یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: بر اساس بررسی‌ها شاخص‌های کل بورس تهران در وضعیت بدبینانه‌ای قرار دارد و احتمال ریزش بازار سرمایه در آینده نزدیک وجود دارد.
کد خبر: ۱۷۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ 30 January 2016
یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: بر اساس بررسی‌ها شاخص‌های کل بورس تهران در وضعیت بدبینانه‌ای قرار دارد و احتمال ریزش بازار سرمایه در آینده نزدیک وجود دارد.
 
محمد ماهیدشتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: اگرچه چشم‌انداز اقتصاد کلان از نظر اقتصاد داخلی و بین‌الملل - شامل سیاست‌های انبساطی دولت، لغو تحریم‌ها و سفرهای هیئت‌های تجاری و همچنین بهبود قیمت نفت در دو هفته‌ گذشته - روشن است و ارزش معاملات بازار سهام تهران نسبت به گذشته افزایش یافته، اما باید توجه داشت بازار سهام نمی‌تواند بدون روندهای نزولی کوتاه‌مدت، رشد بلندمدت را تجربه کند.

وی ادامه داد: از نظر تکنیکی، بعدازآنکه شاخص کل توانست ازناحیه‌ سرسخت 63 هزار و 284 واحد تا 66 هزار و 400 واحد بالا بیاید، خود را در یک محدوده‌ آزاد برای افزایش دید وروند شتابان خود را روز سه‌شنبه هفته گذشته به 2142 واحد افزایش دریک روز رساند.

ماهیدشتی افزود: محاسبات دلالت می‌کردند که درمحدوده‌ی 72 هزار واحد است که عیار این روند صعودی مشخص می‌شود. چرا که اگرشاخص کل از این ناحیه عبورکند، روی چارت تا 89 هزار و 723 واحد یعنی قله‌ تاریخی بورس نمی‌توان برای شاخص کل مقاومت روند نزولی شناسایی کرد.
این مدرس دانشگاه گفت: عبوراز 72 هزار واحد از نگاه تکنیکی می‌تواند بسیار نفس‌گیر باشد. چرا که شاخص کل درنیمه‌ سال 2014 حمایت خوبی در این محدوده ساخته بود که وقتی آن را ازدست داد، یکبار دیگر همین محدوده با قدرت جلوی رشد را گرفت. همچنین درهمین حوالی آخرین خط نزولی قابل رسم برای شاخص کل وجود دارد.

وی افزود: روز چهارشنبه هفته قبل شاخص کل اگرچه ابتدا 493 واحد رشد کرد، اما نهایتاً تنها یازده واحد از این رشد را توانست نگه دارد. بنابراین هشداری جدی برای ذخیره‌ سودها و عدم خرید بیشتر در قیمت‌های بالا را صادر کرده است.

ماهیدشتی اظهار کرد: بررسی فهرست 40 سهمی که بیشترین رشد را از 5 دی 1394، یعنی روز آغاز روند صعودی بورس داشته‌اند، حاکی ازآن است که علت اصلی و موتور رشد بورس تهران گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.  بر همین اساس 40 درصد از آن 40 سهم درگروه خودرو و ساخت قطعات قراردارند ودرحالیکه متوسط رشد قیمت در این سهم‌ها 76 درصد بوده، متوسط رشد سهم‌های خودرویی حداقل 83 درصد بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: حال که شاخص کل درمحدوده‌ مقاومتی بسیارسرسختی متوقف شده، طبیعی است که نخستین انگشت اتهام به سمت گروه خودرو و ساخت قطعات خواهد بود و آنان که بیشترین سهم را در رشد بازار داشته‌اند، متقابلاً باید بیشترین سهم را نیزدر اصلاح داشته باشند.

ماهیدشتی توصیه‌ای هم به افرادی که در این مقطع  قصد خرید سهام دارند داشت و گفت: کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام را دارند باید اولاً در صنایع درست و دوماً در مواقع درست اقدام به خرید کنند. وقتی اخبار از رشد شاخص کل می گوید، به معنای آن نیست که قیمت سهام تمامی شرکت‌ها به شکل برابر افزایش می‌یابد، بلکه شرکت‌های بزرگ چون در شاخص کل تأثیر بیشتری دارند همراه با آن تغییر می‌کنند و شرکت‌های کوچک ممکن است رفتار مشابهی نداشته باشند.

وی افزود: توصیه‌ کلی به خریداران آن است که اگر قبول می‌کنند بازار سهام در بلندمدت صعودی است، در مواقعی که قیمت‌ها نزولی هستند، خرید کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار