کد خبر: ۸۸۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲ 04 August 2020
تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
حمله کیهان به آیت الله هاشمی

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه امروز نوشت: دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گوید که با رفتن «بابا» روحانی تغییر کرد و امید از بین رفت! فائزه هاشمی به انصاف‌نیوز گفت: امید‌ها به آقای روحانی زیاد بود، بابا این امید‌ها را ایجاد کرد. بعد از فوت بابا آقای روحانی دگرگون شد، بسیار دور از انتظار بود، همه چیز تغییر کرد. با رفتن بابا امید رفت، خیلی‌ها از جمله برخی احزاب و افراد اصلاح‌طلب هم عوض شدند، انگار پشتیبان خود را از دست داده‌اند و دیگر امیدی به تغییر ندارند.

سفر به مازندران اکیدا ممنوع

ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: استان مازندران از تیر ماه با موج شدید شیوع بیماری مواجه شده است، به طوری که ۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. براساس این اطلاعیه، موارد بستری و ابتلا به کرونا در این استان ظرف ۶ هفته گذشته بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده و شیب صعودی وضعیت بستری و ابتلا به بیماری در این استان نگران کننده است؛ بنابراین از هموطنان خواهشمندیم از هر‌گونه سفر غیرضروری به استان مازندران به طور جدی خودداری کنند. ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در مازندران از مردم خواسته برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و کاهش بیماری همه از ماسک استفاده کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

موجودی حساب اسد بیگی برای پرداخت حقوق کارگران هفت تپه، کافی است

مرکز رسانه قوه قضاییه به اظهارات امیرحسین اسدبیگی قائم مقام مدیرعامل شرکت هفت تپه مبنی بر اینکه تشکیل پرونده قضایی برای او به عدم پرداخت حقوق کارکنان این شرکت منجر شده است، واکنش نشان داد. این مرکز اعلام کرد: صبح امروز امیرحسین اسدبیگی، قائم مقام مدیرعامل شرکت هفت تپه در گفت‌وگویی با شبکه خبر طی اظهاراتی مدعی شد که حقوق کارگران تا اردیبهشت ماه به روز پرداخت شده؛ اما از این تاریخ به نادرست برای ما پرونده قضایی تشکیل شد و حساب‌های بانکی ما را بستند و نتوانستیم حقوق‌ها را پرداخت کنیم. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که این ادعا پیشتر نیز در جلسات دادگاه مطرح شده بود و در دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی، قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم اسدبیگی گفت: آزادی شما برای پرداخت حقوق کارگران است و حقوق‌ها باید پرداخت شود.
 
نماینده دادستان هم گفت: در چند جلسه برای پرداخت حقوق با متهم اسد بیگی خصوصی صحبت کردم. ده میلیون یوآن او در توقیف است و این ارز ناشی از خرید و فروش ارز است. او به دادسرا فشار می‌آورد. قاضی مسعودی مقام خطاب به اسدبیگی، گفت: خود فروش ارز هم که جزو جرائم محسوب می‌شود. رییس دادگاه گفت: این حساب که تخلف ارزی در آن صورت گرفته توقیف است. شما منابع دیگری هم دارید و از آن می‌توانید حقوق را پرداخت کنید. تا شما را احضار می‌کنیم، حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید. از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده است، پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید. این ده میلیون یوآن اسنادش وجود دارد و این پول ماحصل خرید و فروش ارز است. برای دادسرا امکان دادن مجوز برای این پول وجود ندارد، شما از منابع و حساب‌های دیگری که دارید پول را پرداخت کنید.

رسانه عراقی: یک شرکت مخابراتی عراقی در ترور سردار سلیمانی دست داشت

یک شرکت تلفن همراه عراقی به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس متهم شد. پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که کمیته تحقیق در پرونده ترور ابومهدی المهندس و سردار شهید قاسم سلیمانی اتهاماتی را علیه یک شرکت مخابراتی عراقی مبنی بر دست داشتن در این ترور دریافت کرده است. این منبع آگاه تاکید کرد: کمیته تحقیق در این پرونده اسناد و مدارکی را از برخی رهبران الحشد الشعبی به دست آورده است که بر اساس آن یک شرکت تلفن همراه متهم به دادن اطلاعات تلفن سیار یکی از همراهان المهندس در اختیار فرماندهی ارتش آمریکا در پایگاه ویکتوریا در فرودگاه بغداد شده است. این منبع افزود: فرماندهی ارتش آمریکا از طریق این خط تلفن اطلاعات کافی درباره محل حضور المهندس و دیدارش با سردار سلیمانی را به دست آورده و این مساله به روند ترور آن دو شهید کمک کرده است.

محمود صادقی: سر وقت رفتم دادگاه قاضی نیامد، جلسه برگزار نشد!

محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر به موضوع برگزاری دادگاه خود پرداخت. صادقی در این رابطه نوشت: «امروز ساعت ۹ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه می‌شوم؛ موضوع این اتهام جملاتی تقطیع شده از سخنرانی من در دانشگاه امیرکبیر در تاریخ ۱۵ آذر ۹۵ پیرامون آسیب شناسی علل شیوع فساد در دستگاه‌های اجرایی و قضایی است.» «سر وقت رفتم دادگاه قاضی نیامد. جلسه برگزار نشد!»

آیت‌الله سبحانی: عزاداری محرم، با حفظ سلامت جامعه انجام شود

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در خصوص عزاداری سیدالشهدا (ع) در دوران کرونا گفت: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. وی با سلام بر سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) تاکید کرده است: ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به فرموده حضرت امام (ره): «ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم» و در عین‌ حال سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است. وی ادامه داد: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید.

نتیجه شکایت خاتمی از سردار نقدی

سیدمحمد انجام و رضا باقری، وکلای سیدمحمد خاتمی با تشریح روند شکایت از سردار نقدی و بی‌نتیجه ماندن پرونده تا این لحظه اعلام کردند که درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و اعاده دادرسی و نقض قرار صادره را ارائه خواهند داد.  وکلای سید محمد خاتمی می‌گویند: شکایت در سی ام آذر ۱۳۹۵ (یعنی حدود ۳۰ روز پس از چاپ مطلب و ۳ سال و ۷ ماه پیش از این مصاحبه) انجام شد. پرونده‌ای تشکیل و به شعبه دوم بازپرسی ارجاع شد. پس از رسیدگی اولیه بازپرس از طریق دفتر ویژه (اداره کل تحقیقات ویژه سازمان قضایی) شکایت را برای آقای نقدی ارسال و ایشان لایحه دفاعیه‌ای تسلیم شعبه کردند. در متن لایحه ضمناً و دفاعاً به سوابقی از مستندات ادعای خود در یکی از سازمان‌های اطلاعاتی اشاره کرده بودند. بازپرس مکرراً موضوع را از آن سازمان استعلام کردند، لیکن در این مرحله از رسیدگی پاسخی به شعبه واصل نشد. بازپرس مقرر کرد شخص متهم نزد مرجع قضایی حاضر و شخصاً پاسخگوی اتهام وارده باشد. اطاله دادرسی پرونده مربوط است به مانعی که برای احضار ایشان پیش آمد. این مانع عبارت است از دستورالعمل نحوه جلب و احضار فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح که برای مقاماتی در سطح و جایگاه سردار نقدی ترتیبات و تشریفات خاصی پیش‌بینی کرده است. این دستورالعمل البته به استناد تبصره یک ماده ۶۱۵ قانون آیین دادرسی جرائم نیرو‌های مسلح و دادرسی الکترونیکی، مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی است که اشعار می‌دارد: ”نحوه احضار و جلب فرماندهان و مسؤولان نیرو‌های مسلح، براساس دستورالعملی است که به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد. “  به هرحال اجرای مقررات این دستورالعمل یا شاید صحیح‌تر باشد که بگوییم تفسیر ناصواب از آن، اولاً موجب اطاله دادرسی شد، چنانکه می‌بینیم. ثانیاً در نهایت به نامه شماره ۱۳۶۱۹۷/۹۷/۱۱/۷ تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ منتهی شد که اساساً احضار آقای نقدی به مرجع قضایی را منتفی اعلام کرده بود.
 
بورس دو هسته‌ای می‌شود / تایم معاملات هم دو قسمتی

علی صحرایی مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: قبلا" شایعه افزایش دامنه نوسان سهام مطرح بود و حالا کاهش به ۲ درصد. این شایعات درست نیست. برای رفع مشکلات در سامانه معاملات بزودی تغییراتی بنیادین انجام می‌دهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند. در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمانی زودتر شروع می‌شود (صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند) و چند صنعت هم در تایم دیگری که حدودا تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفا برای یک دوره کوتاه مدت است. در تصمیمی دیگر همان طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود./ بورس ۲۴

شروط دولت برای معرفی وزیر صمت

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری گفت: وزیر پیشنهادی صمت به زودی به مجلس معرفی می‌شود. دولت به هیچ وجه معرفی وزیر صمت را به تفکیک وزارتخانه صمت مشروط و موکول نکرده است. قانون اساسی به رییس جمهور اجازه می‌دهد که چنانچه وزارتخانه‌ای فاقد وزیر باشد برای مدت سه ماه برای آن وزارتخانه سرپرست منصوب کند. بعد از تغییر وزیر صمت، رییس جمهور مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارتخانه مذکور منصوب کرد. دولت راجع به وزارتخانه مذکور در فرجه قانونی است، تذکر دهندگان اگر اندکی صبوری کنند، انشاءالله وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی خواهد شد. /ایرنا

گفت‌وگوی ظریف با وزیر خارجه امارات کم‌سابقه بود

شبکه خبری الجزیره در بازتاب این خبر ضمن کم سابقه توصیف کردن این گفت‌وگوی تصویری نوشت: محمد جواد ظریف و عبدالله النهیان وزرای خارجه ایران و امارات متحده عربی در تماسی ویدئویی ضمن تبریک عید قربان بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با ویروس کرونا و در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به بحث و تعامل نظر پرداختند. مدت هاست ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی متحدان منطقه‌ای ایالات متحده در تضاد به سر می‌برد. با این حال از ماه‌های گذشته وزرای خارجه ایران و امارات به تدریج ارتباطات خود را از سر گرفته و وزرای امور خارجه دو کشور در ماه مارس گذشته تماس تلفنی با یکدیگر برقرار کردند.

رئیس جمهور ِ۱۴۰۰، یک سیاستمدار معروف است یا اقتصاددان ناشناخته؟

خبرآنلاین نوشت: در حالی که فضای سیاسی کشور در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است، این سوالات مطرح است که رئیس آینده قوه مجریه سیاستمدار باشد یا اقتصاددان، چهره تکراری باشد یا جدید و اولویت او بعد از تکیه بر صندلی پاستور چه باشد؟ مصطفی هاشمی طبا، می‌گوید: رئیس جمهور باید هم سیاست و هم اقتصاد را بفهمد. رئیس جمهور نمی‌تواند تئوریسین اقتصاد باشد، اما باید توانایی جمع بندی نظریه‌هایی را که به می‌گویند را داشته باشد. احمد خرم، اما معتقد است رئیس جمهور باید اقتصاددانی باشد که زورش بر سیاسیون بچربد.

ساعت مورد علاقه سارقان منازل

رئیس کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس گفت: سارقان منازل بیشتر در ساعت ۸ شب اقدام به سرقت می‌کنند، اگر منازل از حفاظت کافی برخوردار باشند سارقان معطل و در دام پلیس می‌افتند. شیوه کار آن‌ها هم به این صورت است که خانه‌ای را زیر نظر می‌گیرند و به عنوان مثال زنگ خانه را می‌زنند اگر کسی در را باز نکرد، مطمئن می‌شوند آن خانه خالی است و اقدام به سرقت می‌کنند. افرادی که خانه‌هایشان در کنار اتوبان هست، بیشتر دقت کنند. / مهر

احتمال زوج و فرد شدن دانش‌آموزان!

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان درباره شیوه برگزاری کلاس‌ها در سال تحصیلی آینده می‌گوید: درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها در سال آینده نمی‌توانیم قاطعانه نظری را اعلام کنیم. ما با توجه به قرمز بودن شرایط یا جز آن، سناریو‌های مختلفی را برای سال آینده پیش بینی کرده ایم. در حالت عادی و شرایط سفید، مدارس باز خواهند بود، اما این حالت احتمال ضعیفی دارد. در حالت‌های دیگر ما باید به این سمت برویم که کل فعالیت مدارس یا به صورت مجازی باشد، یا به صورت زوج و فرد. در شرایط قرمز مدارس به صورت مجازی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اما در شرایط زرد به صورت زوج و فرد خواهد بود. یعنی دانش آموز در روز‌های هفته، یک روز فعالیت حضوری و یک روز در هفته فعالیت غیر حضوری و مجازی داشته باشد. آن هم به این صورت که عده‌ای در روز‌های زوج و عده‌ای دیگر در روز‌های فرد حضور یابند، تا بتوانیم تراکم حضور دانش آموزان را در مدارس کم کنیم./خراسان

نماینده اصولگرا: در انتخاب بذرپاش برای رئیس دیوان محاسبات عجله کردیم

کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مورد معرفی لطف‌الله فروزنده به عنوان گزینه ریاست دیوان که گفته می‌شود بازنشسته بوده و نمی‌توانست به این پست دست یابد، گفت: کمیسیون اشتباه کرد که عجله کرد. من عضو همان کمیسیون هستم. نباید عجله می‌کردیم و گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات را با این سرعت انتخاب می‌کردیم. باید فرصت می‌دادیم منتقدان حرف‌های خود را می‌زدند و اسامی کسانی را که سوابق کاری‌شان و تجربه‌شان به این سمت می‌خورد بررسی می‌کردیم. مقداری عجله کردیم و این عجله باعث شده که ابهاماتی پیش بیاید. حالا پاسخ دادن به این ابهامات کار سختی است. /ایران

مصداق فساد ساختاری

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در یادداشت کوتاه تلگرامی نوشت: برخی از طرفداران سیستم معتقد نیستند که فساد در ایران نظام‌مند و ساختاری است. برای رد این عقیده و تایید ساختاری بودن فساد شواهدی را می‌توان ارائه کرد، ولی نحوه برخورد این مجلس انقلابی در انتصاب رییس دیوان محاسبات و افتضاحات بعدی آن که هر روز گسترده‌تر می‌شود بهترین شاهد در تایید ساختاری بودن فساد است. ساختاری که نتواند چنین انتصابی که تشت رسوایی آن از بام افتاده را اصلاح کند قادر به انجام هیچ اقدام موثری برای مبارزه با فساد نخواهد بود. در واقع از نظر سیستم و مجلس این‌ها فساد نیست که با آن برخورد کنند. بنابر این مشکل یک درجه بالاتر از فساد ساختاری است. جای فساد و صلاح عوض شده است.

بازگشت کوپن کلید خورد

میرزایی نماینده اصفهان در مجلس گفت: برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه طرح کالابرگی درباره کالا‌های اساسی تنظیم شده تا دولت از این دهک‌ها حمایتی داشته باشد. در ارتباط با چگونگی تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح، کشور ذخایری از برنج و امکانات دیگر دارد که ممکن است از آن طریق تأمین شود یا مجلس تکلیفی بر عهده دولت قرار دهد تا این مسئله را حل کند. /تسنیم
 
مطهری جواب ‌بیغش را داد

علی مطهری در توئیتی به اظهارات محمود احمدی‌بیغش واکنش نشان داد.علی مطهری در پاسخ به صحبت‌های محمود احمدی بیغش نماینده مجلس یازدهم که از تریبون باز مجلس، او را بی‌خاصیت و طلبکار خطاب کرده بود در توئیتی نوشت: «‏بی‌اطلاعی آقای احمدی بی‌غش نماینده مجلس از ظلم عظیم دولت چین نسبت به مسلمانان منطقه سین‌کیانگ عجیب نیست چرا که اطلاعات امثال او صرفاً از طریق صدا و سیما کسب می شود و صدا و سیمای ما بر خلاف رسانه‌های دنیا تاکنون حتی یک گزارش از ریشه‌کنی اسلام در سین‌کیانگ پخش نکرده است.»
 
تمجید خاص ولایتی از اردوغان

علی اکبر ولایتی درخصوص استفاده از مجموعه ایاصوفیه ترکیه به عنوان مسجد، گفت: ایاصوفیه از مساجد مهم ترکیه به‌ شمار می‌رود و پیشینه آن به سال ۸۵۷ هجری قمری باز می‌گردد و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان، مدیون رئیس‌ جمهوری کشورشان هستند.علی اکبر ولایتی در گفت وگویی افزود: در یکی از مقالاتی که به زبان انگلیسی چند روز پیش منتشر شده بود، آمده است سلطان محمد فاتح این مکان را از کشیشی خرید، به مسجد تبدیل کرد و بسیاری از معماری‌های داخل مسجد بیش از آن که نشان از مسیحی بودن آن داشته باشد، اسلامی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: بعد از اقدام اردوغان تمام دنیای مسیحیت به خروش آمدند، نسبت به تبدیل شدن موزه ایاصوفیه به مسجد انتقاد کردند و گفتند اگر چنین باشد، باید تمام موزه‌ها قبل از سال 1942 به مسجد و کلیسا تبدیل شود.

ولایتی در واکنش به اظهارات چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که مدعی شده بود ایاصوفیه باید بار دیگر به موزه تبدیل شود، تصریح کرد: آیا پمپئو فرمایش دیگری ندارند؟!! اجدادشان کل موزه‌های جهان را به کلیسا تبدیل کردند و هرچه توانستند از زمان شکست اندلس کلیسا ساختند؛ حال جایی که مدت ۵۰۰ سال قدمت دارد تا روز قیامت مسجد باقی خواهند ماند و مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان مدیون رئیس‌ جمهور کشورشان هستند. ولایتی گفت: با وجود همه تبلیغات لائیک ها، من دوره‌ای به ترکیه سفر کردم، در یکی از مساجد این کشور نماز خواندم و مشاهده کردم مساجد در زمان اقامه نماز پر می‌شود و حتی مردم در خیابان‌ها صف می‌بندند. مردم ترکیه به اسلام اصیل و راستین پایبند هستند و به بزرگان شیعه احترام می گذارند.

وی افزود: زمانی اردوغان به مناسبت ایام عاشورا سخنرانی و حدیث معروفی از امام حسن و حسین (علیهما السلام) قرائت کرد؛ این نشان از ابراز علاقه مردم ترکیه به اسلام و همچنین شیعه دارد. ولایتی عنوان کرد: من چندی پیش به‌ عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و در آن تأکید شد که اقدام رئیس‌ جمهوری ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کاری بسیار مهم و خواست مردم این کشور است و مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند.

واقعیت ماجرای برافراشته شدن پرچم چین در سیرجان

بنابر این بررسی ها، مشخص شد خبر مذکور مطلقا کذب بوده و هیچگونه قراردادی مبنی بر واگذاری معادن سیرجان به چین منعقد نشده است که در همین زمینه، سهراب بهاالدینی، سرپرست فرمانداری شهرستان سیرجان، در گفتگویی با مرکز مقابله با شایعات سایبری، با تکذیب این شایعه، اعلام داشت که در مناطق ویژه اقتصادی مانند منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، عمدتا شاهد وجود سرمایه‌گذاران خارجی هستیم که در حال حاضر شرکت ال‌جی کره جنوبی نیز در این منطقه حضور داشته و مشغول همکاری با شرکت های ایرانی است.لازم به ذکر است که برخلاف ادعای رسانه های معاند که مکان برافراشته شدن پرچم کشور چین را، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان معرفی کرده اند، مجتمعی که در ویدئوی مذکور نشان داده می شود، متعلق به واحد تولیدی ایرانی است که از هفت سال پیش تاکنون، مشغول به همکاری با شرکت های چینی است.
 
تاجیکستان دستگیری جمشید شارمهد در این کشور را تکذیب کرد

وزیر کشور تاجیکستان گفت: سرکرده گروهک تروریستی «تندر» در این کشور دستگیر نشده است. «رمضان رحیم زاده» وزیر کشور تاجیکستان امروز در نشستی مطبوعاتی اظهار داشت: سرکرده گروهک تروریستی «تندر» در این کشور دستگیر نشده است. وی گفت: دستگیری «جمشید شارمهد» سرکرده گروهک تروریستی «تندر» در تاجیکستان و استرداد وی به ایران که در رسانه‌ها بازتاب داشته، صحت ندارد. اظهار نظر وزیر کشور تاجیکستان را می‌توان تائیدیه بیانیه دیروز روابط عمومی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دانست که ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری سرکرده گروهک تندر در تاجیکستان را شدیداً تکذیب کردند.
 
هاشمی‌طبا: اصلاح‌طلبان مقابل احمدی‌نژاد خیلی نجابت به خرج دادند

هاشمی‌طبا در پاسخ به اینکه تا این اندازه سنگ‌اندازی در راه دولت در تاریخ سابقه دارد، اظهار کرد: هجمه‌های بی‌جهتی به دولت وارد می‌شود؛ به عبارت دیگر اگر انتقادهای سازنده باشد، خوب است اما انتقادات سازنده، نمی‌کنند و هجمه‌های ناجوانمردانه‌ای علیه دولت می‌سازند. کاش مقداری انتقادات اصولی بود و راه حل‌ها خوب بود. باید به این توجه کنیم که دولت غیر از این کار دیگری نمی‌توانست انجام دهد این نکته‌ای است که منتقدین هم می‌دانند منتهی تجاهل می‌کنند.این چهره اصلاح‌طلب در رابطه به هجه‌های وارده به دولت احمدی‌نژاد یادآور شد: جریانی که علیه دولت احمدی‌نژاد بود، نجیب‌تر بود و نجابتش باعث می‌شد خیلی جسارت به خرج ندهند. در واقع اصلاح‌طلبان مقابل احمدی‌نژاد خیلی نجابت به خرج دادند.
 
ادعای نماینده مجلس درباره شرکت هفت تپه

نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای ورشکسته بودن شرکت نیشکر هفت تپه گفت: هفت تپه ورشکسته نیست بلکه مدیران و سرمایه گذاران آن دوست دارند این شرکت را ورشکسته اعلام کنند.خضریان، نماینده مجلس در برنامه زنده تلوزیونی چاپ اول اضافه کرد: آقایان سرمایه دار در هفت تپه می خواهند این شرکت را ورشکست کنند چون حتی اگر آهن قراضه ها و زمین ها را بفروشند بیشتر از مبلغی است که پرداخت کرده اند.وی گفت: پس از رایزنی با قوه قضاییه، ۸۸میلیارد تومان از حساب آقایان اسدبیگی به علت تخلف بزرگ ارزی مسدود است و منتظر اجازه قوه قضاییه برای پرداخت حقوق کارگران از آن ۸۸ میلیارد تومان مسدودی هستیم.
 
بدترین سناریو بروز درگیری بین ایران و عربستان است

نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «بدترین سناریو برای منطقه بروز درگیری مستقیم مسلحانه میان ایران و عربستان است.»«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی ادعا کرد که اسلام آباد تمامی تلاش خود را برای ممانعت از بروز درگیری مستقیم میان ایران و عربستان به کار گرفته و موفق نیز شده است.او به شبکه الجزیره گفت که میانجیگری پاکستان میان تهران و ریاض همچنان ادامه دارد و این واسطه‌گری پیشرفت آهسته‌ای دارد. عمران خان در ادامه تأکید کرد: «بدترین سناریو برای منطقه بروز درگیری مستقیم مسلحانه میان ایران و عربستان است.»او در خصوص ترکیه نیز گفت که اسلام آباد خواهان توسعه همکاری‌های اقتصادی با ترکیه و بهبود روابط دو جانبه است. عمران خان همچنین در خصوص جنگ یمن نیز گفت که در این کشور یک «فاجعه انسانی» در حال وقوع است و پاکستان برای صلح در یمن تلاش کرده است. او تأکید کرد که یمن در معرض نابودی و تخریب کامل قرار دارد.
 
پاسخ شهردار تهران به شائبه‌ها درباره حضور در جلسات دولت
 
 پیروز حناچی با بیان اینکه حضور شهردار تهران در هیات دولت قانون نیست و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست، درخصوص جماران نیز توضیحاتی ارائه کرد. پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری خود با نمایندگان رسانه ها در پاسخ به سوالی درخصوص حضورش در هیأت دولت و همچنین سخنان رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه حضور شما تاثیری هم در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری نداشته است، گفت: حضور شهردار تهران در هیات دولت قانون نیست و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست.شهردار تهران گفت: این یک سنت بوده است. حضور شهردار تهران در هیات دولت هم برای دولت و هم برای شهرداری تهران مثبت بوده است و برای هر دو طرف خوب خواهد بود. وی افزود: به نظرم حضور من در هیات دولت باعث خیر و برکت هایی برای شهر تهران بود. از سوی دیگر، دولت هم به حضور شهردار تهران به عنوان شهردار پایتخت نیازمند است. اما قانونا شهردار تهران عض هیات دولت نیست.

حناچی ادامه داد: در دولت هشتم و نهم هم شهردار تهران هیچ زمانی در هیات دولت شرکت نمی کرده اند. البته سیل ۹۸ در استانهای غربی و در خیلی از موارد دیگر نشان داده شد که حضور شهردار در هیات دولت می تواند به نفع دولت هم باشد.شهردار تهران خاطرنشان کرد: جمع بندی همه این موضوعات به این معناست که هم دولت و هم شهرداری به تعامل با یکدیگر نیاز دارند و به نفع هر دو است.وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من رفتار تند و طلبکارانه را نمی پسندم و مذاکره و رفتار منعطف را بیشتر می پسندم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار