کد خبر: ۸۸۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹ 10 August 2020
 
 
 
تابناک گیلان/ عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه، که به دلیل شیوع کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و عید غدیر، یاد خبرنگاران مرحومه زهرا عبدالمحمدی، مرحوم روح الله رجایی و مرحوم مردوخی را گرامی داشت.
 
 
نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش «تابناک»؛ عباسعلی کدخدایی در این نشست، که به دلیل شیوع کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و عید غدیر، یاد خبرنگاران مرحومه زهرا عبدالمحمدی، مرحوم روح الله رجایی و مرحوم مردوخی را گرامی داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال تابناک درباره اینکه آیا از نظر شورای نگهبان درباره گشایش اقتصادی، نظر مشورتی اتخاذ شده است، اظهار کرد: نسبت به گشایش اقتصادی مشورتی نشده و صرفا اگر قانونی تصویب شود، ما با اعضای کابینه نشست خواهیم داشت.

وی درباره fatf گفت: برای مصوباتی از این دست، طبق قانون و شرع و درباره این موضوع نیز طبق رویه قانونی تصمیم خواهیم گرفت و اگر دوباره نیز این موضوع مطرح شود، باز هم طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک تصریح کرد: فعلا درباره این موضوع به نتیجه‌بندی نرسیدیم و با توجه به موضوع کرونا بعید است این رویه در وضعیت فعلی اجرایی شود؛ هرچند ما در این راستا منتظر اعلام نظر و نتیجه‌بندی دوستان در وزارت کشور هستیم.

کدخدایی درباره اینکه ما در رویه بررسی مصوبات تابع قوانینی هستیم که مجلس تصویب می‌کند و ما تصویب می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما در حوزه سازوکار نظارت بر رفتار نمایندگان با توجه به درخواست مجدد خود آن‌ها اگر درخواستی باشد، این موضوع را بررسی خواهیم کرد و در حوزه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان نیز همین رویه صادق است.

کدخدایی درباره اعلام اخباری مبنی بر اینکه آمار بیماران کرونایی خلاف واقع است، تاکید کرد: درباره این موضوع نهاد‌های رسمی باید اعلام کنند و مسئولیت این موضوع بر عهده آنهاست.

وی درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: فعلا ۲۱ شهریور تاریخ مرحله دوم انتخابات مجلس است و ما حوزه‌های کمی داریم و در دوازده حوزه باید انتخابات برگزار شود و طبق اخبار رسیده به ما و اعلام معاون سیاسی وزیر کشور ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری انتخابات با رعایت پروتکل‌ها موافقت کرده است و بدون شک ما باید با توجه به شرایط کرونا درباره روند انتخابات و نحوه برگزاری تبلیغات تصمیم گیری کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورای نگهبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ هنوز ورود پیدا نکرده است، اظهار کرد: توصیه ما این است افرادی که در ادوار پیشین انتخابات صلاحیت‌شان تایید نشده در انتخابات حضور پیدا نکنند.

کدخدایی با اشاره به اینکه اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان طبق قانون اساسی بود افزود: ما در دوره چهار ساله بر عملکرد نمایندگان نظارت داریم، اما بدون شک هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند عملکرد بهتر و مقبول‌تری داشته باشد.

وی درباره موضوع نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا و وجود این ظرفیت در شورای نگهبان تصریح کرد: در همه ادوار مجلس، دوستان خواهان نظارت شورا بر این انتخابات بودند، اما طبق قانون این امکان منتفی است، اما اگر در قالبی همکاری باشد، ما می‌توانیم همکاری کنیم.

وی درباره مصوبه حذف چهار صفر پولی تاکید کرد: متاسفانه ما این مصوبه را رد کردیم. هنوز دوباره به شورا برنگشته است؛ از این روی، باید از نمایندگان مجلس در این راستا سوال کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما درباره افرادی که نسبت به عدم تایید صلاحیت‌ها انتقاد دارند، معمولا واکنشی نداریم، چون بنا بر قانون امکان علت عدم تایید صلاحیت از سوی ما وجود ندارد و ما در این راستا معذوریم. از این روی، ما امیدواریم موانع قانونی که در این راستا وجود دارد، برطرف شود تا انشاءالله رویه عدم شفافیت در این راستا برطرف شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار