کد خبر: ۹۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 16 September 2015
انزلی - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره حصیر گیلان گفت: باید از این ظرفیت برای اشتغالزایی بهره ببریم و اقتصاد بر پایه صنایع دستی در استان را تقویت کنیم.
[مدیرکل میراث فرهنگی گیلان: اقتصاد بر پایه صنایع دستی راتقویت می کنیم]

به گزارش ایرنا، محمد علیزاده عصر سه شنبه در این مراسم با تاکید بر اینکه صنایع دستی با معیشت مردم گیلان گره خورده است، افزود: صنایع دستی گیلان باید از پوسته سنتی خود خارج شود و با نگاه تکنیکی، خود را برای راهیابی به بازارهای خارجی مهیا کند.
وی خاطرنشان کرد: باید با شناسایی و درک واقع بینانه به دنبال برندسازی باشیم.
وی از جمله این فرصتها را شالبافی ماسال ، چادر شب بافی قاسم آباد چابکسر و حصیربافی در منطقه آزاد انزلی عنوان کرد.
علیزاده خاطرنشان کرد : صنایع دستی گیلان با نگاه درست ، ارتقای کیفی و کاربردی شدن برای امروز می تواند حوزه نفوذ خود را در دنیا بگشاید.
وی با بیان این که بازار رقابت هر محصولی اقتضای خود را دارد، افزود: قابلیت بخشی به صنایع دستی را به گونه ای به انجام برسانیم که قادر باشد صنایع دستی کشورهای دیگر را پس بزند و بازار را جذب کند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان متذکر شد: کاربردی کردن و ذائقه سنجی صنایع دستی نیاز به مطالعات قوی دارد .
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته صرفا به تولید و مشاغل خانگی پرداختیم بدون این که درک درستی داشته باشیم از این که چگونه می تواند خود را پیدا کند .
علیزاده با تاکید بر لزوم کار پژوهشی در حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: باید به واسطه مطالعات در حوزه اموزش نسل حاضر و آینده را متوجه کند که صنایع دستی می تواند در حوزه اقتصاد و اشتغال کمک کند.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان تاکید کرد: باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا ورود تجار صنایع دستی گیلان را به بازارهای داخلی و خارجی ممکن کنیم و حوزه نفوذ صنایع دستی را فراتر از این نماییم.
* لزوم کار پژوهشی به منظور ارتقای کیفیت محصولات حصیری در بازار
معاون صنایع دستی و گردشگری گیلان در این مراسم حصیر را از نخستین دستبافه های بشری با قدمتی به تاریخ بشریت عنوان کرد.
سلمان شاه محمدی خاطرنشان کرد: هم اکنون حصیر بافی بخشی از جمعیت حداقل پنج شهرستان گیلان را به خود مشغول کرده است .
وی با بیان این که سالها است شاهد تعداد محدودی از تولیدات حصیری هستیم و محصولات جدید کمتر می بینیم افزود: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد رقابت بین هنرمندان این حوزه به منظور اندیشیدن به تولید محصولات بهتر و خلاقیت و ابتکار در تولیداتشان است.
شاه محمدی یادآور شد:180 محصول توسط 23 صنعتگر به دبیرخانه ارسال شد که هیات داوران متشکل از کارشناسان ارشد صنایع دستی بعد از بررسی و امتیاز دهی در نهایت آثار پنج نفر را بر مبنای شاخصه هایی چون کاربردی بودن، خلاقیت و نوآوری انتخاب کردند.
وی خاطرنشان کرد: این جشنواره هنوز به مثابه فکری است که در ذهن ما شکوفا شده ، اما بعنوان گام اول اقدام خوبی است و استقبال درخوری از آن صورت گرفت و انشاء الله در قدمهای بعدی اتفاقات خوب بیشتری را شاهد خواهیم بود .
معاون صنایع دستی گیلان با اذعان به این که حصیر ما فراوری و استحکام لازم را ندارد که باید به آن پرداخته شود بر لزوم انجام کار پژوهشی و آموزشی به منظور ارتقای کیفیت محصولات حصیری جهت راه یابی به بازار تولیدات حصیری دنیا تاکید کرد.
*ایجاد موزه صنایع دستی در منطقه آزاد
عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه ازاد در ادامه این مراسم گفت :یکی از سیاستهای مهم سازمان توسعه پایدار و همه جانبه در روستاها است .
حمید رضا مرتضایی خاطرنشان کرد:ارتقای بهداشت ،آموزش و پرورش ، فرهنگ، مساجد، راهها و دیگر موارد در برنامه های سازمان قرار دارد .
وی تصریح کرد : جهت گیری کشاورزی سازمان منطقه آزاد انزلی به سمت توسعه کشاورزی ارگانیک است .
وی با بیان این که کشاورزی ارگانیک موجب افزایش درامد کشاورزان خواهد بود افزود: به این منظور کارگاههای ورمی کمپوست برگزار شد.
مرتضایی خاطرنشان کرد :با کمک صندوق کارافرینی امید تلاش کردیم به کشاورزان کمک کنیم .
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی متذکر شد: برای تکمیل حلقه توسعه پایدار روستا لازم است همه دست به دست هم دهیم تا کشاورزان به جای فروش زمین محصول و تولیدات متنوع را افزایش دهد .
وی تاکید کرد: به ویژه باید برای ارتقای صنایع دستی و افزایش تولیدات این بخش تلاش کنیم تا درامد روستاییان بالا برود و کشاورزی را ترک نکنند.
وی در ادامه سخنانش توصیه کرد سازمان منطقه ازاد انزلی با تاسیس موزه صنایع دستی تولیدات برتر صنایع دستی استان را خریداری و در موزه به دیدارکنندگان عرضه کند .
مرتضایی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: صنعتگر به تنهایی قادر به بازاریابی وصادرات نیست بلکه نیاز است شرکتی به شکل سازمان دهی شده به این کار همت گمارد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه ازاد انزلی تاکید کرد : باید دنبال بازاریابی برای صنعتگر هنرهای دستی باشیم و برگزاری نمایشگاه دائمی یکی از این اقدامات است .
وی افزود: ایجاد پردیس نمایشگاهی صنایع دستی و مجموعه فروشگاه صنایع دستی را در منطقه در نظر داریم .
وی تصریح کرد : در تولید صنایع دستی نکته قابل توجه خانگی بودن تولیدات است به این معنا که هر فردی در کنار کارهای دیگر خود می تواند صنایع دستی تولید و برای خود ایجاد درامد کند.
مرتضیایی متذکر شد: اگر تفکر این که محصولات ما قابل عرضه و فروش خواهد بود در بین افراد ایجاد شود قطعا به تولید صنایع دستی اقبال بیشتری خواهد شد.
وی هدف سازمان منطقه آزاد انزلی از برگزاری جشنواره حصیر را ایجاد رقابت به منظور ارتقای کیفیت و نواوری عنوان کرد تا حصیرهای آسیای جنوب شرقی نتوانند با تولیدات ما رقابت کنند .
مرتضایی که سابقه معاونت صنایع دستی کشور را نیز در کارنامه خود دارد تاکید کرد : درامد با محصول دارای کیفیت مقدور می شود .
وی با بیان این که باید روی مواد اولیه به ویژه در مورد حصیر کار شود افزود: لی بعنوان یکی از مواد اولیه حصیربافی را اکنون داریم باید روی سوف و بامبو کار شود.
این عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در خاتمه با تاکید بر این که جهت گیری مدیرعامل سازمان توسعه صادرات است متذکر شد : اداره کل میراث فرهنگی باید به بازار توجه کند تا چرخه تولید متوقف نشود.
نخستین جشنواره حصیر گیلان با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان و جمع دیگری از مسئولان و هنرمندان صنایع دستی سه شنبه شب با انتخاب پنج اثر برگزیده و معرفی تولیدکنندگانش در نوروزخانه منطقه آزاد انزلی خاتمه یافت.
در خاتمه نخستین جشنواره حصیر گیلان پنج صنعتگر برتر حصیربافی ، سید مجید عطشانی اول، غلامحسین علی محمدی دوم ، شهناز مولایی سوم ، زهرا کله سری چهارم و لیلا بردبار دارنده مقام پنجم معرفی و از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی تجلیل شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار