معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از تبدیل موزه فعلی رشت به موزه باستان‌شناسی خبر داد و گفت: موزه نهضت جنگل در استان راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹ 14 October 2020

ولی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در رابطه با ایجاد موزه‌های جدید در استان و ساماندهی آنان اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده و در حال برنامه‌ریزی است اظهار داشت: پس از انجام مقدمات لازم موزه فعلی رشت به موزه باستان‌شناسی گیلان تبدیل می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه دو موزه در استان به عنوان موزه مردم‌شناسی و عشایر گیلان معرفی شده است گفت: موزه سرهنگ عضدی سیاهکل و کافه موزه مریان از جمله این موزه‌ها به شمار می‌روند از طرفی موزه ماسال حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جهانی با بیان اینکه موزه ماسال به عنوان موزه باستان‌شناسی گیلان در نظر گرفته شده است از پیشرفت فیزیکی موزه مردم‌شناسی شاندرمن که توسط بخش خصوصی در حال ساخت است خبر داد و تصریح کرد: موزه فعلی رشت نیز در حال مرمت و ساخت است تا بتوانیم کلاً دو طبقه آن را به موزه باستان‌شناسی استان گیلان تبدیل کنیم.

وی اجرای محوطه‌سازی و برداشتن نرده‌های فلزی موزه گیلان و جانمایی کارگاه‌های صنایع‌دستی در موزه باستان‌شناسی استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: طبقه همکف ساختمان سردار امجد تالش طبق تفاهم‌نامه‌ای که به امضاء رسیده قرار است به موزه دفاع مقدس غرب استان و طبقه اول آن هم به موزه باستان‌شناسی غرب گیلان تبدیل شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه کلیه اشیاء قدیمی به‌دست آمده از کاوش‌های انجام شده در غرب استان به ساختمان سردار امجد منتقل می‌شود ابراز داشت: تفاهم‌نامه‌ای را هم با دانشگاه گیلان منعقد کرده‌ایم و طبق آن دو موزه دیگر نیز برای استان تعریف شده است.

جهانی از تبدیل ساختمان ابریشمی به عنوان موزه علوم و فناوری دانشگاه گیلان خبر داد و با بیان اینکه کلیه اموال فرهنگی متعلق به دانشگاه گیلان صورت‌برداری شده و شماره اموال خورده است افزود: از اداره کل موزه‌ها مجوز بهره‌برداری برای موزه علوم و فناوری دانشگاه گیلان واقع در داخل ساختمان ابریشمی اخذ شده است.

وی وجود ساختمان میرزا خلیل نخستین شهردار رشت در کنار ساختمان ابریشمی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه ساختمان میرزا خلیل با همکاری شهرداری رشت به موزه مشروطیت تبدیل می‌شود ابراز داشت: ساختمان قدیمی شورای شهر رشت در میدان صیقلان و بنای تاریخی حنانی‌ها هم در حال حاضر روند مرمت خود را سپری می‌کنند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تأکید بر اینکه مرمت بنای تاریخی حنانی‌ها توسط سرمایه‌گذار آن یکسال طول می‌کشد و سپس به جاذبه گردشگری استان تبدیل می‌شود عنوان کرد: برای ساختمان کلاه‌فرهنگی شهر رشت نیز مبنی بر اینکه به چه موزه‌ای تبدیل شود پیشنهاداتی مطرح شده است.

جهانی تبدیل ساختمان کلاه فرنگی رشت به عنوان موزه رشتی‌دوزی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه عملیات تبدیل این ساختمان به موزه در حال انجام است اظهار داشت: ساختمان خانه میرزا در زمان شهردار وقت رشت به عنوان خانه موزه تعریف شده بود و با اعتباری که برایش در نظر گرفته بودند فرآیند مرمت آن به زودی به پایان می‌رسد.

وی بهره‌برداری از ساختمان خانه میرزا به عنوان موزه نهضت جنگل را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه پس از پایان فرآیند مرمت، آثار مربوط به نهضت جنگل به این ساختمان منتقل می‌شود خاطرنشان کرد: مجموعه شیلات کیاشهر نیز به عنوان موزه شیلات معرفی شده و ساختمان پست شهرداری رشت نیز قرار است به موزه پست تبدیل شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه موضوع تبدیل ساختمان پست شهرداری رشت به عنوان موزه پست گیلان و یا موزه پست ایران هنوز به قطعیت نرسیده است ابراز داشت: در مورد بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است هم ورود کرده و صحبت‌هایی را انجام دادیم.

جهانی ساختمان پورسینای رشت را یکی از این بناهای تاریخی متعلق به دستگاه‌های دولتی خواند و با بیان اینکه این بیمارستان قدمت بسیار زیادی دارد عنوان کرد: این بیمارستان در فهرست آثار ملی کشور به عنوان موزه پزشکی گیلان ثبت شده و قصد داریم ابزارآلاتی که از 5 یا 10 هزار سال پیش مربوط به پزشکی بوده را در این فضا جانمایی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار