کم‌کاری کدام دستگاه موجب بروز سیلاب‌های اخیر گیلان شد؟
مدتی از سیلاب ویرانگر تالش گذشته و شاهد کشمکش بین سه دستگاه عضو مدیریت بحران گیلان مبنی بر اینکه چه کسی مقصر است هستیم و مشخص نیست وضعیت استان در سیلاب‌های آینده چگونه پیش خواهد رفت.
کد خبر: ۹۰۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 13 October 2020

سیلاب ویرانگری که در تالش اتفاق افتاد خسارات و هزینه‌های زیادی را به مردم تحمیل کرد از طرفی با گذشت چیزی حدود یک هفته از این حادثه شاهد کشمکش بین سه دستگاه عضو مدیریت بحران گیلان مبنی بر اینکه چه کسی مقصر است هستیم و به اصطلاح کسی مسئولیتش را گردن نمی‌گیرد.

بارش 240 تا 280 میلیمتری باران در شهرستان تالش آن هم در یک مدت زمان کوتاهی موجب قطع بسیاری از امکانات زیرساختی اعم از گاز، برق، تلفن و آب شرب منطقه شد و حتی بسیاری از راه‌های مواصلاتی و دسترسی شهرستان در روستاها مسدود و عملاً امکان خدمات‌رسانی سایر دستگاه‌ها برای کمک به مردم از بین رفت.

اما نگران کننده‌تر و بغرنج‌تر از این موضوع و خسارت‌هایی که سیلاب در شهرستان تالش ایجاد کرد هم وجود دارد و آن هم این است که بلافاصله پس از اینکه از هر کدام از دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران در مورد علل بروز سیلاب تالش پرسش می‌شود یا خودشان را مبرا از اشکال می‌بینند و یا اینکه همدیگر را مقصر جلوه داده و جای خالی می‌دهند.

در یکی از میزگردهای جمعه شب رسانه محلی استان گیلان از مدیرکل مدیریت بحران استانداری به شکل حضوری و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به صورت تلفنی دعوت و مواردی که از سوی آنان در مورد علل بروز سیل ویرانگر تالش بیان شد تأمل‌برانگیز بود به طوری‌که بیننده دقیقاً نمی‌توانست متوجه شود که کدام دستگاه مسئول است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در این برنامه زنده تلویزیونی  سیل اخیر تالش را مورد اشاره قرار داد و گفته بود که عدم ساماندهی رودخانه‌ها در گیلان یکی از دلایل بروز سیلاب‌های ویرانگر در استان است وی همچنین یکی از عوامل مهم در سیلاب‌های گیلان را عملیات آبخیزداری در بالادست‌ها خواند که در تالش کمتر به آن توجه شده است.

امیر مرادی با تأکید بر اینکه در ماده 13 و 14 قانون مدیریت بحران برای دستگاه‌های خدماتی و اجرایی مأموریت تعیین شده است گفته بود در یکی از روستاهای شهرستان تالش آب رودخانه کاملاً به داخل روستا آمده بود و خانه‌ها را زیر آب برد و به عقیده وی این اتفاق کاملاً نشان می‌دهد رودخانه مسیر خودش را تغییر داده است.

تغییر مسیر رودخانه در سیلاب اخیر تالش موضوعی است که از سوی مدیریت بحران استانداری گیلان مطرح و بر آن تأکید هم شد اما نظر شرکت آب منطقه‌ای برخلاف این است به طوری‌که مدیرعامل این شرکت در همان برنامه تلویزیونی اذعان داشت؛ رودخانه را نمی‌توان به نحوی مدیریت کرد که از محل زندگی مردم دور شود بنابراین انسان است که باید از رودخانه فاصله بگیرد.

وحید خرمی در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد تا از سیلابی شدن رودخانه‌ها جلوگیری شود هم عنوان کرد: رودخانه از مسیر خود خارج نمی‌شود و تنها در عرض 25 ساله به سمت چپ و راست جابه‌جا می‌شود و اینطور نیست که از مسیر 25 ساله خود خارج شود از طرفی راه‌های روستایی و زیرساخت‌های بسیاری از نقاط گیلان در بستر رودخانه‌ها واقع شده‌اند.

مشکلات و حواشی سخت سیلاب ویرانگر تالش در حالی‌که هنوز حل و فصل نشده اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان، شرکت آب منطقه‌ای گیلان و مدیریت بحران استانداری گیلان مسائلی را مطرح می‌کنند که جای تعجب دارد و تا جایی که ظاهراً به راحتی نمی‌توان فهمید حق با کدام دستگاه است و کدام دستگاه مقصر اصلی است.

 واکنش دستگاه قضا نسبت به مقصران بروز سیل ‌تالش

مقصران بروز سیل ‌تالش شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند؛ این موضوعی است که حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان در تاریخ سوم مهر و در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده تالش به خبرنگاران گفت و در ادامه هم خواستار انجام  بررسی‌های لازم در مورد این حادثه توسط کارشناسان شد.

اما آنچه که در این‌جا حائز اهمیت است صحبت‌های روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در املش است؛ به طوری که امیر مرادی در این شهرستان از این عبارت که «یقه آب منطقه‌ای را رها نخواهیم کرد و درب بیمه‌ها را ببندند تا مردم خیالشان راحت شود» استفاده کرد و اذعان داشت که اعتماد روستائیان و کشاورزان از بیمه سلب شده است.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان در املش با بیان اینکه آبخیزداری سهم خود را از پرداخت ملی گرفته است، گفت: دلایل وقوع سیل، عدم مدیریت درست در آبخیزداری و عدم ساماندهی رودخانه‌ها در کنار اعطاء مجوزهای بی‌رویه برای ساخت و ساز کنار رودخانه‌ها است و در سیلاب تالش رودخانه به حریم 50 ساله خود برگشت.

اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز از جمله دستگاه‌هایی است که یک سر ماجرای سیلاب اخیر تالش و بسیاری از سیلاب‌های مشابهی که در سال‌های دور و نزدیک در همین منطقه و سایر نقاط گیلان رخ داده به آن وصل می‌شود به طوری‌که نماینده مردم تالش در مجلس نیز به دو موضوع عدم لایروبی رودخانه‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری تأکید دارد.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از عدم انجام لایروبی رودخانه‌ها در شهرستان تالش برای مناطقی که نیاز به این کار داشتند انتقاد کرد و اظهار داشت: تمام این موارد و مؤلفه‌های یاد شده زمینه و بستر جاری شدن سیل در تالش را تشدید کرد و مشکلات هفته‌های اخیر را در منطقه پدید آورد. 

حسن محمدیاری اهمیت بحث اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان گیلان را در راستای جلوگیری از سیلاب‌های ویرانگر و کاهش آسیب به سرمایه‌ها و مردم منطقه نیز مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: طبق رصدی که بنده انجام دادم در سال‌های گذشته که اتفاقاتی نظیر سیل اخیر تالش رخ می‌داد مصوباتی داشتیم که روی زمین مانده است.

تنها چند روز قبل از وقوع سیلاب ویرانگر در تالش و پس از آن‌که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در جلسه‌ای در مورد آبخیزداری صحبت کرده بود اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان از این موضوع انتقاد کرد و در مصاحبه با خبرنگار تسنیم مهم‌ترین اقدامات انجام شده این دستگاه جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری را تشریح کرد.

سرپرست منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان در تاریخ 25 شهریور 99 و چند روز قبل از وقوع سیل تالش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه در سال 98 و از محل صندوق توسعه ملی 29 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه تعریف شده است اظهار داشت: از این مبلغ 27 میلیارد و 500 میلیون تومان مربوط به پروژه‌های مکانیکی آبخیزداری است.

میرحامد اختری با بیان اینکه یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به پروژه‌های بیولوژیک بخش مرتع اختصاص پیدا کرده عنوان کرد: پروژه‌های آبخیزداری گیلان به طور متوسط با پیشرفت فیزیکی 92 درصد در حال اتمام هستند و 16 فقره از قراردادهای منعقده در مورد پروژه‌های مکانیکی آبخیزداری هم تکمیل شده‌اند.

وی درباره اعتبارات سال 99 پروژه‌های آبخیزداری استان نیز مطالبی عنوان کرد و با اشاره به اینکه تا این لحظه 15 میلیارد تومان برای عملیات مکانیکی آبخیزداری گیلان اختصاص داده شده است گفت: یک میلیارد تومان هم برای اجرای عملیات بیولوژیک طرح‌های آبخیزداری در بخش مرتع از محل اعتبارات ملی پیش‌بینی اعتبار شده است.

وقت در حال از دست رفتن است آیا با گفتار درمانی مشکل سیلاب‌های ویرانگر گیلان حل می‌شود

به گزارش تسنیم، تمام این صحبت‌ها، اظهارنظرها، آمار و ارقام دادن‌ها، مصاحبه‌ها و میزگردها در حالی است که همچنان با یک بارش شدید باران در نقاط مختلف استان شاهد بروز سیلاب و آبگرفتگی هستیم اما سؤال اینجا است که واقعاً چه کسی مقصر است، آیا باید به دنبال مقصر بگردیم زیرا ظاهراً این کشمکش‌ها بیشتر موجب از دست رفتن زمان شده و به ضرر مردم گیلان تمام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار