استاندار فارس گفت: بی‌توجهی به مسئله مالکیت معنوی، جفای بزرگی در حق هنر و هنرمندان است.
کد خبر: ۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴ 01 March 2015

به گزارش فارس از شیراز، سید محمد احمدی پیش‌از‌ظهر امروز در دومین روز از همایش اقتصاد هنر در تالار حافظ شیراز، اظهار کرد: اقتصاد هنر عرصه‌های مختلف اعم از شعر، هنر، نقاشی، معماری و ... را شامل می‌شود و در این زمینه با بی‌توجهی به مسئله مالکیت معنوی به هنرمندان جفا می‌شود و حاصل زحمت افراد به راحتی کپی شده و بدون توجه به زحمات خالق یک اثر که حاصل اندیشه و زندگی خود را در اثری هنری خلاصه کرده، آن را کپی کرده و در اختیار همه قرار می‌دهیم.

وی افزود: در کشور ما به این موضوع پرداخته نشده و با این وضعیت بسیاری از هنرمندان وضع معیشتی مناسبی ندارند ضمن آن که نقشه‌های فرش و بافته‌های ما به همین سبب دزدیده و کپی می‌شود و در کشورهای دیگربه فروش می‌رسد.

احمدی ادامه داد: ما باید قدر هنرمندان خود را بدانیم که در شرایط فعلی گاه فردی با یک معامله خانه میلیون‌ها تومان نفع می‌برد اما هنرمندی که سال‌ها زحمت می‌کشد و حاصل عمر او به بهای بسیار ناچیزی قیمت‌گذاری شده و این امر باعث می‌شود که مطاع گرانبهای فرهنگ و هنر بی‌مشتری بماند.

نماینده عالی دولت در فارس خاطرنشان کرد: به مقوله اقتصاد هنر آنچنان که شایسته است نپرداخته‌ایم و این موضوع به سبب پرداختن به مسائل دیگر از ذهن مسئولان دور مانده است.

به گفته وی، هنر می‌تواند در غنای اقتصادی و رونق‌بخشی به این بخش تاثیر داشته باشد چنانکه گاه یک تابلو یا اثر هنری گروه کثیری از افراد را جذب می‌کند.

احمدی همچنین ابراز کرد: تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان که زیباترین نقاشی از صحنه دلخراش عصر عاشورا است به اندازه صدها مداحی اثر دارد و این چنین است که آثار هنری گاه قابل قیمت‌گذاری نبوده و فرهنگ و تمدن یک کشور را غنا می‌بخشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این همایش اظهار کرد: مسئله کارآفرینی و رونق‌بخشی به اقتصاد هنر، از مسائل اصلی پیش روی مدیران هنری است.

بهزاد مریدی افزود: نهادمند شدن هنر مستلزم رونق اقتصادی آن است و برنامه‌ریزی در این عرصه نیز با همین مهم محقق می‌شود.

به گفته وی، مدیریت راهبردی اقتصاد هنر باید بتواند از شیوه واکنش به رویدادهای برون‌زا فاصله گرفته به تصمیمات درون‌زا دست پیدا کند و در اصطلاح از حالت اقتضایی خارج شود.

 

بیشتر بخوانید:
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار