سرپرست آبفاشهری کرمانشاه، با بیان اینکه ۱۰ میلیمتر بارش سال زراعی فعلی در کرمانشاه کافی نیست بر ضرورت مصرف صحیح و بهینه منابع آبی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۵۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ 23 December 2015
سرپرست آبفاشهری کرمانشاه، با بیان اینکه ۱۰ میلیمتر بارش سال زراعی فعلی در کرمانشاه کافی نیست بر ضرورت مصرف صحیح و بهینه منابع آبی تاکید کرد.

علی سرمد در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه گروهی انجمن کاریکاتور کرمانشاه با موضوع آب و در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نقش و تاثیرگذاری نمایشگاه های اینچنینی در ترویج فرهنگ مصرف آب گفت: مردم ما یا هنرمند یا هنردوست هستند و این هنرمند و هنردوست بودن آنها تاثیربسزایی در بهره گیری از ظرفیت هنر برای اصلاح امور خصوصا فرهنگ حاکم بر جامعه در بخش های مختلف دارد.

وی افزود: در بین هنرهای مختلف، هنرهای تصویری تاثیر بیشتری نسبت به سایر هنرها چون هنرهای شنیداری دارد و با توجه به این موضوع برگزاری نمایشگاه کاریکاتور به عنوان یک هنر تصویری می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

بحران آب جدی است

سرپرست آبفا شهری کرمانشاه در خصوص هدف شرکت آبفا شهری استان کرمانشاه از برپایی این نمایشگاه گفت: هدف ما این است که مردم در قالب آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه فوق ببینند که بحران آب جدی است و باید در هنگام مصرف این منبع محدود توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در بحث بحران آب همه آحادجامعه اعم از مردم، دولتمردان و...باید به این باور برسند که بحران آب جدی است و باید برای آن چاره ای اندیشید و یا حداقل مانع از تشدید آن شد.

سرمد ۱۰ میلیمتر بارش در سال زراعی تاکنون را برای استان رقم کافی و نرمالی ندانست و گفت: حدود ۱۷ سال است که ما دچار کاهش بارش ها و به تبع آن کاهش منابع آبی شده ایم و طی این مدت از سفره های زیرزمینی برداشت های زیادی شده است که با ۱۰ میلیمتر بارش قطعا جبران نخواهد شد.

اگر دو سال پرباران داشته باشیم به شرایط نرمال می رسیم

وی تصریح کرد: در بهترین شرایط قابل پیش بینی اگر دو سال بارندگی به سبک سال های زراعی پر باران در استان داشته باشیم و سفره های زیرزمینی هم مطلقا برداشتی اتفاق نیفتد ممکن است به دوران «ترسالی یا نرمال» برگردیم.

سرپرست آبفا شهری کرمانشاه تاکید کرد: متاسفانه با شرایط جوی موجود بر منطقه وقوع چنین شرایط نرمالی عملا امکان پذیر نیست و می طلبد که ما بیش از پیش به منابع آبی توجه داشته باشیم.

وی تاکید افزود: متاسفانه هنوز خود مردم به این باور نرسیده اند که بحران آب جدی است، لذا باید از ظرفیت های موجود چون ظرفیت هنر برای رساندن مردم به این باور کمک گرفت.

سرمد اجرای طرح مروجان آب با حضور ۶۰۰۰ دانش آموز را یکی از طرح های مناسب در این زمینه دانست و گفت: امیدواریم اینچنین حرکت های ادامه یابد و در نتیجه آن شاهد ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب باشیم.

در فرهنگ سازی برای مصرف صحیح آب ۲۰ سال دیر اقدام کرده ایم

وی با بیان اینکه در فرهنگسازی برای مصرف صحیح آب درجامعه مقداری با تاخیر عمل کرده ایم گفت: ما باید این کار را ۲۰ تا ۲۵ سال پیش آغاز می کردیم.

سرپرست آبفا شهری کرمانشاه گفت: اگر هم اکنون نیز دولت بخواهد با فرهنگسازی و ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب اقداماتی چون برپایی نمایشگاه های هنری را در دستور داشته باشد، حرکت خوبی است و می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی پرداختن به این موضوع در قالب هنرهای دیداری چون تئاتر، نقاشی، کاریکاتور، فیلم و... را بسیار موثر دانست و افزود: باید این حرکت ها به صورت دائمی و مستمر تکرار شود تا در ذهن مردم تثبیت و نهایتا به فرهنگ آنها تبدیل شود.

سرمد تصریح کرد: هدف از برپایی اینچنین نمایشگاهایی می تواند ترویج و تثبیت این فرهنگ برای همه خصوصا نسل آتی باشد و چنانچه تاثیرزیادی را نتواند بر نسل پیشین یا نسل فعلی بگذارد حداقل بر نسل آتی اثر گذار باشد.

ضرورت تدوین قوانین بازدارنده در مصرف آب

وی گفت: یکی از پیشنهادات اصلی ما برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف در شرایط فعلی این است که دولت یا مجلس قوانین بازدارنده ای را در این زمینه تدوین کنند و در کنار آن پرداختن به این موضوعات در قالب هنر نیز می تواند به عنوان یک پیشنهاد اثر گذار ارائه شود.

سرپرست آبفا شهری گفت: متاسفانه در برخی موارد مثل انشعابات غیرمجاز که بارها نسبت به قطع آنها اقدام کرده ایم و تکرار شده است صرفا باید با برخورد سلبی اقدام کرد اما تشویق و پیشگیری در قالب ترویج فرهنگ نیز بسیار اثرگذار است و می تواند در قالب هنر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه موضوع استفاده از ظرفیت هنر برای ترویج صحیح مصرف آب توسط متولیان حوزه آب در استان به مدیران بالادستی پیشنهاد شده است گفت: در این رابطه تخصیص هایی نیز به شرکت آب منطقه ای داده شده اما شرکت آبفا اعتباری در این رابطه دریافت نکرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار