میدان گازی چالوس علاوه بر قطب گاز جنوبی در اطراف میدان پارس جنوبی، یک مرکز گاز جدید در شمال ایران ایجاد می‌کند. وی چشم انداز توسعه منابع گاز ایران را با توافقنامه راهبردی امضا شده بین ایران و چین و همچنین قرارداد ۲۰ ساله با روسیه که سالها در حال آماده سازی است، پیوند می‌دهد.
کد خبر: ۹۸۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ 23 August 2021

تهران از کشف بزرگترین میدان گاز طبیعی در بخش ایران در دریای خزر در نزدیکی شهر چالوس خبر داد. تحلیلگران غربی چشم انداز توسعه میدان به همین نام را با توافقنامه‌های بلندمدت بین ایران و چین و روسیه پیوند می‌دهند.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایراس، کارشناسان روسی اعتراف می‌کنند که چین از گاز ایران در جهت منافع خود و نه برای صادرات به اروپا استفاده خواهد کرد.

به اعتقاد سایمون واتکینز کارشناس آژانس اویل پرایس، اگر برآوردهای اولیه از ذخایر گازی میدان چالوس درست باشد، گاز ایران قادر خواهد بود حداقل ۲۰ درصد از گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. با این حال، حجم عرضه، مسیر و قیمت به احتمال زیاد با روسیه هماهنگ می‌شود، که این امر باعث افزایش قدرت انرژی مسکو بر اروپا که در حال حاضر یک نقطه کلیدی اختلاف نظر بین اروپا و ایالات متحده است، می‌شود، به گفته واتکینز، ایران بدون روسیه و چین نمی تواند از مزایای گازی جدید استفاده کند.

واتکینز گفت، میدان گازی چالوس علاوه بر قطب گاز جنوبی در اطراف میدان پارس جنوبی، یک مرکز گاز جدید در شمال ایران ایجاد می‌کند. وی چشم انداز توسعه منابع گاز ایران را با توافقنامه راهبردی امضا شده بین ایران و چین و همچنین قرارداد ۲۰ ساله با روسیه که سالها در حال آماده سازی است، پیوند می‌دهد.

در پایان مارس ۲۰۲۱، جواد ظریف و وانگ یی، وزیران خارجه ایران و چین، توافقنامه‌ای را در تهران برای مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور به مدت ۲۵ سال امضا کردند. این توافقنامه توسعه روابط بین دو کشور را در ۲۰ زمینه مختلف از جمله در زمینه سرمایه گذاری، دفاع و انرژی پیش بینی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار