سایه شوم کرونا بر اقتصاد مردم
تقریبا آذرماه سال گذشته بود که خبر شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان استان هوئبی چین به خبرهای رسانه ها و مطبوعات ورود پیدا کرد و کم کم به تیتر یک اخبار رسانه های جهان تبدیل شد.
کد خبر: ۸۶۰۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲ 10 June 2020

تقریبا آذرماه سال گذشته بود که خبر شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان استان هوئبی چین به خبرهای رسانه ها و مطبوعات ورود پیدا کرد و کم کم به تیتر یک اخبار رسانه های جهان تبدیل شد؛ بیماری که به سرعت در این کشور شیوع پیدا کرد و انسانها را به کام مرگ کشاند؛ شاید کسی باور نمیکرد که این بیماری شوم طی چندماه کوتاه در بیشتر کشورهای جهان منتشر شود و به یکی از نگرانی های اصلی مردم و مسوولان کشورهای جهان تبدیل شود و زندگی تمام انسانهای روی کره زمین را تحت تاثیر منفی قرار دهد؛ از قرنطینه و حبس خانگی تا مرگ و دفن انسان ها در بدترین شرایط ممکن. نکته جالب توجه اینکه کشورهایی چون کره شمالی، ترکمنستان و تاجیکستان (تا لحظه تنظیم این گزارش) هیچ مورد ابتلا به کووید 19 گزارش نشده و مردمان این کشورها روند زندگی عادی خود را البته با رعایت دستورات بهداشتی می گذرانند که این موضوع نتیجه تدابیر مسوولان آن کشورها است و با ایجاد قوانین سختگیرانه در خصوص ورود و خروج اتباع به کشور و رصد مرزهای زمینی و هوایی کشور خود، امنیت بهداشتی و آرامش روانی را برای هموطنان خود به ارمغان آوردند. اما در این بحران جهانی و دوره حساس، مهمترین موضوعی که برای همه مردم و مسوولان کشورها مورد توجه قرار دارد، حفظ شرایط اقتصادی کشور و جلوگیری از رکود است که بسیاری از کشورها همچون آمریکا در شرایط بحرانی خطرناکی قرار گرفتند؛ افول و ورشکستگی اقتصاد آمریکا و در یک رکورد تاریخی قیمت نفت این کشور به منفی 37 دلار به ثبت رسید! این بدان معناست که فروشندگان نفت این کشور برای فروش نفت خود نه تنها پولی دریافت نمی کنند، بلکه باید 37 دلار به ازای هر بشکه نفت بپردازند! با این وجود از اقتصاد در سطح کلان، نگاهی به اقتصاد جامعه در سطوح پایین تر یعنی وضعیت اقتصادی مردم در جامعه می اندازیم. ویروس کرونا سبب شد تا رونق کسب و کار در برخی صنوف از اسفندماه سال گذشته از بین برود و مردم را با مشکلات فراوانی روبرو کند؛ همین علت باعث شد تا مردم با یک عزم همگانی بار دیگر جمله بنی آدم اعضای یک پیکرند را به منصه ظهور بنشانند و در برخی مواقع به یاری هم بشتابند؛ از بخشش اجاره بها تا ارایه تسهیلات طولانی مدت. رضا بیگی شهروندی که در یکی از خیابان های اصلی شهر فروشگاه لوازم خانگی دارد در این باره می گوید: از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در سیرجان و اجرای طرح های مختلف ضدعفونی و شستشوی سطح شهر و ممنوعیت تردد مردم در سطح شهر و طرح فاصله گذاری اجتماعی، وضعیت فروش و درآمد ما به زیر صفر رسید؛ حتی کسانی که از قبل اجناس قسطی دریافت کرده بودند توانایی بازپرداخت اقساط خود را نداشتند؛ از طرفی موعد سررسید چک های ما نزد تولید کننده و فروشنده در تهران و اجاره بهای مغازه همگی روی هم تلنبار شد؛ وضعیت بسیار بدی که شاید طی 30 سال اخیر هیچوقت تصور نمیکردیم! با این وجود کمک دولت در پرداخت تسهیلات و رفتار انسان دوستانه مردم از صادرکننده اجناس تا صاحب مغازه کمی ما را امیدوار کرد؛ این شرایط گذشت و اکنون خداراشکر وضعیت رو به درآمد است.

با یکی از تولید کنندگان بزرگ لوازم خانگی در تهران ارتباط برقرار کردم؛ مدیر فروش این شرکت تولیدی که نخواست نامش ذکر شد، در پاسخ به این سوال که دریافت مطالبات شما از کسانی که در سراسر کشور به آنها  لوازم و اجناس خود را فروخته اید چگونه است، گفت: به هر حال مشکل شیوع ویروس کرونا و در نتیجه رکود اقتصادی و عدم خرید مردم در همه صنوف و در تمام شهرهای کشور شایع شده و این درک باید احساس شود که در شرایط فعلی کشور که همه مردم و مسوولین دست به دست هم دادند تا این ویروس را شکست دهند، ما هم باید به نوبه خود کمک کنیم تا وضعیت بهتر شود و از این شرایط بحرانی خارج شویم؛ مثل زمان جنگ و 8 سال دفاع مقدس، ما هم الان در شرایط جنگ بیولوژیکی هستیم و باید مبارزه کنیم.

در ادامه این گزارش پس از چند روز تماس مکرر و پی در پی موفق شدم برای دقایقی کوتاه با سعید ممبینی رییس اتاق اصناف ایران گفتگو کنم و تنها به پاسخ یک سوال از چندین سوالاتم برسم؛ وی در پاسخ به این سوال که چه تدابیری به منظور روند بازگشایی صنوف در سراسر کشور و بازگشت رونق کسب و کار به زندگی مردم و اقتصاد جامعه و صنوف اندیشیده اید، تشریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل های بهداشتی و مصوبات هیات دولت مبنی بر رعایت قوانین و عمل به پروتکل های وزارت بهداشت به منظور پیشگیری از شیوع کووید 19، دستورالعمل های اتاق اصناف ایران به سراسر کشور ابلاغ و مقرر شد صنوف پرخطر تعطیل شوند و با آرام شدن اوضاع صنوف یکی پس از دیگری باز شده و به کسب و کار پرداختند؛ در جلسات و دیدارهای مختلف با اعضا و معاونین اقتصادی هیات دولت، شرایط اقتصادی کسب و کارهای کوچک ناشی از بیماری کرونا و صدمات وارده به صنوف مطرح و انتظارات صنوف آسیب دیده از حمایت‌های دولت همچون مالیات، بیمه، تسهیلات بانکی، مشکل تراکم چک‌های برگشتی و تعهدات بانکی کسبه به عنوان مشکلات اصناف مطرح شد.

با بیان و تشریح اظهارات مردم و مسوولین، آنچه واضح و مبرهن است، از مسوولین انتظار می رود به دور از حرف و شعار واقع بین بوده و کمی با درک شرایط زندگی مردم، به بهبودی اوضاع کمک کنند. / مهدی طیبی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار