معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه قم می‌تواند محور هنرهای اسلامی و صنایع دستی شیعی شود، خواستار راه اندازی شرکت و بازارچه‌های دائمی و فصلی صنایع دستی قم شد.
کد خبر: ۹۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳ 23 September 2015
به گزارش تابناک قم، بهمن نامور مطلق در دیدار با مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم، با اشاره به اینکه راه اندازی بازارچه‌های دایمی استان قم نیازمند همکاری و تعامل شهرداری قم است، گفت: این مجموعه با قرار دادن مکان‌هایی از جمله در اطراف حرم مطهر و بوستان‌های استان برای احداث و راه اندازی نمایشگاه‌های صنایع دستی و معرفی تولیدات هنرمندان اقدام کند.

وی افزود: همکاری در راه اندازی نمایشگاه‌های قم کمک به هنرمندان صنایع دستی این استان است تا بازارهای راکد مانده را احیا کنند ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این عرصه با ارایه تسهیلات از هنرمندان حمایت می‌کند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه قم می‌تواند محور هنرهای اسلامی وصنایع دستی شیعی شود گفت: با برپایی نمایشگاه‌ها و غرفه‌های تخصصی صنایع دستی که مختص به هنر بومی استان قم است می‌توان در این عرصه وارد شد و کارهای شایسته‌ای در این استان انجام داد.

نامور مطلق افزود: استان قم با حضور مسافران و زائران ایرانی و خارجی با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در بحث تولید، کیفیت و تجاری سازی صنایع دستی در نمایشگاه‌های نوروزی به عنوان اولین استان باشد ولی به علت عدم همکاری‌ها، موفق نشده و فرصت سوزی برای هنرمندان صورت گرفته است.

وی با انتقاد از ورود کالاهای چینی در کشور گفت: برخی از هنرمندان صنایع دستی از جمله سجاده را با اخلاص و وضو می‌سازند ولی کالای مشابه آن را کشورهایی از جمله چین، ترکیه و هند در دست گرفته‌اند و به دنبال تجارت هستند لذا این بازار‌ها متعلق به شیعیان است آن را باید از سایر کشور‌ها پس بگیریم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: پس گرفتن بازار‌ها از دست کشورهای دیگر نیازمند عزم استانی و ملی است تا با تعامل نهاد‌ها و فرهنگسازی در بین مردم بتوانیم از هنرمندان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 40 درصد در صادرات صنایع دستی افزایش داشتیم، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه آن در سال‌های قبل افزایش داشته است امسال نیز در شش ماهه اول با رشد قابل توجه‌ای روبه رو بوده‌ایم.

نامور مطلق افزود: همچنین تعداد نمایشگاه‌های صنایع دستی در سطح کشور افزایش یافته است.

وی از تشکیل ستاد سوغاتی زیارتی در قم خبر داد و گفت: این ستاد در مشهد تشکیل شده است و پیامدهای خوبی در فروش و تجاری سازی صنایع دستی داشته است که در نظر داریم برای دو استان شیرازی و در استان قم نیز تشکیل می‌شود تا از این طریق به برند سازی و تجاری سازی صنایع دستی در استان‌های زیارتی بپردازیم.

شهردار قم نیز در این جلسه گفت: بررسی ممیزی جامع روی صنایع دستی و توریسم زیارتی قم صورت می‌گیرد تا با اجرای برنامه‌های زیربنایی در این عرصه برنامه‌ریزی انجام شود.

مرتضی سقائیان‌نژاد اظهار داشت: استان قم به گفته امام راحل مرکز معارف اسلامی است که باید با توجه به جایگاه این شهر مقدس در خصوص بحث‌های مختلف توریسم زیارتی و صنایع دستی برنامه ریزی جامع صورت گیرد.

وی افزود: باید از ظرفیت حوزه‌های علمیه با برگزاری دوره‌های مختلف در خصوص توریسم زیارتی استفاده کرد و از استان قم مبانی آن را به سایر کشور‌ها صادر کرد.

شهردار قم، با بیان اینکه ما در کارهای سخت افزاری مشکلی نداریم گفت: در راه اندازی بازارچه مشکلی نداریم مهم‌ترین موضوع آن بقای صنایع دستی و هنرمندان این عرصه است که این امر نیازمند فرهنگسازی مردم در استفاده از کالاهای داخلی است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ مردم را به استفاده از صنایع دستی داخلی سوق دهیم گفت: باید نوع نگاه مردم را به کالاهای داخلی اصلاح کنیم تا با خرید آن کالا‌ها از هنرمندان حمایت کنیم.

سقائیان‌نژاد افزود: حمایت معنوی و مادی باید از هنرمندان صورت گیرد به گونه‌ای که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار داده شود تا به تقویت صنایع دستی بیانجامد.

وی ادامه داد: همچنین شرایطی برای اتحادیه‌های صنایع دستی فراهم کنیم تا برای اقتصاد استان و کشور سود آوری را رقم بزند.

شهردار قم اعلام همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم کرد و گفت: در همه زمینه‌ها از جمله راه اندازی شرکت و بازارچه‌های صنایع دستی و حمایت از سرمایه گذاران تاسیسات گردشگری همکاری و تعامل خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه خواستار تشکیل کمیته مشترک تخصصی صنایع دستی و گردشگری در شهرداری قم و این اداره کل برای ارایه راهکار و رفع موانع موجود شد.

عیسی رضایی گفت: با تشکیل این کمیته به صورت تخصصی می‌توانیم از تعامل نزدیک مجموعه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی قم برای رفع موانع راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و ظرفیت سرمایه گذاران در توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان بهره‌مند شویم.

وی افزود: سرمایه گذاران بسیاری به این اداره کل مراجعه می‌کنند که می‌توان با تعامل آن‌ها با ساخت هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری به توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان قم کمک کرد.

رضایی، ادامه داد: در حال حاضر 40 هتل و بیش از 30 مجتمع گردشگری با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه استان قم نیازمند راه اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و معرفی محصولات هنرمندان است گفت: روزانه بسیاری از زائران ایرانی و خارجی وارد استان قم می‌شود از این رو می‌توان صنایع دستی را به عنوان سوغات استان قم معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: محدوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بلوار پیامبر اعظم (ص) و اتوبان قم - تهران و بوستان‌های ورودی استان قم بهترین مکان برای راه اندازی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی است تا بتوانیم از ظرفیت زائران برای معرفی و فروش صنایع دستی استان استفاده کنیم.

وی افزود: راه اندازی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی نیازمند همکاری شهرداری است که امیدواریم با این اقدام در جهت حمایت از هنرمندان و توسعه اقتصادی استان خدمات شایسته‌ای ارائه کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار