کد خبر: ۸۷۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 08 July 2020
 
تابناک گیلان/ در اسناد رسمی ثبت شرکت‌ها و موسسات، اسامی مدیران خانه سینما در سال‌های 1392 و پیش از آن همچنان ثبت شده و تغییر نکرده است. حال سوال اساسی آن است که آیا این مجمع عمومی فرجامی بر این اتفاقات خواهد بود و هیات مدیره و مدیرعاملی انتخاب می‌شود که در اسناد رسمی کشور از جمله روزنامه رسمی نامه‌شان درج می‌شود؟
 
 

با وجود آنکه اساسنامه تازه خانه سینما در مجمع اخیر نهاد صنفی سینمای ایران به تصویب نرسید و موکول به بررسی شد، مجمع عمومی خانه سینما برای انتخاب هیات مدیره دوره پانزدهم جامعه اصناف سینمای ایران در دهه آخر مردادماه برپا خواهد شد اما آیا این پایان ماجرا خواهد بود خانه سینما پس از گذشت بیش از 1200 روز تعیین تکلیف خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»؛ خانه سینما دو مجمع عمومی مهم پیش رو داشت تا پس از چند سال، بالاخره وضعیت قطعی این مجموعه صنفی مشخص شود. مجمع عمومی فوق العاده که قرار بود ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۸ برپا شود، به دلیل منع برگزاری اجتماعات از جمله مجامع عمومی از سوی ستاد ملی کرونا، هشتم تیرماه برپا شد، نخستین مجمع بود و دستور کار آن، تصویب اساسنامه تازه با صنوفی است که در وزارت کار ثبت شده‌اند و کد لازم را از وزارت کار دریافت کرده‌اند.

تعیین تکلیف خانه سینما پس از گذشت بیش از 1200 روز

بر اساس اطلاعات «تابناک» تاکنون هفده صنف از سی و دو تشکل صنفی سینما تا زمان برگزاری مجمع موفق به دریافت کد صنفی از وزارت کار شدند. با احتساب اینکه سینماداران یکی از سی و دو صنف خانه سینما در دوره جدید قصد ندارند در کنار صنوف قرار بگیرند و ماهیت وجودی‌شان را به عنوان بخش توزیع، متفاوت با بخش تولید قلمداد می‌کنند، چهارده صنف نتوانستند کد صنفی دریافت کنند و در مجمع عمومی اول حق رای داشته باشند.

مجمع عمومی دوم، مجمع عمومی عادی سالانه خانه سینما برای انتخابات هیات مدیره و بازرس است که 20 مرداد ماه برگزار می شود؛ مجمعی که قرار بود یک سال پیش یعنی در 28 مرداد 1398 در ساختمان شماره یک خانه سینما برگزار شود اما در نهایت به واسطه اینکه تکلیف اساسنامه نهایی مشخص نشده بود و صنوف نیز غالباً ثبت قانونی نشده بودند، برای مدت 9 ماه دوره مدیریت هیات مدیره کنونی را تمدید کرد که با شیوع کرونا، این دوره عملاً یک ساله شد.

تعیین تکلیف خانه سینما پس از گذشت بیش از 1200 روز

نکته قابل تامل آنکه هیات مدیره دوره چهاردهم خانه سینما که در 15 اسفند 1395 انتخاب شدند و منوچهر شاهسواری که توسط هیات مدیره دوره سیزدهم خانه انتخاب و توسط دوره چهاردم ابقاء شده بود، نتوانستند ثبت قانونی شوند. در واقع اگرچه منتخب صنوف سینمایی بودند اما در اسناد رسمی ثبت شرکت‌ها و موسسات، اسامی مدیران خانه سینما در سال‌های 1392 و پیش از آن همچنان ثبت شده و تغییر نکرده است. حال سوال اساسی آن است که آیا این مجمع عمومی فرجامی بر این اتفاقات خواهد بود و هیات مدیره و مدیرعاملی انتخاب می‌شود که در اسناد رسمی کشور از جمله روزنامه رسمی نامه‌شان درج می‌شود؟

پرسش‌هایی که سرنوشت خانه سینما را مشخص می‌کنند

برای پاسخ به این پرسش باید صبر کرد و دید در مجمع مردادماه خانه سینما، اساسنامه جدید که قرار است توسط هیاتی از صنوف به تایید هیات مدیره تنظیم نهایی شود، تصویب خواهد شد و پس از تصویب اساسنامه تازه خانه سینما، انتخاب هیات مدیره در چارچوب این اساسنامه در مجمع برگزار خواهد شد یا متکی بر اساسنامه پیشین انتخابات برگزار می‌شود؟ اگر اساسنامه تصویب نشود، آیا نمایندگان وزارت کار، انتخابات را متکی بر اساسنامه پیشین خواهد پذیرفت و اگر اساسنامه تصویب شود، در همان مجمع می‌توان هیات مدیره را انتخاب کرد یا به لحاظ قانونی باید به مجمع عمومی دیگری موکول شود؟

پرسش دیگری که همچنان پابرجاست، کیفیت حضور صنوف سینمایی است که به اندازه دیگر پرسش‌ها دارای اهمیت است. آیا هیات مدیره بدون حضور طیف وسیعی از صنوف که به واسطه عدم ثبت یا عدم دریافت کد ثبت تا مرداد، حق رای نخواهد داشت، انتخاب می‌شود و آیا صنوفی که عملاً از این بازی خارج مانده‌اند با این وضعیت همراهی می‌کنند یا رویکرد دیگری در پیش می‌گیرند؟ پاسخ این مجموعه پرسش‌ها، دورنمای پیش‌روی جامعه اصناف سینمای ایران را مشخص می‌نماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار