مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : ۲۳ هزار هکتار از مزارع کرمانشاه تحت مبارزه بیولوژیک قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۲۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴ 05 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان کیومرث اکبری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : در سال زراعی جاری در ۲۳ هزار و ۴۳۵ هکتار مبارزه بیولوژیک توسط زنبور مفید هابروبراکون با آفات پیله خوار نخود، ساقه خوار ذرت و کرم میوه گوجه فرنگی انجام شده است.

وی افزود: این مبلغ از محل یارانه بهینه سازی مصرف سموم و طرح جهش تولید در دیمزار‌ها تأمین شده و مابقی توسط خود کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه واحد‌های فعال تولید عامل بیولوژیک دارای مجوز را به تعداد پنج واحد اعلام و تصریح کرد: برای تولید زنبور مفید هابروبراکن از سوش محلی داخل استان و توسط یکی از واحد‌های فعال استفاده شده است.

اکبری بیان کرد: نظارت بر کارگاه، کیفیت و کمیت تولید عوامل بیولوژیک توسط مدیریت حفظ نباتات و واحد‌های تابعه انجام گرفته و تولید و حمل تا مراکز خدمات جهاد کشاورزی توسط واحد‌های تولیدی صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: در ۲۷۸ هکتار از مزارع استان کرمانشاه نیز از ماده بیولوژیک بر علیه آفات استفاده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه با انجام مبارزه بیولوژیک با آفات در استان از مصرف ۲۴ تن سم در مزارع جلوگیری شده، گفت: با این نوع مبارزه ضمن حفظ گیاه به ارتقای سلامت محصولات کشاورزی کمک شده است.

اکبری عنوان کرد: در مبارزه بیولوژیک با تکثیر، رهاسازی و مراقبت از عوامل مفید طبیعت بر علیه عوامل خسارت زا کنترل طبیعی و بیولوژیک صورت می‌گیرد. وی افزود: این روش یکی از روش‌های کنترلی مورد استفاده در تولید محصول سالم و ارگانیک است و در سال‌های اخیر تمایل کشاورزان برای بکارگیری آن بیشتر شده و البته پتانسیل توسعه این روش از لحاظ فنی و تجربی با چندین عوامل خسات زای دیگر و محصولات کشاورزی بیشتری وجود دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار