پیرامون انتخاب رئیس جدید شورای شهر لاهیجان ؛
مهربان با بیان اینکه اساسا ازبی اخلاقی بدم می آید و شاید حزب الله ای به نظر نرسم ولی به اصول خود که صداقت یک بخش آن است همیشه پایبند هستم افزود: کسب رای با هر ترفندی برای من خط قرمز است.
کد خبر: ۸۷۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 02 September 2015
تابناک گیلان: بنده تحت تاثیر هیچ کدام از این دست های پشت پرده و قدرت های بیرونی قرار نگرفتم. هر کس در آب وارد می شود به ناچار می باید خیس شود.

دلیل برکناری مهربان از ریاست شورای شهر لاهیجان مشخص شد

این مطلب از پایگاه لاهیجان برداشت شده است. مسئولیت محتوای این مطلب به عهده پایگاه منتشر کننده است و درج آن در خزر صرفا جهت اطلاع‌ رسانی می باشد.

لاهیجان نوشت:

ابراهیم مهربان که تا دوازدهم شهریور رئیس شورای شهر لاهیجان خواهد بود و پس از آن طبق انتخابات هیئت رئیسه که نهم شهریور برگزار شد به عنوان سخنگوی شورای شهر فعالیت خواهد کرد، او از این دوسال که آن را دوسال پر تنش و اضطراب می داند انگار حرفهای زیادی برای گفتن و نگفتن دارد.مهربان کنار کشیدن خود از ریاست شورای شهر را نه به دلیل عدم توانایی های خود و اعمال نفوذ قدرت های خارجی، بلکه نوعی فداکاری برای پیشرفت این شهر و حل سریعتر مناقشات در سطح استان با چهره ای مثل خدایگانی که به زعم وی کاراکتر استانی و گاها کشوری دارد می داند.

 ابراهیم مهربان که تا دوازدهم شهریور رئیس شورای شهر لاهیجان است و بعد از با انتخابات هیئت رئیسه سخنگوی شورای شهر شده با بیان اینکه مردم حق دارند بدانند در پارلمان محلی چه می گذرد و منتخبین آنها چه تصمیماتی می گیرند گفت: در واقع مردم باید بدانند که مدیریت شهری به چه سرانجامی می رسد چون طبیعتا کارشهردار بستگی به حمایت شورا دارد و تصمیمات شورا می تواند تاثیر گذار باشد.

**در انتخابات هیئت رئیسه همه چیز گل و بلبل نبوده

وی درباره انتخابات رئیس شورای شهر با بیان اینکه انتخابات همیشه چالش برانگیز است و مشکلاتی کم و بیش وجود داشته و دارد گفت: در این انتخابات نیز همه چیز گل و بلبل نبوده،اما مسائل خیلی هم حاد نبوده، آن طور که حاشیه بیشتر از اصل باشد.

ابراهیم مهربان با بیان اینکه براساس نامه ای که از شوراهای استان گیلان به فرمانداری لاهیجان و از فرمانداری به شورای شهر ارسال شد،مقرر گردید که روز شنبه هفتم شهریور جلسه ای در این باره برگزار شود گفت:که با عدم حضور چهار نفر از اعضای شورای شهر این جلسه برگزار نشد.

وی افزود: مقرر شد که فرمانداری نامه مجددی برای جلسه روز دوشنبه ارسال کند که این کار صورت گرفت و جلسه انتخاب هیئت رئیسه روز دوشنبه نهم شهریور برگزار شد.

رئیس شورای شهر لاهیجان با بیان اینکه طبیعتا روال به این صورت است که علاقه مندان به کاندیداتوری اعلام آمادگی کنند و همین روال هم به وجود آمد گفت:آقای خدایگانی با هفت رای به این سمت انتخاب شدند که امیدواریم بتوانیم با حمایت همه اعضا بخصوص قدیمی تر ها باعث و بانی کارهای نیمه تمام و به سرانجام رساندن مسائل حقوقی شویم و این نیازمند یک عزم جدی است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل مخالفت یک عضو شورا و خروج عضو دیگر شورا در انتخاب هیئت رئیسه چه بوده گفت:دلیل این کار را باید از خود این دو عزیز پرسید.

**شاید ادبیات طبل توخالی مناسب نبود

مهربان در پاسخ به این سوال خبرنگار ما، که شما در یکی از مصاحبه های خود ریاست شورای شهر را به طبل توخالی تشبیه کرده بودید، هنوز هم معتقد به این جمله هستید گفت: طبل توخالی نه از بابت اینکه خدای ناکرده جسارتی کرده باشیم، در واقع رئیس شورا صدای شورا است و برخلاف ریاست در جاه های دیگر، اگر در ریاست نخواهیم رضای خداوند و مردم را در نظر بگیریم همه طبل توخالی است.

"ریاست شورا جنبه تشریفاتی دارد و شاید آن ادبیات به کار برده مناسب نبود، اما از این لحاظ رئیس شورا هیچ امکان قانونی فراتر از دیگر اعضای شورا ندارد و فقط مکاتبات را انجام می دهد که بالای شصت درصد مکاتبات باید با هماهنگی اعضای شورای شهر باشد.”

**علاقه دست های پشت پرده برای اعمال نفوذ در شورای شهر برای چیست!!؟؟

همیشه حرف وحدیث هایی پیرامون هر انتخاباتی شنیده می شود،ریاست شورای شهری که از نظر شما زیاد مهم نیست چرا مورد توجه دست های پشت پرده و قدرت های بیرون از مجموعه قرار می گیرد و برخی یا گروه هایی قصد دخالت یا اعمال نفوذ در این انتخابات را داشته و دارند؟

"بنده تحت تاثیر هیچ کدام از این دست های پشت پرده و قدرت های بیرونی قرار نگرفتم. هر کس در آب وارد می شود به ناچار می باید خیس شود. هرکس در وادی شورای شهر و مجلس ورود می کند، باید پی یک سری چیزها رو به خود بمالد.با این مقدمه می گویم که من برای نیامدم دلیل داشتم و برای رای دادن به آقای خدایگانی نیز دلیل دارم و با منطق به ایشان رای دادم و نه احساس.”

وی با بیان اینکه منطقم با توجه به شرایط گفت که نیایم، چون من نباید تابع احساساتم باشم افزود: چون تصمیم من عضو شورای شهر می تواند بر مجموعه یک شهر تاثیر گذار باشد، پس احساس نباید دخیل در تصمیم گیری برای شهر باشد.

شما جزو پنج نفر حاضر در جلسه روز شنبه بودید، گزینه مدنظر غائبین نیز آقای خدایگانی بوده، چه شده که پنج نفر حاضر که در اکثریت بودند در روز آخر به دو نفر تقلیل یافتند؟

 

"برای انتخابات باید تا دقیقه نود تلاش کنیم و طبیعتا تا دقیقه نود هم می توانیم بر اساس معیارهایی که برایش به وجود می آید و اخبارهای مستندی که به دستمان می رسد تغییری در رای و نه ماهیت داشته باشیم.بنابراین بنده این حق را برای خود قائل بودم که کنکاشی داشته باشم.”

مهربان در ادامه با بیان اینکه اگر آدم سیاسی بودم می گفتم که به آقای خدایگانی رای ندادم ولی اگر آقای کشاورز هم کاندیدا می شد من در صبح رای گیری به آقای خدایگانی رای می دادم افزود:اما در هفتم شهریور ۱۳۹۴ اگر جلسه انتخاب هیئت رئیسه تشکیل می شد آن موقع مشخص نبود که رای من آقای خدایگانی باشد.

**با هر ترفندی در پی کسب رای نیستم

وی با بیان اینکه طی این دو روز چه اتفاقی افتاده، هیچ ارتباطی به فشارهای خارجی نداشته و این را در اوج صداقت به شما می گویم افزود: این انتخاب براساس یک تفکر، آنالیز و مستنداتی بوده که من به دست آوردم.

مهربان با بیان اینکه اساسا ازبی اخلاقی بدم می آید و شاید حزب الله ای به نظر نرسم ولی به اصول خود که صداقت یک بخش آن است همیشه پایبند هستم افزود: کسب رای با هر ترفندی برای من خط قرمز است.

وی در ادامه با اشاره به مناقشات قبل از انتخاب رئیس با بیان اینکه تا دوازدهم شهریور رئیس هستم ولی به عنوان یک عضو این حق را برای خود قائل بودم که با تمام اعضا به صورت خصوصی و گروهی نشست داشته باشم افزود:با همه اعضای شورا صحبت کردم و برآیند نظرات بر این شد که به آقای خدایگانی رای دادم.

**قبل از انتخاب رئیس جدید حداقل ۶ رای داشتم

مهربان در پاسخ به این سوال که چرا خودتان برای سومین سال پیاپی اعلام آمادگی نکردید گفت:دلیل کاندیدا شدن من این نبود که رای نداشته باشم، چون اعضای شورای شهر حداقل شش نفرشان تمایل داشتند به من رای دهند.

وی با بیان اینکه یک مسئله خیلی مهم وجود دارد و این است که ما در فصل جدیدی از مدیریت شهری قرار داریم و طبیعتا نیاز به یکسری تعاملات با استان وجود دارد افزود: مجموعه استانی که الان بیش از هر زمانی در حال رصد شهرداری لاهیجان است.

ابراهیم مهربان با اشاره به مثالی در همین زمینه با بیان اینکه پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان ابریشم و شیخ زاهد با شرکت سازندگی انصار با توجه به شرایط این شرکت می توانست با ترک تشریفات و بدون موانع قانوی انجام شود افزود: ولی در گیلان برای همین پروژه محدودیت قانونی ایجاد کردند و از این دست مسائل در مناقشات ما زیاد است.

**سعید آگشته در شش ماه به اندازه دوسال کار کرده است

رئیس شورای شهر با بیان اینکه قراردادهایی که در شش ماه گذشته و توسط آقای آگشته به عنوان شهردار مکتبی،ارزشی،اخلاقی و متخصص در شهرداری حضور دارند بسته شده با دوسال گذشته برابری می کند افزود: این نشان می دهد که شهردار نمی خواهد فردی از رانت استفاده کند و حتی عده ای محدود پیمانکاری ها را درشهرداری داشته باشند، ولی این مناقصات هم بعضی مواقع مورد سخت گیری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر شورای شهر مستقیم زیر نظر مجموعه کشوری بود من رئیس شورا می بودم، چون بواسطه ارتباطاتی که در پایتخت وجود دارد کار آسانتری داشتم افزود:اما این خلاء برای من وجود دارد که به واسطه سالها عدم حضور در استان گیلان بعد از استانداری جناب قهرمانی ارتباطی با مسئولین رده بالای گیلان ندارم.

مهربان با بیان اینکه حضور من جز اینکه این جنگ و مسائل را تشدید کند سود و فایده ای نداشته و از همین رو صلاح دیدم که کسی بیاید تا بتواند از ارتباطات استانی خود استفاده کند افزود:ارتباط آقای خدایگانی با مجموعه استان می تواند مشکلات فراروی ما را که در آینده هم ادامه خواهد داشت به حداقل برساند.

**چرا از ظرفیت نماینده مجلس استفاده نکردید و نماندید

وی در پاسخ به این سوال که چرا از ظرفیت نماینده شهرستان لاهیجان برای تداوم ریاست خود استفاده نکردید گفت: می توانیم از ظرفیت نماینده و تا جایی از ظرفیت فرماندار استفاده کنیم، اما این هماهنگی باید به صورت یک پکیج در بیاید.

مهربان با بیان اینکه ما نمی توانیم هر لحظه نماینده را دخیل در این مسائل کنیم چون وی هزار یک حوزه کاری مختلف دارد و در هر قضیه ریز و درشتی نمی توانیم به نماینده متوسل شویم افزود: وقتی که یک کار به صورت قانونی و طبیعی توسط رئیس شورایی که پایگاهی در مسئولیت اجرایی استان دارد قابل حل است، دخیل کردن فرماندار و نماینده منطقی به نظر نمی آید.

**رئیس جدید شورای شهر قبل از روز انتخابات تعیین شده بود؟

پس با این تفاسیر به این شرط کنار کشیدید که حتما و حتما آقای حسینعلی خدایگانی رئیس شوراهای استان گیلان، رئیس شورای شهر شود؟

 

"به این شرط کنار رفتم که این کار انجام شود.بله”

 خب اگر یک درصد آقای خدایگانی رئیس نمی شدند چه اتفاقی می افتاد؟ طبق نظر شما، هم شهر از این انتخاب ضرر می کرد و هم شما!

 

"خب،داشتیم به سمتی می رفتیم که این اتفاق بیفتد.”

پس می توانیم بگوئیم که همه چیز قبل از انتخاب رئیس جدید شورای شهر و کنارکشیدن شما مشخص بود؟

"جلسه ای که هفته گذشته داشتیم خیلی از دوستان شورای شهر که امروز منتقد هستند،گفتند صورت جلسه کنیم تا آقای خدایگانی رئیس شورا شود.بنابر این اتفاق افتاد.”

ابراهیم مهربان در ادامه با بیان اینکه این نظر را توانمندی ادامه ریاست شورای شهر را نداشتم قبول ندارم افزود: عادت ندارم کارهای سخت را بخاطر اینکه توان انجامش را ندارم،رها کنم.

**توانمندی هماهنگی با مسئولان استانی را نداشتم

مهربان با بیان اینکه یا من نباید رئیس شورای شهر شوم و یا وقتی رئیس می شوم باید این نرمش را داشته باشم که با همه بتوانم کار کنم افزود: این مسئله ارتباطی به شخصیت فردی افراد ندارد و یک اصل است.

مهربان با اشاره به اینکه من بگویم چون رئیس شورا هستم فلان مسئول شهرستانی و استانی، یا نماینده را قبول ندارم غلط است افزود: چون رئیس شورای شهر یک شخصیت حقوقی است و عدم تعامل با این دوستان باعث ضرر مجموعه می شود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که بنده نخواستم رئیس شورا شوم همین بود.چون توانمندی هماهنگی خود را با مسئولان استانی نداشتم.

**شورای شهر هیچگاه کعبه آمال و آرزوهای من نبوده و نیست

مهربان در ادامه با بیان اینکه شورای شهر کعبه آمال من نبوده و نیست زیر تخصصم در حوزه ورزش است و باید مقداری میدان را برای خودم در کسوت مدیریت یا آموزش باز کنم و نباید این فرصت را ازخود بگیرم افزود: من فکر می کنم در این دوسال فرصت پرداختن به این مسائل به وجود نیامده است.

ابراهیم مهربان با گریزی به سال پرتنش شورای شهر و اتفاقات روی داده گفت: سالی پرتنش،پر استرس و پر حاشیه ای را به لحاظ درگیری بین شهردار و شورای شهر گذراندیم و خودتان به خوبی در جریان این قضایا هستید.

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر باید ابراهیم مهربان را در ماه ها و یا سال آینده در یکی از پست های مدیریت استانی ببینیم گفت: با این شرایط به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

ابراهیم مهربان نگفت کدام شرایط باعث جلوگیری از مدیریت وی در سطح استان می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار