کد خبر: ۸۷۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 07 July 2020

تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جمهوری آذربایجان ادعای حمله هوایی به ایران از فضای این کشور را تکذیب کرد/ پیگیری آذری جهرمی برای لغو ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو/ حمله حسین شریعتمداری به ظریف و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
فعال اصلاح‌طلب: دولت آسیب ببیند، نظام هم آسیب می‌بیند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: قوه مجریه یکی از ارکان مهم نظام است و به میزانی که هرکدام از قوای سه گانه اعم از قوه مجریه، قضائیه و مقننه آسیب ببینند، نظام هم به همان اندازه آسیب می‌بیند. «غلامرضا ظریفیان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با آسیب‌های ناشی از برخورد‌های جناحی با دستاورد‌های دولت به برنا گفت: همه می‌دانند وقتی بیماری مطرح است و این بیمار با مشکلات جدی روبرو است، همه باید اختلافات خود را با آن بیمار کنار بگذارند تا بیماری عاجل رفع شود. این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: در حال حاضر کشور با مشکلات و بیماری‌های متعدد روبرو است و طبیعتا در چنین شرایطی نیاز است که همه دستگاه‌ها به یکدیگر کمک کنند تا این مشکلات حل شود. در حقیقت این نوع برخورد‌ها جامعه را نگران‌تر می‌کند، کسانی که امید داشتند با آمدن مجلس یازدهم مشکلات کاهش می‌یابد، امروز با مشاهده این نوع رفتار‌ها از این مجلس ناامید شدند. ظریفیان با اشاره به نتایج برخورد‌های جناحی تصریح کرد: در واقع این قبیل برخورد‌ها به توان و ظرفیتی کشور برای حل مشکلات آسیب وارد می‌کند، از طرف دیگر در شرایط کنونی بیشتر به همگرایی حداکثری نیاز داریم تا واگرایی‌های درونی.

واکنش ضرغامی به حواشی پیرامون سرنوشت حاج احمد متوسلیان

رییس پیشین صداوسیما ضمن انتقاد از برخی اظهارنظر‌ها پیرامون سرنوشت حاج احمد متوسلیان، تاکید کرد: نام ‎احمد متوسلیان نباید بهانه‌ای برای نبش قبر‌های تفرقه انگیز شود.» عزت الله ضرغامی در حساب توییتری خود نوشت: «سرداران شهید دفاع مقدس، سرمایه‌های بی‌بدیل ملت هستند. نام ‎احمد متوسلیان، می‌تواند و باید مقوم و مولد سرمایه اجتماعی باشد، نه اینکه بهانه‌ای برای نبش قبر‌های تفرقه انگیز شود. یه مسلمون پیدا نمیشه، این موضوع رو تعیین تکلیف کنه؟!»

دستور فوری روحانی برای پرداخت مطالبات پرستاران

با موافقت رئیس‌جمهور و با قید فوریت، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پرستاران اختصاص یافت. در پی دستور حجت الاسلام حسن روحانی به رئیس سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پرستاران پرتلاش و فداکار کشور اختصاص یافت. رئیس‌جمهور در پاسخ نامه درخواست رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت کرد که «موافقت می‌شود مبلغ ششصد میلیارد تومان جهت مطالبات پرستاران پرتلاش و فداکار پرداخت شود.»

 

جمهوری آذربایجان ادعای حمله هوایی به ایران از فضای این کشور را تکذیب کرد
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (دوشنبه) ادعای برخی رسانه ها مبنی بر حمله هواپیماهای جنگی ناشناس از طریق حریم هوایی این کشور به ایران را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری آذربایجان (آپا) به نقل از وزارت دفاع این کشور، ادعای برخی رسانه ها مبنی بر این که رادار "کونتینر" روسیه هواپیماهای ناشناسی را که از طریق حریم هوایی جمهوری آذربایجان به ایران حمله کردند،ردیابی کرده بی اساس و دور از واقعیت دانسته است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود: انتشار این چنین گزارش هایی خدشه دار کردن روابط همسایگی خوب میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند و تهمت هدفمندانه است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که تا به حال از طریق خاک جمهوری آذربایجان هیچ گامی علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته نشده است و در آینده هم برداشته نخواهد شد. در این گزارش به نام رسانه های منتشر کننده این ادعا اشاره ای نشده است.

در بیمارستان مسیح دانشوری تخت خالی برای بیمار کرونایی وجود ندارد
ر ئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست، درباره تصاویر منتشر شده از این بیمارستان در فضای مجازی توضیح داد. دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: در حال حاضر در این بیمارستان تخت خالی برای بیماران کرونایی موجود نیست. طبیعی است که با زیاد شدن تعداد بیماران، تعداد تخت‌‌های بیمارستان کفاف نمی‌‌دهد. وی در توضیح تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حضور بیماران کرونایی در پارکینگ بیمارستان مسیح دانشوری افزود: بیماران در پارکینگ نگهداری نمی‌‌شوند؛ تصویری که منتشر شده است تصویر قسمتی است که بیمارستان در آنجا سایه‌‌بان زده‌‌ و کپسول اکسیژن قرار داده است که تا زمانی که تخت‌‌های بستری خالی شوند و بیماران بتوانند به درون بخش منتقل شوند، حداقل در آنجا بتوانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند. طبرسی ادامه داد: از آنجا که به دلیل سرایت ویروس کرونا به دیگران، نمی‌‌توان بیمار مبتلا به کرونا را به فضای بسته منتقل کرد برای همین در فضای آزاد این سایه‌‌بان‌‌ها زده شده است تا پس از خالی شدن تخت‌‌ها، بیماران به بخش‌‌ها منتقل شوند. وقتی تعداد بیماران از یک سطحی فراتر می‌‌رود طبیعتاً نمی‌‌توان آن را کنترل کرد.

پیگیری آذری جهرمی برای لغو ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو
به دنبال افزایش قیمت دلار که گرانی بیش از حد گوشی‌های تلفن همراه وارداتی را به همراه داشت، روز گذشته خبر ممنوعیت واردات تلفن‌های همراه با قیمت بالای ۳۰۰ یورو اعلام شد؛ خبری که واکنش‌های زیادی در بین مردم و کاربران داشت. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار توئیتی در حسابت شخصی‌ خود، از بازنگری در این تصمیم‌گیری خبر داد. جهرمی در توئیتر نوشت:
«‏ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو دارای سه ایراد جدی است. با رئیس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلال‌ها را مطرح کردم. با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت‌های منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود».

افشاگری خانم نماینده علیه هیات ۷ نفره هیات رئیسه مجلس
سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس، در مورد مقابله سیاست های ضدخانواده که مجلس یازدهم از آن به عنوان اولویت های خود یاد می کند افزود: وقتی در مجلس از ظرفیت زنان در ترکیب هیات رییسه مجلس و کمیسیون ها استفاده نمی شود و یا کارمندان زن حتی نمی توانند در آزمون دبیری کمیسیون‌ها شرکت کنند چطور می توان با سیاست های ضد خانواده مقابله کرد در حالی که زن رکن اصلی آن است. وی ادامه داد: یکی از انتقادات مجلس یازدهم به دولت، عدم پرداخت یارانه به کودکانی است که تازه متولد می شوند و این در حالی است هیات هفت نفره متشکل از اعضای هیات رییسه مجلس بعد از بررسی درخواست زنان نماینده برای حضور در هیات رییسه کمیسیون ها تاکید کردند که زن باید بچه داری کند و به امورات خانه رسیدگی کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: این گونه اظهارنظرها خلاف سیاست های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است که رهبری برآن تاکید فراوان داشتند. چرا که باعث می شود زن احساس کند داشتن فرزند باعث دوری وی از اجتماع خواهد شد و در پی آن بنیان خانواده نیز تضعیف می شود. محمودی گفت: مجلس در حالی در مورد عدم اجرای سیاست های تشکیل و تحکیم و تعالی خانواده می تواند انگشت اتهام به سمت دولت بگیرد که اصلاح دیدگاه نسبت به جایگاه زن و خانواده را از بدنه خود آغاز کند. وی افزود: زمانی می توانیم طرح هایی در جهت تحکیم بنیان خانواده و ارتقاء جایگاه زن را به تصویب برسانیم که نگاه سنتی مجلس نسبت به خانم‌ها تغییر کند.

واکنش ظریف به این سوال نمایندگان که چرا همراه ظریف به سفر نمی‌روند؟
وزیر امور خارجه بیان کرد: دیروز یکی از نمایندگان می‌گفت چرا شما نمایندگان را در جلسات خود راه نمی‌دهید؛ اتفاقاً همان برادر در مذاکرات به کلی سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد؛ همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد؛ چون هرکجا که روس‌ها خواستند از ما نفت بخرند، آمریکایی‌ها جلوی آن را گرفتند، درحالیکه می‌شد جور دیگری رفتار شود؛ درباره چین و برجام هم همین‌گونه است؛ این یک معضلی است که سیاست خارجی با آن روبروست و کسی هم به کمک ما نمی‌آید.

حمله حسین شریعتمداری به ظریف
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یاداشتی در این روزنامه نوشت: دیروز آقای ظریف که برای گزارش کار وزارت امور خارجه کشورمان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، به مسائل و موضوعاتی اشاره کرده و درباره آنها توضیح داد که بعضاً یکصد و هشتاد درجه با واقعیات فاصله داشت! در بخشی از این یادداشت امده: نگارنده با اهانت برخی از نمایندگان به جناب ظریف و دروغگو نامیدن ایشان موافق نیست ولی تاکید حضرت آقا بر صادق و شجاع بودن ایشان نیز نمی‌تواند نشانه عملکرد قابل‌قبول وزارت خارجه باشد، چراکه یک انسان می‌تواند مؤمن و راستگو و حتی شجاع باشد ولی در مسئولیتی که بر عهده گرفته کارآمد نباشد و مثلاً به راحتی سرش را کلاه گذاشته و فریبش بدهند یعنی همان ترفندی که آمریکا در مقابل تیم مذاکره‌کننده کشورمان به کار گرفت و برجام سراسر خسارت و فاجعه را به آنان تحمیل کرد. به عنوان مثال -و فقط یکی از ده‌ها نمونه دیگر- حضرت آقا در آغاز سال ۹۴ تأکید فرمودند که؛ لغو تحریم‌ها پس از اجرای توافق، خدعه آمریکایی است ولی آقایان همه امتیازها را دادند و درمقابل وعده نسیه لغو تحریم‌ها را گرفتند و نتیجه آنکه نه فقط تحریم‌ها لغو نشد بلکه ده‌ها تحریم دیگر هم به آن اضافه شد! و بی‌توجهی تیم مذاکره‌کننده کشورمان به هشدار حضرت آقا باعث شد آمریکا کلاه گشادی را که تدارک دیده بود به آسانی بر سر تیم مذاکره‌کننده مؤمن و شجاع و راستگوی کشورمان بگذارد! یعنی بازهم به توصیه رهبری که فریب لبخند دشمن را نخورید توجه نکردند و شد آنچه نباید می‌شد!

سردار نقدی: بسیاری از مردم دنیا خواستار نجات از سلطه غرب هستند
سردار سرتیپ محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه در حاشیه برگزاری یادواره شهدای ترور 15 تیرماه سال 1360 در گیلان از جمله‌ «علی اخوین انصاری» و «علیرضا نورانی» اظهار کرد: امسال شاهد هستیم که یادواره شهید انصاری و نورانی با توجه به شیوع کرونا در شرایط متفاوت و از طریق رسانه برگزار شد. سردار نقدی افزود: امثال شهید انصاری‌ها در شرایطی مقابل نفاق و استکبار جهانی ایستادگی کردند که انقلاب اسلامی تنها بود؛ اما امروز تفکر انقلاب اسلامی در میان مردم دنیا ترویج یافته است و بسیاری از مردم دنیا که خواستار آزادی، نجات از سلطه غرب و نژادپرستی هستند از انقلاب اسلامی نیز حمایت می‌کنند.

واریز ۲۳۱ میلیون تومان به حساب نمایندگان مجلس
اولین حقوق نمایندگان مجلس یازدهم واریز شد. خبرگزاری ایرنا در توئیتر خود از قول حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار نوشت: اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شد.

 

آیت الله نوری همدانی: وضع معیشتی طلاب نگران کننده است
آیت‌الله نوری همدانی: حوزه علمیه در سال های بعد انقلاب و خصوصا در سال های اخیر،تحول چشم گیری داشته و باید برای رسیدن به حدکامل آن تلاش کرد و زحمات آیت الله اعرافی بسیار ارزشمند بود و من از ایشان تشکر می کنم. این مرجع تقلید، پیشرفت حوزه را در سال های اخیرخوب توصیف کرد و گفت: باهمه این پیشرفت با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کرد و همه باید به مدیریت حوزه کمک کنند. وی آیت الله اعرافی را شخصیتی ممتاز، مخلص، توانمند و پرتلاش دانست و بیان کرد: تلاش طلاب درحوادث غیر مترقبه خصوصا سیل سال گذشته و بیماری کرونا بسیار خوب بود و از آنان تشکر می‌کنم. آیت الله نوری همدانی، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و خصوصا طلاب را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ما در حدتوان کمک می کنیم، ولی باید مشکل اساسی حل شود، مردم عده ای از روحانیون را می بینند که مشغول کارحکومتی و اداری هستند و وضع تقریبا مناسبی دارند، اینگونه تلقی می شود، اوضاع اقتصادی همه طلبه ها آنگونه است در حالی که اکثر طلاب وضع اقتصادی مناسب ندارند. وی عمق بخشی بیشتر در متون حوزوی، توجه به اخلاق و هجرت طلاب به شهرستانها را مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه و نظارت علمی در حوزه های شهرستانها باید بیشتر شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار