نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با تصویب برجام در مجلس کشور از این عقبه خطرناک عبور داده شد.
کد خبر: ۱۲۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸ 11 November 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقت‌پور سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران با تشریح ابعاد مختلف تصویب برجام در مجلس اظهار کرد: ما هر چند در تصویب سند برجام به عنوان یکی از رویکردهای تامین منافع ملی پرهزینه عبور کردیم ولی امیدواریم در پساتحریم پر وحدت زمینه تحقق اهداف برجام را فراهم کنیم.

وی با اشاره به فاصله اختلاف‌نظر بین موافقان و مخالفان برجام از طیف‌های مختلف گفت: اگر این موضوع را واکاوی کنیم به خوبی درمی‌یابیم که در دو سال گذشته و در قالب مذاکرات هسته‌ای پیگیری‌های متعددی انجام شده و در همه این جریانات و روند مذاکرات راهبری اصلی بر عهده مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی بوده است.

ناِیب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر همه مراحل برنامه هسته‌ای و مذاکرات تسلط کامل داشته و در 17 جلسه هسته‌ای که در کشور برگزار شده است گروه راهبری هسته‌ای اعم از شمخانی، ولایتی، لاریجانی، ظریف و روحانی از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره‌مند بودند، گفت: این پنج نفر در 24 ماه گذشته در باب مذاکرات هسته‌ای و محوریت کار 17 جلسه را برگزار کردند که از آن تعداد 9 جلسه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شده است.

حقیقت‌پور ادامه داد: نمی‌توان مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای منطبق با نظر حضرت آقا نبوده بلکه مقام معظم رهبری مذاکرات را مدیریت می‌کردند و این مدیریت نیز از جنس فوق‌العاده و ویژه بوده است.

نایب‌رئیس کمیسیون برجام با یادآوری اینکه با تصویب برجام کشور از عقبه خطرناکی عبور داده شد و کشور ما که از وضعیت خطرناک و تاریک جدی رنج می‌برد به سمت آرامش بیشتر حرکت کرده است، عنوان کرد: دشمنان درصدد تضعیف نظام، ممنوعیت توسعه کشور و به هر بهانه‌ای دنبال حمله نظامی بودند و هزینه تحریم به کشور روزانه حدود 250 میلیارد تومان بوده است که این رقم معادل هزینه‌های عمرانی سه استان زنجان، آذربایجان‌غربی و اردبیل است.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در دوران تحریم شرایط شکننده‌ای بوده و انتظار می‌رود با عبور از این شرایط دیگر کشورهای مزدورصفت منطقه همچون عربستان و رژیم جعلی صهیونیست بر ایران‌هراسی نکوبند، گفت: بعد از 22 ماه تلاش و پیگیری‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری سرانجام مسئله‌ هسته‌ای ایران به سرانجام رسید و ما توانستیم از شرایط سخت عبور کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سطح روابط و تقویت تبادلات را در عرصه بین‌المللی یک سطح مشابه داد و ستد اعلام کرد و گفت: هر چند سند برجام فتح‌الفتوح نیست و ما نباید به خاطر این موضوع ماتم گرفته و یا جشن عروسی برپا کنیم اما با وجود نقاط ضعف و قوت برجام کشور از عقبه سخت عبور داده است.

حقیقت‌پور تحریم ظالمانه فروش و عرصه نفت ایران را یادآور شد و تصریح کرد: طراحی استکبار به گونه‌ای بود تا با تحریم 25 درصدی ظرفیت فروش نفت کشور در طول سه سال تولید و صادرات نفت ایران به صفر برسد و با توجه به اینکه اقتصاد ما مقاوم نبوده و وابسته به نفت است ما در چنین شرایطی قطعا با معضلات و چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شدیم.

وی با بیان اینکه نقدهای اساسی در زیرساخت‌های سیاست هسته‌ای کشورمان در گذشته وجود دارد و در وقتی مناسب آنها را خوب تشریح و تبیین خواهیم کرد، گفت: کمیسیون برجام با نظر مساعد رئیس مجلس و پیگیری‌های نمایندگان شکل گرفت تا به جای طرح باید لایحه برجام را تقدیم مجلس می‌کرد تا تصویب آن سیر منطقی را طی کند که مجلس خود با تاکیدات مقام معظم رهبری به این موضوع ورود پیدا کرد تا طرحی به دولت ارائه شود تا زمینه اجرایی برجام فراهم آید.

برجامبه جای کمیسیون ویژه باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می‌شد

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شکل‌گیری کمیته و کمیسیون ویژه برجام را بر اساس مصوبه مجلس یادآور شد و ادامه داد: هر چند ما مخالف شکل‌گیری این کمیسیون بودیم و ضروری بود تا این امر در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود اما برپایه تعامل با فراکسیون‌های موجود مجلس سعی شد تا از هر طیفی در این کمیسیون ویژه حضور داشته باشند.

حقیقت‌پور یادآور شد: قرار شد در این کمسیون ویژه پنج تن از فراکسیون اقلیت، پنج نفر از فراکسیون اکثریت و پنج نفر نیز به عنوان مرزی‌الطرفین انتخاب شوند.

وی اظهار کرد: این 15 نفر کار خود را در قالب کمیسیون ویژه برجام آغاز کردند تا با سه رویکرد که شامل احتمال رد برجام، قبول مطلق یا قبول مشروط بود پیگیری‌ها و مباحث را انجام دهند تا زمینه برای اجرایی شدن ابعاد مختلف برجام با تدابیر نمایندگان مجلس فراهم آید.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از بین این سه رویکرد رد و قبول مطلق برجام رای نیاورد و قرار شد با الزامات 9گانه مجلس دولت را موظف کند تا نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه این حرکت مجلس همراه با محاسن و معایبی بود ولی سعی شد گزارش نهایی بر پایه جمع‌بندی نظرات در کمیسیون تهیه و در مجلس ارائه شود، گفت: قرار بود گزارش نهایی بر محوریت نظرات کمیته‌ها شامل کمیته امنیتی، نظامی، سیاسی، فنی، اقتصادی و فرهنگی تنظیم شود تا با یک مقدمه و ادبیات واحد این گزارش نوشته و آماده شود.

وی بیان کرد: در حالی که هنوز سه کمیته گزارش خود را تهیه نکرده بود ما به یکباره روی میز نمایندگان گزارش برجام را برگرفته از نظرات کمیته‌ها مشاهده کردیم و برایمان جای سئوال بود که چه کسی این گزارش‌ها را تهیه کرده است.

نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: اختلاف از همین جا آغاز شد چراکه گزارش خروجی بر پایه رد برجام بود و قرار شد نمایندگان به این گزارش که مبتنی بر رد برجام بود، رای ندهند.

حقیقت‌پور با اشاره به بروز اختلافات در این حوزه تصریح کرد: ما دوباره سه نفر از هر فراکسیون را برای تهیه گزارش نهایی مامور کردیم و علیرغم اینکه ما در برابر تهیه گزارش به اشکال مختلف سکوت کرده بودیم در مجلس طرح برجام از دو فوریت افتاد و آقایان اعلام کردند که کار کمیسیون برجام تمام شده و بر همین اساس طرحی به تصویب رسید که خاص اکثریت مجلس بود.

وی با بیان اینکه با اتمام کار کمیسیون برجام ما هر چند در این موضوع پرهزینه از این شرایط عبور کردیم اما انتظار می‌رود در دوران پساتحریم پر از وحدت و همدلی کارها پیگیری شده و ما با گذر از این مشکلات پاسخگوی لشکر عظیمی از جوانان بیکار کشورمان باشیم تا بخش عظیمی از نارسایی‌ها برطرف شود.

نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نامه مقام معظم رهبری را در مورد برجام و تایید نهایی را حرکت مثبت مجلس در تصویب برجام و گوشزد کردن موارد حساس و خطیر توصیف کرد و گفت: قطعا در این زمینه همه باید با هوشیاری و دقت نظر بیشتر ورود پیدا کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار