کد خبر: ۸۶۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 14 June 2020
 
تولید پیله کرم ابریشم در جنوب کرمان ۲ برابر افزایش یافت

تابناک/ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره ظرفیت این منطقه برای توسعه صنعت نوغان‌داری گفت: تولید پیله کرم ابریشم در این دیار ۲ برابر افزایش یافته است.

محمدرضا قائدی‏‌فر  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توزیع ۲۰ جعبه تخم نوغان بین بهره‌برداران خبر داد و افزود: امسال حدود ۱۸۰ کیلوگرم پیله در جنوب کرمان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲ برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از هر جعبه تخم نوغان سه تا چهار کیلوگرم پیله تولید می‌کردیم ادامه داد: امسال از هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط هشت تا ۱۰ کیلوگرم پیله ابریشم برداشت شده است.

وی زنان سرپرست خانوار را بیشترین بهره‌برداران جنوب کرمان در حوزه نوغان‌داری عنوان کرد و با توجه به امکانات موجود و نوپا بودن این صنعت در این منطقه ،پرورش نوغان را قابل قبول دانست.

وی ادامه داد: با توسعه نهالستان توت در منطقه و فراهم شدن زیر ساخت‏‌های لازم در سنوات آینده میانگین برداشت از هر جعبه افزایش پیدا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان آموزش‏ بهره‌برداران، خرید تخم نوغان، توزیع نهال توت و تهیه تجهیزات مورد نیاز نوغانداری را از جمله حمایت‏‌های لازم از نوغانداران در سال جاری توسط معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد.

وی برگشت سرمایه در مدت زمان اندک، قابلیت اجرای این فعالیت برای زنان روستایی، فعالیت جنبی کشاورزی و سودآور، امکان کشت نهال توت به عنوان غذای مورد نیاز لارو نوغان در حاشیه مزارع و باغ‌ها را از مزایای نوغان‌داری دانست و گفت: با تکمیل و توسعه زیر ساخت‏‌های مربوطه در آینده نزدیک شاهد رونق و درآمدزایی این حرفه برای بسیاری از خانوارهای روستایی خواهیم بود و مسلمل سهم قابل توجهی از اشتغال خانوارها به نوغانداری اختصاص پیدا می‌کند.

قائدی‏‌فر اظهار داشت: استان‌های اصفهان و گیلان هم اکنون با دارا بودن صنایع فرآوری پیله ابریشم از مشتریان خرید پیله ابریشم جنوب کرمان هستند و بازار مناسبی را در این زمینه دارند.

ابریشم نوعی لیف پروتئینی است (حدود ۹۸٪ وزن ابریشم را پروتئین تشکیل می‌دهد) که از پیله کِرم ابریشم بدست می‌آید که نرم، شفاف، ظریف و محکم است. کرم ابریشم‌ این الیاف را از بزاق خود ‌ترشح می‌کند

سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز چندی پیش با اشاره به ظرفیت این منطقه برای تولید ابریشم، از توزیع یکهزار اصله نهال توت اصلاح شده بین نوغانداران خبر داد و گفت: توزیع این تعداد نهال توت برای توسعه صنعت نوغانداری برنامه‌ریزی شده است. به گفته او، این تعداد اصله نهال‏ توت اصلاح شده در شهرستان‌‏های جیرفت و عنبرآباد به دلیل اقلیم مناسب برای احداث توتستان بین متقاضیان توزیع شد.

وی بیشترین ظرفیت نوغان‌داری را در اسفندقه، عنبرآباد و دلفارد جیرفت اعلام کرد و گفت: به دنبال ترویج این صنعت به سایر مناطق جنوب کرمان هستیم.

نوغانداری در ۲۲ استان کشور رواج دارد اما ۹۶ درصد این حرفه در هفت استان متمرکز شده است که استان گیلان با ۵۰ درصد و خراسان رضوی با ۳۰ درصد به ترتیب رتبه‌های نخست و دوم نوغانداری را به خود اختصاص داده‌اند.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار