معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کسب رتبه اول تولید نخود کشور با تولید حدود ۱۲۰ هزار تن محصول خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳ 09 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرهاد شریفی با اشاره به افزایش بیش از ۴۵ هزار تنی تولید نخود در استان طی سال زراعی جاری، گفت: امسال در حالی ۱۱۹ هزار و ۵۲۲ تن نخود در استان تولید شده که در سال زراعی گذشته مجموع تولید نخود استان ۷۳ هزار و ۳۰۶ تن بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش تولید نخود در استان کرمانشاه در سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته در شرایطی بوده که سطح زیر کشت این محصول در استان نسبت به سال قبل کاهشی بوده، اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۵۱ هزار و ۳۷۷ هکتار نخود در کرمانشاه کشت شد که این سطح در سال زراعی گذشته ۱۶۲ هزار و ۲۳۷ هکتار اعلام شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری را در افزایش میزان تولید نخود در استان تاثیرگذار دانست و افزود: با توجه به اینکه بخش عمده کشت نخود در استان به صورت دیم است، بارندگی‌ها نقش مهمی در افزایش عملکرد محصول نخود در واحد سطح دارد.

 شریفی ادامه داد: علاوه بر بارندگی‌های خوب امسال، سمپاشی به موقع مزارع نخود علیه بیماری برق‌زدگی و علف‌های هرز و استفاده از کودهای مناسب جهت افزایش عملکرد در کنار بکارگیری زنبورهای بروبراکون علیه آفت پیله خوار نخود در افزایش عملکرد مزارع استان تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه امسال هم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نخود در کشور معرفی شد، افزود: این استان همواره از نظر سطح زیر کشت و عملکرد رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

شریفی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه از گذشته‌های خیلی دور به عنوان قطب اول تولید نخود در کشور شناخته می‌شود، گفت: بازارپسندی نخود تولیدی در استان به اندازه‌ای زیاد است که نخود کرمانشاه در دیگر کشورها هم شناخته شده است.

شریفی با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان جز شهرستان پاوه کشت نخود انجام می‌شود، گفت: بیشترین سطح زیر کشت نخود در استان  به شهرستان کرمانشاه اختصاص دارد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار