

   اولین تقدیر اختتامیه به فیلم «ایستاده در غبار» اختصاص یافت و پس از پخش بخش هایی از این فیلم، حاضران به احترام شهیدان ایستادند و همه فعالان سینمای حوزه دفاع مقدس را تشویق کردند. پس از آن «هادی حجازی فر» بازیگر نقش احمد متوسلیان، «محمدحسین مهدویان» کارگردان و «حبیب ا... والی نژاد» تهیه کننده این فیلم تقدیر شدند.

  تقدیر از عوامل فیلم «ابد و یک روز» دومین بخش تقدیرهای اختتامیه بود. پخش بخش هایی از این فیلم سینمایی که با 23 میلیون فروش در 4 اکران در مشهد، رکورددار فروش شد، با تشویق پر شور حاضران همراه شد و پس از آن «سعید روستایی» نویسنده و کارگردان جوان این اثر و همچنین «سعید ملکان» تهیه کننده این فیلم، روی سن حاضر و تجلیل شدند.

   اگرچه عوامل دو فیلم «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» به عنوان آثار برگزیده جشنواره امسال در این آیین حضور داشتند و تجلیل شدند اما در برنامه ریزی مراسم، از ظرفیت حضور این چهره ها استفاده ای نشد و آن ها تنها جوایز خود را دریافت کردند و از روی سن پایین آمدند.

 در ادامه نوبت به اصلی ترین بخش آیین اختتامیه رسید و از «فریدون جیرانی» و «شهاب ملت خواه» به عنوان دو پیشکسوت خراسانی سینمای ایران تقدیر شد. در این بخش «سروش محمدزاده» کارگردان جوان مشهدی که امسال با فیلم «چهارشنبه» در جشنواره درخشید و تندیس ویژه بخش هنر و تجربه را دریافت کرد، به عنوان مجری روی سن حاضر شد و با جیرانی و ملت خواه به گفت و گو نشست.
 
جیرانی و ملت خواه هر دو حضور استاد «لطفی» در این آیین را پر اهمیت خواندند. جیرانی گفت: همه ما مشهدی ها که در تهران هستیم دوران جوانی مان را با آموزش های ایشان پشت سر گذاشتیم و شرف و اخلاق را از ایشان آموختیم.  ملت خواه نیز گفت: آقای لطفی استاد مسلم هنر معاصر خراسان است و همه ما مدیون زحمات ایشان هستیم.

  بخشی از صحبت ها در این گفت و گوی سه نفره به نقش سینماگران مشهدی در سینمای ایران و همچنین چرایی کوچ هنرمندان مشهدی به پایتخت اختصاص یافت.

فریدون جیرانی با ذکر نام بزرگانی همچون سعید سهیلی، مهدی صباغ زاده، ابوالحسن داوودی و زنده یاد امیر قویدل، اظهار کرد: اگر بخواهیم همه خراسانی های سینما را نام ببریم باید بگوییم که سینمای ایران در اختیار خراسانی هاست.
جیرانی در ادامه خاطراتی از جوانی خود را بیان کرد؛ آن روزها که خیابان ارگ مشهد بیش از 9 سینما داشت.
ملت خواه نیز گفت: بدنه اصلی سینمای ایران را مشهدی ها گرفته اند. وی گفت: 30 سال است خون جگر خورده ام و گفته ام که با توجه به ظرفیت های موجود، باید در مشهد شهرک سینمایی احداث شود.

  حجت ا... ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور هم دقایقی روی سن حاضر شد و در کنار وعده ها، خبرهایی را هم عنوان کرد: از برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر مشهد تشکر می کنم، البته آن طور که من دلم می خواست نشد و به میزان حداقلی از نظر تعداد فیلم ها برگزار شد اما امیدوارم در سال های آینده جشنواره ای در خور استقبال مردم مشهد برگزار کنیم.

 ایوبی خبر خوشی هم درباره پروژه «وی.او.دی» داشت: با مصوبه ای که از شورای عالی فضای مجازی گرفته ایم، امیدواریم به زودی از این شبکه سینمایی رونمایی کنیم که اتفاق خوبی برای کشور خواهد بود و فیلم ها را به خانه مردم خواهد برد.

ایوبی درباره زیرساخت های سینمایی در کشور هم گفت: هم اکنون 300 سینما و در مجموع 400 پرده برای نمایش فیلم در کشور داریم که به هیچ وجه در شان مردم ما نیست چرا که کشورهایی با یک سوم جمعیت ما 4 تا 6 هزار سینما دارند.
رئیس سازمان سینمایی کشور این نکته را هم گفت که امیدواریم در سال های آینده با مشارکت مردم و پیش فروش بلیت های جشنواره ظرفیت اکران فیلم ها در استان ها افزایش یابد.

   فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم گفت: سینما باید نقش بیشتری در فضای مجازی ایفا کند و ما در این حوزه دچار عقب افتادگی هستیم که امیدواریم با راه اندازی پروژه «وی.او.دی» این مشکل را جبران کنیم.

   سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان هم خبر برگزاری جشنواره فیلم های دینی و معناگرا در مشهد را اعلام کرد و از توافق با یکی از شرکت های مخابراتی برای حمایت مالی آن خبر داد.

   در بخشی از این آیین از کتاب سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد رونمایی شد.

   قدردانی از «سروش محمدزاده» کارگردان مشهدی فیلم چهارشنبه و «عباس لاجوردی» کارگردان فیلم «جشن تولد» بخش دیگر این مراسم بود، ضمن آن که «منصور لشکری قوچانی» که نامش در فهرست تقدیر شوندگان قرار داشت، در این مراسم حضور نداشت.

   لاجوردی که ساخت فیلم های مستندی در آمریکا و کانادا در دفاع از اسلام را در کارنامه خود دارد، درباره فیلم «جشن تولد» که به موضوع حضور تروریست ها در سوریه می پردازد، اشاره ای کرد و گفت: 4 سال از جنگ سوریه می گذرد و بعد از این مدت فقط من آن هم با سرمایه گذاری یکی از هم محله ای های عاشق اهل بیت(ع)، مستندی در این باره ساخته ام.
 وی گفت: امیدوارم مسئولان کشور از ساخت فیلم های مستند حمایت کنند.

   پس از صحبت های لاجوردی، حاضران به احترام شهدای مدافع حرم ایستادند و برای شادی روح آن ها صلوات فرستادند.

   علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم دقایقی درباره ظرفیت های فرهنگی و هنری در استان صحبت کرد و گفت: نشاط و امید لازمه زندگی مردم است و خواست و هدف ما این بوده که در راستای تحقق این مهم اقدام کنیم. خراسان از قدیم تا به امروز هنرمندان بسیاری داشته است و امیدواریم با همراهی همه هنرمندان و بخش خصوصی از فعالیت های فرهنگی و هنری حمایت بیشتری کنیم.

   در ادامه از حامد کاتبی کارگردان پویانمایی «در مسیر باران» اثر برگزیده جشنواره، سیداحمد علمدار کارگردان پویانمایی «قلب خورشید»، رضا فرهمند و کمیل سهیلی کارگردانان مستند «آزادی» و همچنین علی ثابت نیا مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی تقدیر شد.

   در این آیین یاد مرحوم «ابراهیم وارسته» از سینماگران جوان مشهد که چند روز قبل، طی سانحه رانندگی جان خود را از دست داد، گرامی داشته شد.

   پایان بخش این آیین، اجرای موسیقی توسط رضا یزدانی بود که با استقبال گرم حاضران همراه شد. یزدانی در این بخش 3 اثر به نام های «کبوتر» در وصف دلدادگی به امام رضا(ع)، «نقش اول» قطعه ای سینمایی و عاشقانه با کلیپی جذاب از تاریخ سینمای جهان و همچنین «خلیج همیشگی فارس» را اجرا کرد.
یزدانی در این مراسم گفت: هفته گذشته مادرم گفت که برای سفر به مشهد بلیت بگیر تا به زیارت برویم اما من گفتم این هفته کار دارم، تا این که چهارشنبه شب با من تماس گرفتند و برای حضور در این مراسم دعوت شدم. بعد از رسیدن به مشهد مستقیم از فرودگاه به حرم رفتم و با مادرم تماس گرفتم و گفتم امروز فهمیدم این که می گویند امام رضا (ع) زائرش را  می طلبد یعنی چه!

عکس: صادق ذباح
گزارش : عبدالهی-خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار