کد خبر: ۸۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵ 01 September 2015

انزلی - ایرنا - 13 ماه پس از ناپدید شدن مائده کبرایی دختربچه هشت ساله از مقابل مدرسه اش در خیابان معلم منطقه غازیان شهر انزلی کودک سه سال و هفت ماهه ای به نام دنیا علمی از مقابل خانه اش در خیابان نخجوان در همان منطقه مفقود شد.
[آموزش رکن اصلی پیشگیری از کودک ربایی]

خانواده ، اقوام و هم محلی های کودک از هیچ اقدامی از گشتن کوچه به کوچه به دنبال کودک تا چاپ آگهی مفقودی همراه عکس کودک و تعیین مژدگانی و مراجعه به رسانه ها برای اطلاع رسانی جهت یافتن کودک کوتاهی نکردند .
پلیس انزلی نیز از همان ابتدا تلاشهای وسیعی را برای یافتن کودک انجام داد و از خبرنگاران خواست که برای کمک به پی گیری مساله ازهرگونه اطلاع رسانی که ممکن است منجر به هشیار شدن کودک ربا شود خود داری کنند و خبرنگاران نیز به منظور کمک به پیدا شدن کودک از نشر خبر خودداری کردند.
اما با توجه به وفور انواع فناوری های روز در حوزه ارتباطات نظیر نرم افزارهای مختلف تلفنهای همراه و اینترنت ، با وجود عدم اطلاع رسانی از طریق رسانه های داخلی نه تنها خبر مسکوت نماند بلکه بازار انواع شایعات داغ و خبر نیز از طریق رسانه های خارجی منتشر شد.
واقعیت تلخ این که پدیده گم شدن کودکان در همه جای دنیا از کشورهای توسعه یافته در امن و آسایش گرفته تا کشورهای فقیر یا درگیر جنگ به دلایل مختلف اتفاق می افتد.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی کمیسیون اروپا 250 هزار کودک در اتحادیه اروپا هر ساله مفقود می شوند.
*چه باید کرد
اما آیا با توجه به این واقعیت باید دست روی دست گذاشت و تنها شاهد این حادثه تلخ و فاجعه برای خانواده کودک گم شده بود ، یا باید با تمهیداتی تا حد ممکن جلوی این فاجعه را گرفت.
گرچه در وهله نخست توجه همگان به ایمن سازی بیشتر جامعه توسط نیروهای پلیس معطوف می شود اما این واقعیت که حتی در کشورهای توسعه یافته با نیروهای پلیس فراوان و مجهز به ابزارهای مختلف نیز شاهد موارد عدیده کودک ربایی هستیم لزوم آموزش و اطلاع رسانی به خانواده و کودکان را در اولویت قرار می دهد.
*آموزش رکن اصلی رفاه
امین حق ره مشاور روانشناسی در این باره به ایرنا گفت : خانواده و نهادهای آموزشی و رسانه ها باید شیوه محافظت را به کودک حتی در قبال افراد فامیل آموزش دهند.
وی اظهار کرد : آگاهی دادن به بچه ها که در صورت گم شدن یا در هنگام قرار گرفتن در معرض رفتار ناشایست یا آزار چه کنند از دیگر مواردی است که باید به کودک آموزش داده شود.
این مشاور همچنین بر تمرکز آموزش بر جمعیت های مستقر در حاشیه شهر، نقاط آسیب پذیر، خانواده های بی بضاعت ، خانواده های بد سرپرست یا تک سرپرست ، کلیه دانش آموزان مهدها و مدارس پسرانه و دخترانه تاکید کرد.
به گفته وی این آموزش ها باید توسط گروه های توجیه شده و کاردان، و با محوریت آگاهی بخشی توامان به اولیاء و فرزندان خردسال شان در خصوص هویت جنسی، نحوه ارتباط با اعضای درجه یک و دو خانواده، ارتباط با فامیل و آشنایان و همسایگان و فروشندگان دوره گرد صورت گیرد.
وی تصریح کرد : برای مثال آموزش حدودِ مُجاز تماس فیزیکی از سوی نزدیکان و آشنایان و افراد ناشناس به کودکان، این که چه کسانی مجاز هستند به ایشان هدیه بدهند، از مسائل شخصی و خانوادگی شان بپرسند و پاسخ بگیرند، تا رسانیدن به مقصد همراهی شان کنند و غیره را نیز باید به کودک آموزش داد.
این مشاور بر چگونگی بهره مندی کودکان و اولیاء شان از برنامه های شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای، ابزارهای ارتباطی نوین ، شبکه های اجتماعیِ مَجازی و چگونگی حضور کودکان از بُعد ظاهر و پوشش و نحوه آرایش و پیرایش و استفاده از زیورآلات گرانقیمت و حضورشان در اماکن عمومی بعنوان دیگر مواردی یاد کرد که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.
*استفاده از هنر برای تاثیربخشی آموزشها به کودکان
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بعنوان رسانه فراگیر و تاثیرگذار باید روی ارائه آموزش به خانواده ها با استفاده از ابزار هنر نظیر ساخت مجموعه های تلویزیونی کار کند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، مهدهای کودک، مدارس نیز باید در این زمینه مشارکت کنند و با استفاده از نمایش، قصه، نقاشی و ابزارهای هنری جذاب می توانند بر جذابیت و تاثیرگذاری آموزشها بیافزایند.
*نحوه ورود رسانه ها
نکته مهم دیگر نحوه اطلاع رسانی در مورد حادثه توسط رسانه ها است ،به گفته کارشناسان نحوه پرداختن رسانه ها به اخبار چنین حوادثی باید به شیوه درست و با دقت فراوان باشد.
در چند روز نخست پس از وقوع حادثه روند تحقیقات باید در آرامش باشد تا پلیس بتواند به سازماندهی و انجام وظایف خود بپردازند.
پلیس در دوره طلایی تحقیقات اطلاعات را نگه می دارد تا مجرم سندها و ردپاها را پاک نکند.
اما این بدان معنا نیست که رسانه ها نباید از هرگونه اطلاع رسانی خودداری کنند.
عدم اطلاع رسانی صحیح علاوه بر این که مردم را نسبت به رسانه های داخلی بدبین می کند ممکن است این اندیشه غلط را بوجود آورد که پلیس دست روی دست گذاشته و نسبت به مساله بی توجه است.
خبر رسانی مناسب از سوی رسانه ها با لحاظ کردن نکات لازم تعیین شده توسط کارشناسان انتظامی موجب ایجاد امنیت روانی در جامعه می شود که به گفته کارشناسان حس امنیت گاه از خود امنیت مهم تر است.
بی شک افزایش منطقی تعداد نیروها و تجهیز آنها و کاستن ازمسوولیتهای عدیده ای که بر دوش پلیس نهاده شده می تواند به ایمن تر شدن جامعه برای شهروندان کمک کند.
از سوی دیگر سازمانهای مردم نهاد ، مردم و اصناف نیز می توانند در زمینه های مختلف از آموزش گرفته تا تجهیز محیط شهر به ابزارهای ایمن سازی مانند دوربین مدار بسته کمک کنند.
*جامعه شناسی روانشناسی جرم
تحقیق بر روی انگیزه مجرمان نیز می تواند به پیشگیری از تکرار حوادث این چنینی کمک کند.
نهادهای مسوول قبل از مجازات مجرمان باید با استفاده از تیمهای زبده روانشناسی علت وقوع جرم و بزه را از بعد اجتماعی و روانشناسی بررسی و از آن برای پیشگیری در جامعه استفاده کنند.
*آموزش ، آموزش، آموزش
به کودکان بیاموزید هرگونه رفتار مشکوکی را سریعاً به شما اطلاع دهند.
به آنها آموزش دهید که هیچ وقت اجازه ندارند بدون شما سوار ماشین کسی بشوند، حتی اگر آشنا باشد.
کودکان به راحتی اعتماد می کنند و به دلیل وابستگی، نیاز به تایید شدن و محبت هر کاری که از آنها خواسته شود را انجام می دهند.
گم شدن یک کودک نه تنها لطمه ای جبران ناپذیر به خانواده او می زند بلکه بخشی از آرامش روانی جامعه را با خود می برد.
مبادا آموزش موثر و مستمر به کودکان و خانواده ها را از یاد ببریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار