حجت‌الاسلام «معصوم‌خانی» گفت: مسجد باید پایگاه انسان‌سازی، عمران، آبادانی و مقابله با دشمن و مکانی برای بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن بزرگ اسلامی باشد.
کد خبر: ۹۸۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶ 21 August 2021

مسجد باید پایگاهی برای انسان‌سازی و ایجاد تمدن اسلامی باشد

به گزارش «تابناک البرز» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی 10 حضرت سیدالشهدا (ع) با اشاره به 21 آگوست مصادف با روز جهانی مساجد اظهار داشت: در این روز یکی از صهیونیست‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی، مسجدالاقصی را به آتش کشید و این مکان مقدس را مورد اهانت و بی‌احترامی قرار داد.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که مبتکر روز جهانی قدس بود، مبتکر روز جهانی مساجد نیز بود. در این راستا پیشنهادی به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داده شد و مورد پذیرش نمایندگان کشورهای اسلامی قرار گرفت و این مناسبت در تقویم بسیاری از کشورهای اسلامی وارد شد.

حجت‌الاسلام معصوم‌خانی با بیان اینکه اسلام آخرین دین آسمانی و کعبه نیز نخستین خانه توحید و یکتاپرستی و اولین جایگاهی است که برای پرستش خداوند ساخته شده است، مطرح کرد: با توجه به اینکه هر دین و آئینی نمادها و نشانه‌هایی دارد، در دین مبین اسلام نیز، جایگاه مساجد و احکام آن به‌عنوان یکی از نمادها و شعائر ظاهری و مکانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر عملیاتی 10 حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: در دین اسلام مسجد قلب تپنده و حیات‌بخش است و جایگاهی دارد که بین زمین و آسمان پیوند برقرار کرده و انسان هم به‌عنوان اشرف مخلوقات در این مکان رشد و تکامل یافته است. یکی از ابتکارات مهم دین اسلام برای شکل دادن به اجتماعات و ارتباطاتی که بین مردم وجود دارد، این است که توجه بسیاری به خدا، نماز و اذکار در قالب مساجد شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ اسلام مسجد مرکزی برای مشورت، همکاری و تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم اجتماعی و سیاسی است، عنوان کرد: در اینجا یک سؤال مهم پیش می‌آید که سازوکار تقویت نقش مساجد به‌عنوان خاکریز فرهنگی کشور، هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیت اجتماعی با هدف تقویت ایمان دینی مردم به‌عنوان تکیه‌گاه اصلی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی چگونه است؟

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر عملیاتی 10 حضرت سیدالشهدا (ع) با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه جماعات مساجد استان تهران در روز 31 مرداد سال 1395 بیان داشت: ایشان در این دیدار مساجد را پایگاه‌های اجتماع، مشورت، مقاومت، برنامه‌ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی و محوریت بخشیدن به مساجد را از جمله هنرهای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) از همان روزهای اول انقلاب دانستند.

وی یکی از معضلات بزرگ جامعه ما را ضعف فرهنگی دانست و افزود: امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همچنین فرمودند که مسجد پایگاه انواع فعالیت‌های اجتماعی است و در تقویت فکری و ترغیب مردم به فعالیت‌های گوناگون اجتماعی نقش اساسی و مهمی دارد. ایشان مساجد را هسته مقاومت به‌ویژه مقاومت فرهنگی برشمردند و فرمودند که اگر حصار و خاکریز فرهنگی نباشد همه‌چیز از دست خواهد رفت.

حجت‌الاسلام معصوم‌خانی تأکید کرد: مسجد باید پایگاه انسان‌سازی، عمران، آبادانی و مقابله با دشمن و مکانی برای بصیرت افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن بزرگ اسلامی باشد. ملزومات و شیوه صحیح کار در مساجد برای مقابله با نفوذ دشمنان دو موضوع است؛ اول اینکه بصیرت افزایی و کار حقیقی سیاسی باید در مساجد شکل گیرد و دوم اینکه تقویت فعالیت‌های فرهنگی و اخلاقی در مساجد باید در رأس امور باشد.  

وی با بیان اینکه امروز بیش از 80 هزار مسجد در جامعه اسلامی وجود دارد، گفت: علیرغم اینکه پس از گذشت بیش از 40 سال از عمر بابرکت نظام جمهوری اسلامی ایران، تعداد مساجد حدود سه برابر و بیشتر شده است اما به اعتقاد کارشناسان، این تعداد با توجه به افزایش جمعیت و اهداف انقلاب اسلامی چندان مناسب نیست بنابراین ما وظیفه داریم اقداماتی را انجام دهیم تا مساجد جایگاه اصلی خود را به دست آورند و به اهداف مذکور برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار