۱۶ سال از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی کرمانشاه به عنوان یکی از پروژه‌های فرهنگی استان می‌گذرد، اما این پروژه امروز فقط ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گویا قرار نیست تکمیل شود.
کد خبر: ۱۱۳۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹ 13 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، کار مطالعاتی پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال ۱۳۸۰ آغاز و بعد از تهیه نقشه‌ها در سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شد بطوریکه براساس موافقت نامه‌های امضا شده با سازمان برنامه و بودجه، این پروژه در سال ۱۳۸۶ قرار بود با پنج میلیارد تومان ساخته شود.

تا سال ۱۳۹۱ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن صرف شد، اما به دلیل نبود اعتبارات لازم، پروژه متوقف شد و سال ۱۳۹۶ با تزریق اعتبار، پروژه تاحدودی پیشرفت داشت، اما روند آن بازهم متوقف شد؛ تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه در لیست مصوبات سفر رییس جمهور قرار گرفت و در دولت سیزدهم ۳۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده، اما تاکنون ۳۰ درصد از این مبلغ تخصیص یافته است.

۱۶ سال بلاتکلیفی پروژه فرهنگی استان کرمانشاه

این پروژه در ابتدا هفت طبقه با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع بود و به دلیل کمبود اعتبار به پنج طبقه و با زیربنای ۱۲ هزار متر مربع کاهش یافت؛ کتابخانه مرکزی یکی از اولویت‌های فرهنگی استان کرمانشاه است و این در حالی است که چهار استان همسایه از این زیرساخت بهره‌مند هستند، اما در استان کرمانشاه چنین پروژه‌ای در اولویت قرار ندارد.

برای استان کرمانشاه که با هفته‌ای سه دقیقه مطالعه جایگاه خوبی در کشور ندارد، تکمیل کتابخانه مرکزی می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای جوانان و نوجوانان داشته باشد و از طرفی با پیش بینی‌های انجام شده و زیرساخت‌های مجهز و به روز که در این پروژه در نظر گرفته می‌شود، نسل جدید را بیش از پیش با کتاب و محیط‌های فرهنگی آشنا سازد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه با بیان اینکه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل و ساخت کتابخانه‌های مرکزی دارد، گفت: تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه باید به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود همچنانکه دولت در استان فارس ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساخت چنین پروژه‌ای تصویب کرد.

محمدامین بهرامی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی کرمانشاه به عنوان خانه فرهنگ مردم در سال‌های گذشته مورد بی مهری فراوان بوده است و در صورت تکمیل خدمات بسیار ارزنده‌ای را برای مردم فراهم می‌کند، افزود: شاید حدود یک سوم کتابخانه مرکزی در حوزه کتاب باشد بطوریکه در طرح نهایی ۳۰ فضای مختلف فرهنگی مانند سالن اجتماعات، گالری، نگارخانه تخصصی، تالار محققین عمومی و خصوصی، فضای کارآفرینی و خلاقیت، بازارچه کارآفرینی، تالار نفایس خطی، سالن کنفرانس تخصصی، فضای سالمندان، فضای نابینایان و ناشنوایان و چندین فضای مفید دیگر هم برای مردم در نظر گرفته شده است.

وی تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه را به عنوان کامل‌ترین فرهنگسرای استان، حق طبیعی مردم دانست و در ادامه اظهار کرد: استان کرمانشاه ظرفیت ها، مشاهیر و بزرگان زیادی دارد که مکانی برای معرفی آن‌ها به نسل جوان نداریم و تکمیل کتابخانه مرکزی می‌تواند مکانی برای معرفی مشاهیر و همچنین تاریخ کرمانشاه باشد و واقعیت این است که اگر تکمیل این پروژه به مطالبه عمومی تبدیل نشود ممکن است تا ۳۰ سال دیگر هم تکمیل نشود.

۱۶ سال بلاتکلیفی پروژه فرهنگی استان کرمانشاه

کتابخانه مرکزی کرمانشاه، مهمترین مرکز فرهنگی استان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه با تاکید بر اینکه تکمیل کتابخانه مرکزی می‌تواند مکانی باشد تا جوانان و نوجوانان کرمانشاهی بتوانند هویت خود را در این مکان بیابند و در عین حال تا ۱۰۰ سال آینده به عنوان مهمترین مرکز فرهنگی استان مورد استفاده قرار گیرد، افزود: همه سازمان و ارگان‌ها باید نسبت به حوزه فرهنگ دغدغه‌مند باشند، اما متاسفانه براساس قانون شهرداری‌ها که باید نیم درصد از درآمد خود را به کتابخانه‌ها و کار‌های فرهنگی اختصاص دهند، به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

بهرامی با یادآوری پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی پروژه کتابخانه مرکزی استان گفت که این پروژه ۱۶ ساله برای تکمیل به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و باید بدانیم که این مبلغ برای تامین به بودجه ملی نیازمند است و لذا همه مدیران و نمایندگان مجلس هم برای تامین این اعتبار باید تلاش مضاعف داشته باشند.

هم‌اکنون ۹۰ کتابخانه عمومی، سه کتابخانه سیار و ۲۲ کتابخانه مشارکتی با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جلد کتاب در استان کرمانشاه با ۶۰ هزار نفر عضو فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار