در گفتگوی مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اصحاب رسانه مطرح شد:
مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: امسال سخت ترین خشکسالی 50 سال اخیر را شاهد هستیم که متاسفانه سوء مدیریت ها در استفاده از منابع آبی بسیار به چشم می آید.
کد خبر: ۹۷۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵ 10 July 2021

مینا فراز:
مدیرعامل سد و نیروگاه دز گفت: امسال سخت ترین خشکسالی 50 سال اخیر را شاهد هستیم که متاسفانه سوء مدیریت ها در استفاده از منابع آبی بسیار به چشم می آید.
سعید رئوفی‌نسب در حاشیه بازدید خبرنگاران از سد دز که به همت خانه مطبوعات خوزستان انجام گرفته بود اظهار کرد: برای ایجاد شرایط نرمال در سد دز سالیانه نیاز به حدود 7 تا 8 میلیارد متر مکعب آورد آبی داریم که این رقم در سال 98 بدلیل بارندگی های خوبی که رخ داد به 16 میلیارد متر مکعب رسید، اما در سال آبی جاری و طبق پیش بینی ها نهایتا آورد سد به 3.5 تا 4 میلیارد متر مکعب ختم شود که شرایط را با بحران روبه رو می سازد.
وی تصریح کرد: در پیک سیلاب سال ۹۸، حدود ۲۱ هزار مترمکعب آب در ثانیه به سمت خوزستان می‌آمد. که در آن شرایط بسیار دشوار، حدود ۸ هزار مترمکعب در ثانیه آب از سد دز رهاسازی شد و تنها حدود ۳۰ درصد از آن حجم ورودی بود و اگر رهاسازی آب رقمی بیشتر به خود می دید قطعا اتفاقات ناگواری را در استان خوزستان شاهد می بودیم، هر چند که تا مدتها بسیاری از مناطق برخی شهرستانهای خوزستان با مشکل آب گرفتگی روبه رو بودند.
رئوفی‌نسب با اعلام اینکه شرایط بسیار حاد و اضطراری را در سد دز دنبال می کنیم گفت: علیرغم تمام صرفه جویی ها شاهد منفی بودن 21 متر مخزن سد که معادل یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می شود هستیم، این در حالی است که تراز سد دز در سال جاری و در بهترین حالت 332 متر از آبهای آزاد بوده در حالی که تراز نرمال می بایست 352 متر باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ارتفاع سد زیر ۳۳۰ متر از تراز آب‌های آزاد است، از این رو بر اساس دستورالعمل‌هایی که در اختیار داریم، اگر نگاه صرفا به نیروگاه و تولید برق باشد، نباید به تراز پایین تر از ۳۲۰ متر برویم اما اکنون ما این ریسک را پذیرفته‌ایم و اگر نیاز و ضرورت باشد، به ترازهای پایین تر از ۳۰۵ متر نیز خواهیم رفت.
وی افزود: در حال حاضر ورودی سد دز حدود ۸۰ مترمکعب در ثانیه است و بر اساس دستورالعمل‌های موجود، میزان خروجی سد ۱۲۰ مترمکعب در ثانیه است که تراز منفی 40 متر مکعبی را نشان می دهد.
رئوفی‌نسب با اشاره به تولید برق در نیروگاه سد دز نیز گفت: هر هشت واحد تولید برق سد دز در مدار هستند و ظرفیت تولید برق این سد حدود ۵۲۰ مگاوات است که با بهینه‌سازی یکی از واحدها، ظرفیت آن به ۵۵۰ مگاوات نیز رسید.
گفتنی است تابستان ۱۴۰۰ یکی از خشک‌ترین تابستان‌های نیم قرن اخیر کشور است و کاهش بارندگی و خشکسالی، شرایط بسیار ویژه‌ای برای سدها به وجود آورده و باعث ایجاد تنش آبی شده است.
سد دز به عنوان یکی از مهمترین سدهای کشور و استان خوزستان، در شرایط فعلی در حال تجربه وضعیتی کم سابقه و بسیار متفاوت‌تر از همیشه است و حتی نمی ‌تواند در ترازی آبگیری شود که نیاز پایین دست را به طور مطلوب تامین کند، همچنین اینکه کاهش بارش‌ها و تنش آبی به وجود آمده به تبع آن، شرایط را در سد دز به شکلی پیش برده که زنگ خطر جدی برای تامین آب و تولید برق در این سد به صدا درآمده و مقایسه وضعیت با سال‌های نرمال بسیار متفاوت و دور از ذهن شده است.
همچنین غلامرضا فروغی نیا رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خوزستان یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیریتی این است که با بهره‌مندی از دانش و تخصص در حوزه آب و هوا بتواند پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد؛ امروز خوزستان به عنوان استانی با منابع آبی گسترده نباید در پایین‌دست آن مشکلات و نگرانی‌های مختلف برای مردم ایجاد شود. جامعه رسانه‌ای خوزستان به دنبال این نگرانی‌ها امروز بازدیدی داشته تا بتواند طرح سوال کرده و شفاف‌سازی لازم را در قالب پاسخگویی مدیران عامل سدها داشته باشد.
وی ادامه داد: مسئله آب برای خوزستان از ابتدای دهه ۸۰ به وسیله جامعه رسانه‌ای استان و به ویژه خانه مطبوعات مطرح و نسبت به موضوع پروژه‌های انتقال آب کارون حساسیت ویژه‌ای اعلام شد؛ اصحاب رسانه خوزستان حتی نسبت به نوشتن طومار با امضای جمعیت گسترده‌ای از آحاد مردم خوزستان به امید تغییر ذهنیت اجرای برخی پروژه‌های بدون توجیه زیست‌محیطی و اجتماعی اقدام کرد.
همچنین مدیرعامل خانه مطبوعات خوزستان دکتر افشار پرویزی بابادی گفت: گاهی در حرفه ی ما در صنف روزنامه نگار کار ما سخت شده است، از طرفی مردم گرفتار را می بینم و از طرفی وضعیت سد باعث نگرانی ما شده است، کشاورزی مردم قوت مردم است و نمی شود مانع کشاورزی شد و از طرفی خشکسالی که بر اقلیم و کشور ما آمده است و من فکر می کنم اگر همگی کنار هم باشیم و با صرفه جویی و روحیه جهادی وارد عمل شویم میتوانیم از شرایط فعلی بیرون برویم.
وی ادامه داد: شرایط کنونی ما شرایط خشکسالی است و باید مراقبت کنیم از منابع آبی که داریم و با صرفه جویی و همدلی به فکر پشت سر گذاشتن شرایط فعلی باشیم و امیدواریم خداوند با نزول رحمتش ما را در شرایط نرمال آبی قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار