معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: طرح خرده فروشی برای مرزنشینان استان در همه معبرهای تجاری مرزی خراسان‌جنوبی قابل اجراست.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶ 10 December 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، الیاس جویبان، معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی امروز در نشست خبری اظهار کرد: چهار روش برای تجارت در مرز‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ها تجارت از طریق کارت بازرگانی و از پایانه‌های رسمی کشور است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از روش‌های تجارت در مرز، روش مرزنشینی است که به ازای هر نفر ۳۰۰ دلار در نظر گرفته شده است، بیان داشت: در این روش امکان صادارت و واردات ۴۸ قلم کالای در استان برای مرزنشینان وجود دارد و در این روش ۱۰۰ درصد معافیت حقوق ورودی در کالا‌های خوراکی و ۷۰ درصد معافیت در اقلام غیرخوراکی وجود دارد.

معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه روش دیگر تجارت در مرز‌ها از طریق کارت پیله وری است، یادآور شد: در این روش مرزنشینان دارای کارت پیله وری می‌توانند همه اقلام مجازی که با کارت بازرگانی امکان تجارت آن وجود دارد را تنها از طریق بازارچه‌ها صادرات و واردات کنند.

جویبان گفت: تنها افرادی که در شعاع ۵۰ کیلومتر مرز سکونت دارند امکان دریافت کارت پیله وری را داشته و می‌توانند از این طریق تجارت کنند.

معاون بازرگانی اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اجرای رویه جدید در استان برای تجارت با عنوان خرده فروشی برای مرزنشینان خبر داد و گفت: این طرح در واقع جزو رویه‌های جدید محسوب می‌شود که در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در حال انجام است.

جویبان ادامه داد: زیرساخت سامانه‌ای این طرح از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام و تعیین اقلام آن در کارگروه ماده ۱۲ تأیید شده که اقلام زیادی را شامل می‌شود.

به گفته وی کالا‌های مورد نظر در این طرح در واقع هم اقلام مرزنشینی و هم اقلامی که در استان پیشنهاد شده را مشمول می‌شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه همه اقلام مورد پیشنهاد استان در حوزه خرده فروشی مورد تأیید کارگروه ماده ۱۲ قرار گرفته که فرصت خوبی برای مرزنشینان مشمول این طرح به حساب می‌آید.

معاون بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر چهار بازارچه مرزی استان از طرف جمهوری اسلامی ایران آزاد، ولی از طرف افغانستان دارای محدودیت است، یادآور شد: برای همه این بازارچه‌های مرزی در استان کد گمرکی گرفته شده و اگر متقاضی وجود داشته باشد که از بازارچه‌های گلورده و دوکوهانه که در حال حاضر تعطیل هستند کالایی را وارد کند امکان واردات کالا وجود دارد.

جویبان با اشاره به اینکه سهمیه هر خانوار حداقل ۵ نفره در طرح خرده فروشی ۴۰۰ دلار در ماه معافیت حقوق گمرکی است، خاطرنشان کرد: در استان تا حدودی همه ۵۸ هزار خانوار مرزنشین شامل این طرح می‌شوند.

طرح نظارتی ویژه شب یلدا در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

علی سرگلزایی، معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه بر بازار شب یلدا اظهار داشت: با توجه به پیش رو بودن مراسم شب یلدا و همچنین ایام شهادت فاطمه زهرا برای نظارت بهتر بر بازار در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان طرح نظارتی شب یلدا از ۲۰ تا ۳۰ آذرماه به مدت ۱۰ روز در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: در این طرح نظارتی که با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد ۱۵ تیم بازرسی در سطح استان فعال می‌شوند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت خراسان جنوبی ادامه داد: از مجموع این تیم‌ها پنج تیم در مرکز استان در دو شیفت صبح و عصر به فعالیت می‌پردازند و بر بازار نظارت دارند.

سرگلزایی خاطرنشان کرد: چنانچه مورد و شکایتی مردم در خصوص گران فروشی، تقلب و تخلفات احتمالی واحد‌های صنفی داشتند می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی کرده تا در کمترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار گیرد.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار