کد خبر: ۸۷۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 11 July 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مدرس خیابانی: گرانی خودرو به خاطر شکاف بین عرضه و تقاضا بود، بازدهی بورس در هفته‌ای که گذشت، موافقت بانک مرکزی با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانک‌ها، ۲۰ میلیارد یورو کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است، چین صادر کننده فراورده‌های نفتی شد و کاهش نسبی قیمت سکه در آخرین روز هفته را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مدرس خیابانی: گرانی خودرو به خاطر شکاف بین عرضه و تقاضا بود، بازدهی بورس در هفته‌ای که گذشت، موافقت بانک مرکزی با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانک‌ها، ۲۰ میلیارد یورو کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است، چین صادر کننده فراورده‌های نفتی شد و کاهش نسبی قیمت سکه در آخرین روز هفته را در بر دارد.

مدرس خیابانی: گرانی خودرو به خاطر شکاف بین عرضه و تقاضا بود

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی مجدد خودرو در روزهای اخیر و پس از اجرای طرح های پیش فروش، گفت: افزایش قیمت خودرو در ماه‌های نخست سال ناشی از شکاف میان عرضه و تقاضا بود که این شکاف با اجرای طرح های پیش فروش و فروش فوری و بیشتر شدن تحویل خودرو در سه ماهه نخست سال تاحدودی کاهش یافت. وی با بیان اینکه با محدودیت های در نظر گرفته شده برای ثبت نام در طرح های پیش فروش خودرو متقاضیان واقعی در قرعه کشی شرکت کردند، افزود: گرانی خودرو در روزهای اخیر ماحصل افزایش شاخص های کلان اقتصادی است زیرا این شاخص ها بر قیمت مواد اولیه تولید و سایر نهاده‌ها اثرگذار است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است با کاهش شاخص‌های کلان اقتصادی مانند ارز، قیمت خودرو نیز کاهش می یابد. /خانه ملت

بازدهی بورس در هفته‌ای که گذشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۸ خردادماه) به عدد یک میلیون و ۷۵۳ هزار واحد رسید و در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از هشت درصد، بازدهی را تجربه کرد. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، بان صادرات ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت فنی و مهندسی، فرآورده‌های نفتی، خرده‌فروشی، خودرو و قطعات، وسایل ارتباطی، پیمانکاری صنعتی، محصولات چوبی، چند رشته ای صنعتی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، عرضه، برق، گاز، بخار و آب گرم، انبوه سازی املاک و مستغلات، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، دستگاه های برقی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، استخراج ذغال سنگ، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش، سایر حمل و نقل، بانک‌ها و موسسات اعتباری، قند و شکر، بیمه و بازنشستگی، چاپ، ماشین آلات و تجهیزات، کانی غیرفلزی، دارویی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند. مخابرات، هتل و رستوران، رایانه، منسوجات، صنایع غذایی به جز قند و شکر، عمده فروشی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، زراعت و خدمات وابسته، کاشی و سرامیک، محصولات فلزی، استخراج نفت، گاز جز اکتشاف، سیمان، آهک و گچ، محصولات چرمی، اطلاعات و ارتباطات، لاستیک و پلاستیک، محصولات کاغذی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری و استخراج سایر معادن از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.

سرخابی‌ها شهریورماه فرابورسی می‌شوند

عضو هیات عامل و معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی از اختصاص دو مجموعه ورزشی به استقلال و دو مجموعه ورزشی به پرسپولیس خبر داد و افزود: این دو باشگاه شهریور امسال در بازار دوم فرابورس پذیرش و عرضه اولیه خواهند شد. ابوالقاسم شمسی جامخانه، با تاکید بر اینکه استقلال و پرسپولیس شرایط ویژه‌ای برای واگذاری داشتند، توضیح داد: ساختار مالی آن‌ها از لحاظ سود و زیان انباشته نامناسب و همچنین تعیین تکلیف و رفع بندهای حسابرس و بازرس قانونی این دو شرکت و بحث مستندسازی اسناد مالکیتی مجموعه‌های ورزشی که داده شد زمانبر بود. وی با بیان اینکه در مصوبه سال ۱۳۹۱هیات وزیران ذکر شده بود دو مجموعه ورزشی درفشی فر و مرغوبکار به دو شرکت پرسپولیس و استقلال داده شود، اظهار کرد: از آن تاریخ تا چند هفته پیش به دلیل مشکلات ثبتی و حقوقی و بعضا داشتن معارض، اخذ سند مالکیت و سپس انتقال آنها به دو باشگاه غیرممکن بود اما با پیگیری های صورت گرفته در چند ماهه گذشته تا ده روز آینده هم سند مالکیت درفشی فر و هم شهید مرغوب کار اخذ می شود تا امکان عملیاتی کردن بحث افزایش سرمایه این دو شرکت وجود داشته باشد. /ایسنا

موافقت بانک مرکزی با افزایش انتشار گواهی سپرده عام 18درصدی توسط بانک‌ها

بانک مرکزی ضمن موافقت با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانکها، اعلام می‌کند: سقف انتشار «گواهی سپرده عام بانک ها» در سال جاری تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، حداکثر به میزان ۲۰ درصد سپرده‌های بلندمدت آن‌ها در پایان اسفند ماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

۲۰ میلیارد یورو کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است

رئیس جمهور گفت: طبق محاسبات، امسال می توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که این رقم بیش از نیازهای وارداتی ماست و اگر همه طبق وظیفه عمل کنیم، مشکل ارز حل و قیمت آن متعادل شده و مواد اولیه و کالاهای اساسی بموقع وارد کشور خواهد شد. وی صادرکنندگان کشور را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا دانست و گفت: بخش عمده ای از صادرکنندگان در موعد مقرر ارز خود را برمی گردانند و همین امروز نیز میلیاردها دلار وارد کشور شده است؛ اما متاسفانه افرادی هم هستند که سال گذشته در صادرات کوشا بوده اند اما بموقع ارز خود را که طبق آمار بانک مرکزی حدود ۲۰ میلیارد یورو می شود، باز نگردانده اند. دکتر روحانی افزود: لذا بناچار تصمیم های سختی را اتخاذ کردیم و البته هیچ وقت دلمان نمی خواست از طریق اعمال فشار و اقدامات قوه قضاییه، این افراد را مجبور به بازگرداندن ارز کنیم.

رشد ۱۷ درصدی قیمت دلار از کانال ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان

در هفته‌ای که گذشت، نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی با افزایش همراه بود، به گونه‌ای که از ابتدای هفته شاهد رشد شاخص ارزی از کانال هجده هزار تومانی بودیم و در پایان هفته، نرخ دلار به کانال بیست و دو هزار تومان رسید. بر این اساس، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، روز شنبه، با افزایش قیمت از نرخ ۱۸۹۵۰ تومان به رقم ۲۰۹۰۰ تومان رسید و این روند با صعود به کانال بیست و یک هزار تومان در روز یکشنیه ادامه داشت و شاهد قیمت ۲۱۶۵۰ تومان در این روز بودیم. در نهایت روز گذشته، در آخرین روز فعالیت بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در کانال بیست و دو هزار تومان یعنی رقم ۲۲۲۰۰ تومان تثبیت شد. روند که نشان از افزایش ۱۷ درصدی نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی در بازه یک هفته‌ای دارد.

کاهش نسبی قیمت سکه در آخرین روز هفته

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه به بهای ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان فروخته شد. به نقل از ایرنا، همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۹ میلیون و ۶۵۰هزار تومان،  نیم سکه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. طلای خام ۱۸ عیار هم به مانند سکه نسبت به روز گذشته روند کاهشی  از خود نشان داد و به ازای هر گرم ۹۵۶ هزار و ۴۱۱ تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان به فروش رسید.

تورم چین زیر سه درصد ماند

با افزایش تدریجی سطح تقاضا، نرخ تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان بار دیگر صعودی شد. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم چین در دوازده ماه منتهی به ژوین ۲۰۲۰ به ۲.۷ درصد افزایش یافت. این نرخ تورم که ۰.۳ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده است، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش خدمات  قرار گرفته است که تورم آن از ۵.۲ درصد در ماه می به منفی ۵.۱ درصد در ماه ژوین کاهش پیدا کرده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم چین در ماه ژوئن به منفی ۰.۱ درصد رسیده است که  ۰.۷ درصد بیشتر از تورم ماهانه ثبت شده این کشور برای ماه می به حساب می رود. به نقل از ایسنا، یی گانگ- رییس بانک مرکزی چین با برشمردن برخی از اقدامات این بانک برای ثبات بخشی به بازارهای مالی این کشور  گفته است که تلاش ها برای حمایت بیشتر از بخش های مختلف اقتصادی ادامه خواهد یافت هر چند که به لطف زیرساخت های نیرومند، اقتصاد این کشور با وجود شیوع گسترده کرونا آسیب زیادی ندیده است. 

چین صادر کننده فراورده های نفتی شد

گزارش ها حاکی است چین مجوز صادرات فرآورده های نفتی تصفیه شده را برای نخستین بار به یک شرکت خصوصی این کشور به نام شرکت مواد نفتی و شیمیایی ججیانگ (ZPC) اعطا کرده است. این مجوز به شرکت مواد نفتی و شیمیایی ججیانگ اجازه می دهد تا مستقیم محصولات نفتی را به بازارهای بین المللی بفروشد، با پالایشگاه های دولتی در چین رقابت و به تنظیم مصرف در بازارهای داخلی کشور کمک کند. این گزارش می افزاید، هرچند تا پیش از این نیز تعدادی از شرکت های دولتی از جمله شرکت ملی نفت چین و شرکت هواپیمایی ملی این کشور قادر به فروش فراورده های تصفیه شده نفتی به کشورهای دیگر بودند اما برای نخستین بار است که چنین مجوزی به صورت دائم به یک شرکت خصوصی داده می شود. چین پیش از این در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به طور موقت مجوز صادرات فرآورده های نفتی را برای دوازده پالایشگاه خصوصی مستقر در شاندونگ صادر کرده بود.

کدام کشور اروپایی بیشترین افزایش قیمت مسکن را داشته است؟

به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، داده های منتشره توسط مرکز آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد متوسط قیمت مسکن در سطح اتحادیه اروپا ۵.۵ درصد و در سطح منطقه یورو ۵ درصد سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

بررسی وضعیت مسکن کشورهای اروپایی نشان می دهد، کشورهای اروپای مرکزی در میان مدت شاهد بیشترین افزایش قیمت و کشورهای جنوبی اروپا شاهد بیشترین کاهش در قیمت مسکن بوده اند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ متوسط قیمت مسکن در ۱۹ کشور عضو منطقه در مقایسه با مدت مشابه فصل قبل به طور میانگین ۰.۹ درصد و در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طور میانگین ۱.۲ درصد افزایش داشته است. لوکزامبورگ با افزایش ۱۴ درصدی و اسلواکی با افزایش ۱۳.۱ درصدی، استونی با افزایش ۱۱.۵ درصدی، لهستان با افزایش ۱۱.۳ درصدی و پرتغال با افزایش ۱۰.۳ درصدی، کشورهایی بوده اند که بیشترین افزایش قیمت مسکن در سه ماهه نخست سال جاری را تجربه کرده اند. از سوی دیگر قیمت خانه در مالت ۴.۳ درصد افت کرده است. قیمت مسکن طی این بازه زمانی در مجارستان ۱.۱ درصد، ایرلند ۰.۸ درصد و در بلژیک  ۰.۱ درصد کاهش داشته است. به نقل از ایسنا، هرچند شیب افزایش قیمت مسکن در کشورهای اروپایی از سال ۲۰۱۴ تشدید شده است اما بررسی‌ها نشان می دهد که به صورت کلی، بازار مسکن در اروپا با ثبات نسبی مواجه بوده  است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار