درخواست تابناک گیلان از کمپین رعایت اخلاق رسانه ای در گیلان ؛
به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه رسانه، اخلاق رسانه‌ای اگر چه تابع اصول و قواعدی کلی و جهان‌شمول است، اما به سبب ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزش‌های بطن جامعه، می‌تواند از جامعه و فرهنگی به جامعه و فرهنگ دیگر متفاوت و متغیر باشد. از این رو تدوین اصول کلی اخلاق رسانه‌ای به سادگی تدوین قواعد کلی حقوق رسانه‌ها نیست و در هر فرهنگ و جامعه‌ای، تعاریف و محدوده‌های خاص خود را دارد.
کد خبر: ۹۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ 07 September 2015
تابناک گیلان: به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه رسانه، اخلاق رسانه‌ای اگر چه تابع اصول و قواعدی کلی و جهان‌شمول است، اما به سبب ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزش‌های بطن جامعه، می‌تواند از جامعه و فرهنگی به جامعه و فرهنگ دیگر متفاوت و متغیر باشد. از این رو تدوین اصول کلی اخلاق رسانه‌ای به سادگی تدوین قواعد کلی حقوق رسانه‌ها نیست و در هر فرهنگ و جامعه‌ای، تعاریف و محدوده‌های خاص خود را دارد.

اشاره رهبر معظم انقلاب به وظایف رسانه ها طی سال های 1369 تا 1389 با عنوان "منشور اخلاق رسانه‏ ای" :

من مطبوعات را یک پدیده‏ ی ضروری و لازم و اجتناب‏ ناپذیر برای جامعه‏ ی خودمان و هر جامعه‏ا ی می‏دانم و برای مطبوعات سه وظیفه قائلم:

1 - نقد و نظارت.

2 - اطلاع رسانی صادقانه و شفاف.

3 - طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه.

در هفته های گذشته برخی گزارش ها در استان توسط عده ای از رسانه های محلی نشر داده شده که با واکنش هایی نیز مواجه شده است که یکی از این واکنش ها ایجاد " کمپین رعایت اخلاق رسانه ای در گیلان " بود که صبح امروز اتفاق افتاد.

فارغ از آن چیزی که گفته شد و نوع واکنش ها چه بود، مجموعه تابناک گیلان از اصل موضوع یعنی رعایت اخلاق در رسانه ها حمایت می کند و در نشر این فرهنگ نیز آماده همکاری با سایر دوستان رسانه ای و مدیران گیلان می باشد چرا که معتقدیم در فضای بی اخلاقی همه متضرر خواهیم شد و همچنین از تمام دوستانی که به هر دلیلی ایجاد کمپین کرده اند تقاضا داریم که این حرکت برای یک تسویه حساب شخصی و منفعت  طلبی حزبی و گروهی  کوتاه مدت نباشد.

به گزارش تابناک گیلان،صبح امروز جمعی از رسانه های گیلان به همت عابدی محزون، مدیر مسئول پایگاه گیلان فردا ، کمپین رعایت اخلاق در رسانه را شکل داده اند که توضیحات آن را در ذیل اشاره می کنیم.

کمپین رعایت اخلاق رسانه ای

در روزهای اخیر برخی از پایگاههای خبری، بدون توجه به قانون و ارزش های اخلاقی و اجتماعی، اقدام به انتشار شایعات و تهمت های مشمئز کننده نموده اند که اسباب تاثر و تاسف آحاد جامعه را فراهم آورده و عفت عمومی را نشانه گرفته است. مطالبی که نمونه آن در تاریخ فعالیت رسمی رسانه ای کمیاب و بلکه نایاب است. چنانکه بسیاری از فعالان این عرصه را متحیر نموده است.
در پی این اتفاق نا میمون خبرنگاران، روزنامه نگاران، دبیران و مدیران رسانه های استان گیلان، با ایجاد کمپینی تلاش میکنند تا با اصرار بر رعایت اخلاق رسانه ای، آنانی که نمی توانند در این چارچوب فعالیت نمایند را طرد و اصالت کار خبر را غنا بخشند.

اهداف کمپین:

1- مشارکت جمعی فعالان رسانه ای برای حفظ و غنای فرهنگ ایرانی-اسلامی در رسانه

2- ایجاد زمینه برای طرد خبرنگارنماهایی که با سو استفاده از شرایط موجود، بدون پشتوانه فرهنگی، به دنبال ایجاد فضای رادیکال در جامعه هستند.

3- ایجاد گفتگو میان فعالان رسانه ای در راستای همگرایی بیش از پیش

4- احترام و تکریم کرامت انسانی، رعایت حقوق شهروندی و تاکید بر آزادی بیان در لوای قانون
در پایان یادآور می شویم در جهت حمایت از این کمپین و به منظور  تقویت اتحاد و همدلی میان فعالان رسانه ای و نهادهای مدنی با مسئولین قانونی، پیوستن تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی اعم از فعالان رسانه، مدیران، هنرمندان، ورزشکاران، روحانیت و همه آنانی که دغدغه رعایت اخلاق در رسانه دارند را به انتظار نشسته ایم.

گفتنی است که تا زمان نشر این گزارش رسانه های زیر از کمپین مذکور اعلام حمایت کرده اند:

1-- گیلان فردا
2- خبر آزاد
3- گیل خبر
4- گیل پرس نیوز
5- تدبیر شرق
6- اعتدال شمال
7- ماسال نیوز
8- ورس
9- معین نیوز
10- تابناک گیلان
11- گیل نگاه
12- روزنامه فرهیختگان ( سرپرستی گیلان)
13- روزنامه کار و کارگر ( سرپرستی گیلان)
14- روزنامه پنجره نو
15- کاسپی نیوز
١٦- روزنامه گلچين امروز
١٧-روزنامه سوال جواب
١٨-روزنامه گيلان امروز
١٩- روزنامه همشهري (سرپرستي گيلان)
٢٠- خبرگزاري ايسنا
٢١-خبرگزاري ايكنا
٢٢-دوهفته نامه فرهنگي و اقتصادي گيلان
٢٣-دیار میرزا
٢٤- خبرگزاري برنا
٢٥- پايگاه اطلاع رساني ورزش و جوانان
26- گیلان تایمز
27- خبرگزاری ایلنا
28- ندای گیلان
29- روزنامه مردمسالاری (سرپرستی گیلان)
30- روزنامه تفاهم (سرپرستي گيلان)
31- روزنامه نسل فردا (سرپرستی گیلان)
32- گیلانشهر
33- روزنامه شرق ( سرپرستي گيلان)
34- هفته نامه گیلان بهتر
35- ماهنامه دنیای خبر
36- واگویه
37- روزنامه ابتکار ( سرپرستی گیلان)
38- روزنامه نقش قلم
39- تدبیر روز
40- پارسوس
٤١-ماهنامه مديريت جهانگردي
٤٢- رشت پرس
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار