عملیات اکتشاف معدن در داخل و حریم غار «جهنم» تا اطلاع ثانوی متوقف شد.
کد خبر: ۸۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 31 August 2015


به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، غار یا چاه «جهنم» در 195 کیلومتری شهرستان طبس، 85 کیلومتری عشق‌آباد، واقع در کوهستان یخاب و در نزدیکی روستای «تپه طاق» واقع شده است که دی‌ماه سال 93 اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان جنوبی برای حفاظت از آن، ضوابط محکمی را تعیین و هرگونه اقدامی را که از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تا شعاع یک کیلومتری دهنه این غار رخ دهد ممنوع اعلام کرد.

اما پس از آن، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در نامه‌ای اجازه‌ قانونی به معدن‌کاران برای اکتشاف و حفاری "منگنز" از معدنی در نزدیکی چاه «جهنم» را داد. این نامه به استناد موافقت کارگروه غارشناسی استان برای صدور پروانه اکتشاف صادر شد.

کارگروه غارشناسی موافقت خود را با فعالیت معدنی در حوالی جهنم صادر کرد، چون نماینده‌ اداره میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی با توجه به بازدیدی که نماینده این اداره از محدوده‌ غار داشت، اعلام کرد؛ هیچ‌گونه آثار تاریخی در منطقه مشاهده نشده است.

اما اعتراضات مردم محلی نسبت به اکتشافات و بهره‌برداری معدن در نزدیکی غار جهنم با توجه به تجربه‌ ابتر گذشته در برخی اکتشافات معادن و به دنبال آن تخریب آثار طبیعی و همچنین پی‌گیری‌های دهیار تپه طاق باعث شد هفته گذشته مدیران اداره‌های صنعت، معدن و تجارت،‌ محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری طبس و بخشدار دستگردان در منطقه گردهم آیند و به توقف عملیات اکتشاف معدن در حوالی غار جهنم تا مشخص شدن ماهیت این غار، رأی دهند.

رسول بهبهانی‌ مدیر میراث فرهنگی و گردشگری طبس در این‌باره به ایسنا می‌گوید: وضعیت غار جهنم بلاتکلیف بود و حرف و حدیث‌های زیادی بین دستگاه‌های محیط زیست، منابع طبیعی، صنعت و معدن و میراث فرهنگی و گردشگری در این‌باره وجود داشت، برای همین قرار شد فعلا عملیات اکتشاف معدن متوقف شود تا غارشناسان تکلیف جهنم را مشخص کنند.

او که خودش تا به حال داخل این غار چاهی نشده است، به استناد نظر کارشناسان دیگری که می‌گوید منطقه را از نزدیک ارزیابی کرده‌اند، غار جهنم را اثری تاریخی نمی‌داند و در ادامه بیان می‌کند: درباره تاریخی یا طبیعی بودن این اثر باید صبر کنیم غارشناسان به داخل غار بروند و نظر قطعی را اعلام کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار