راهکار عملیاتی تابناک برای رفع نگرانی باشگاه‌های بدهکار فوتبال ایران که سرگرم دعوا هستند
تابناک گیلان/ زمانش فرا رسیده که فوتبالی‌ها آغاز مجدد لیگ را مشروط به پرداخت حق پخش کنند. در حالی که آن‌ها سرگرم کشمکش و متهم کردن یکدیگر برسر لغو یا ادامه برگزاری لیگ هستند، صداوسیما اجرای قانون مصوب مجلس را به فصل آینده موکول کرده و این یعنی اتلاف چندده میلیاردتومان درآمد باشگاه‌ها در اوج اختلافات داخلی! مباحث مهمی، چون نحوه محاسبه سهم فوتبال از پخش زنده هم روی زمین مانده است.
کد خبر: ۸۵۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶ 28 May 2020

تابناک گیلان/ زمانش فرا رسیده که فوتبالی‌ها آغاز مجدد لیگ را مشروط به پرداخت حق پخش کنند. در حالی که آن‌ها سرگرم کشمکش و متهم کردن یکدیگر برسر لغو یا ادامه برگزاری لیگ هستند، صداوسیما اجرای قانون مصوب مجلس را به فصل آینده موکول کرده و این یعنی اتلاف چندده میلیاردتومان درآمد باشگاه‌ها در اوج اختلافات داخلی! مباحث مهمی، چون نحوه محاسبه سهم فوتبال از پخش زنده هم روی زمین مانده است.

در روزهایی که جدال رسانه ای تیم های لیگ برتری بر سر برگزاری ادامه مسابقات لیگ یا لغو آن بالا گرفته است، اهالی فوتبال یکی ازمهمترین پرونده های تاریخ خود را فراموش کرده اند.

به گزارش تابناک ورزشی، دلیل اصلی بی انگیزگی اکثر تیم های لیگ برتری برای از سرگیری رقابت های لیگ نوزدهم، غیر از فاصله امتیازی زیاد پرسپولیس با رقبا در صدر جدول، زیان اقتصادی و مالی شدیدی است که فوتبال بدون منفعت و زیان ده ایران با آن مواجه است و برگزاری رقابت ها به این بدهی ها می افزاید اما مدیران و تصمیم گیران با طرح بهانه های پزشکی که در جای خود حائز اهمیت است، از یک موضوع اصلی و محوری غافل مانده اند که می تواند نگرانی ها بابت پرداخت هزینه های شان را مرتفع سازد.

نکته جالب اینجاست که در اوج کشمکش رنگی و هواداری بر سر لغو مسابقات لیگ یا برگزاری ادامه رقابت ها، منافع فوتبال ایران در حال اضمحلال است و فوتبالی ها به جای پیگیری اجرای لایحه مهم حق پخش تلویزیونی و نحوه محاسبه درآمد خود از این منبع نجاتبخش، سرگرم دعوای بی ثمری شده اند که جز افزایش تنش و اختلاف بین مدیران و مربیان باشگاه ها و طرفداران میلیونی شان چیزی در پی ندارد و فرصت بیشتری را برای تداوم تاراج حق و حقوق فوتبال در اختیار نهادهای سودجو قرار می دهد. در این اثنا ، گفته می شود صداوسیما که هیچ فشاری را بالای سر خود نمی بیند گفته است که این قانون را از فصل آتی پیاده می کند و هیچ مبلغی را برای بازی های فصل جاری پرداخت نمی کند!

 

فوتبالی که دخلش در اختیار دیگران است

سالهاست که تیم ها از برگزاری رقابت ها ، حق پخش تلویزیونی دریافت نمی کنند و پولی نیز بابت تبلیغات محیطی به حساب شان وارد نمی شود و بلکه بخش عمده و شاید همه درآمد ناچیزشان از محل آگهی های دورزمین، صرف تسویه بدهی های ناشی از صدور احکام انضباطی در کمیته های قضایی فدراسیون و پرداخت صورتحساب حساب های سازمان لیگ می شود.

در حالی که هفتاد درصد هزینه های یک باشگاه حرفه ای در فوتبال امروز دنیا از محل درآمدهای پخش زنده حاصل می شود، صداوسیمای حکومتی ایران سالهاست با استفاده از خلاء قانونی موجود در ورزش کشور، مسابقات را به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچگونه وجهی روی آنتن می برد و از راه جذب میلیون ها بیننده تلویزیونی و رادیویی، تبلیغ و تیزرهای گرانقیمت می فروشد و مسوولیتی برای محاسبه حقوق باشگاه برای خود قایل نیست.

طبیعی است که یک باشگاه نتواند هزینه های نجومی و روبه افزایش پرواز و هتل و دستمزد بازیکنان و مربیانش را تنها از محل بلیت فروشی و تبلیغات محیطی و یا فروش اقلام ورزشی همچون پیراهن باشگاه تامین کند، چه آنکه هیچکدام از این موارد نیز در لیگ آماتور ایران در دست و اختیار باشگاه نیست. بلیت فروشی را هیات های فوتبال یا شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی وابسته به دولت در اختیار دارند، واگذاری امتیاز تبلیغات محیطی طبق یک قانون نانوشته انحصارا در اختیار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ است و پیراهن های باشگاه نیز پیش از استفاده توسط تیم، با قیمت بسیار نازل و کیفیت پایین سر از فروشگاه های جنوب شهر در می آورد.

خواب های طلایی حق پخش فوتبال، چگونه آشفته شد؟

فوتبال ایران که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به صورت دستوری با امضای توافق کتبی بین محمد علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی و ضرغامی رییس وقت صداوسیما برای نخستین بار موفق به دریافت پولی به عنوان حق پخش شده بود، بعد از پایان قرارداد سه ساله فی مابین که امضای عزیزالله محمدی رییس وقت سازمان لیگ و تقدس نژاد معاون مالی اداری صداوسیما زیر برگه اش دیده می شد، برای تمدید این فرصت ارزشمند به مشکل و سد بزرگی برخورد کرد.

صداوسیما چگونه سهم ۳۰درصدی فوتبال از درآمد پخش‌زنده را محاسبه و پرداخت می‌کند؟ / بلاتکلیفی میلیاردها تومان درآمد فوتبال در اوج جنگ مخالفان و موافقان لغو کرونایی لیگ

تلویزیون ایران که بدون وضع قانون در مجلس شورای اسلامی موافقت کرده بود برای مدت سه فصل، سالانه 10 میلیارد تومان به فوتبال پرداخت نماید، این مبلغ را برای دوره سه ساله بعدی با مبلغ 18 میلیارد تومان آغاز کرد اما با ورود مهدی تاج به سازمان لیگ و تغییرات مدیریتی در سازمان صداوسیما که خروج ضرغامی را در پی داشت، همه چیز ناگهان باز ایستاد و فوتبال به دوران گذشته بازگشت. مخالفت رییس جدید صداوسیما یعنی سرافراز موجب شد نفس کوتاه فوتبالی ها قطع شود و از آن زمان تا اواخر سال 98 ، فدراسیون و سازمان لیگ برای دریافت حق طبیعی شان از حربه خواهش گرفته تا تهدید به ممانعت از فیلمبرداری را به کار گرفتند اما هیچکدام کارگر نشد.

فوتبال ایران از خواب طلایی و چند صدمیلیاردی که برای آینده خود می دید، با آشفتگی بیدار شد و از آن روز تا حالا در یک جهنم واقعی برای گرفتن سهم واقعی خود دست و پا می زند. در این میان فروش امتیاز تصاویر به شرکت های خصوصی متعدد هم بی فایده بود و از آنجا که هیچ رسانه ای در ایران به جز صداوسیما اجازه ارسال سیگنال در داخل مرزهای کشور را ندارد.

قانون 70 - 30 حق پخش؛ از تصویب تا پیچیدگی اجرا

اختلاف دولت با صداوسیما بر سر لایحه بودجه سال 99 و سهم رسانه ملی باعث شد تا یک بند قانونی برای نخستین بار در اسناد بالادستی به نفع ورزش حرفه ای گنجانده شود و صداوسیما ملزم و مجبور به پرداخت بخشی از حق فوتبالی ها باشد. گرچه ابتدا حرف از سهم پنجاه - پنجاه دو طرف از درآمدهای تلویزیون بود اما سرانجام مجلسی ها تنها 30 درصد را برای ورزش در قانون گنجاندند.

اما آیا با سی درصد از این مبلغ می توان فوتبال حرفه ای را اداره کرد؟ پاسخ به این پرسش در گرو محاسبه اعداد و ارقام است. چیزی که هنوز مشخص نیست و قانونگذار نحوه محاسبه این درآمد را مشخص نکرده است. مرجع محاسبه دقیق درآمد صداوسیما از تبلیغات پخش شده در قبل ، بین و بعد از مسابقات فوتبال یا سایر ورزش ها چیست؟ شرکت های مشتری در بازرگانی صداوسیما قرارداد های کلی و سالیانه یا فصلی می بندند و پول های پرداختی مختص پخش بازی های فوتبال نیست اما ما می دانیم گران ترین طبقات تعرفه تبلیغات تلویزیون به خصوص شبکه های سه و ورزش ، مربوط به زمان پخش رقابت های داخلی یا تیم ملی فوتبال است.

Related image

راه حل تابناک برای شروع مجدد لیگ و رفع نگرانی مالی تیم ها

این همان موضوعی اساسی است که باید مدیران فوتبال ایران را دور یک میز جمع کند تا با اتخاذ سیاستی واحد و وارد کردن فشار بر مسوولان دولتی و حکومتی ، به جزییات اجرایی و عملیاتی قرارداد مذکور ورود کرده و از میزان حق و سهم خود آگاه شوند. یک سوم از مسابقات فصل جاری باقی مانده است و شاید بهتر باشد مدیران عامل و مالکان تیم های خصوصی حاضر در لیگ برتر ایران به جای متهم کردن یکدیگر و حملات کلامی، برای گرفتن سهم خود از تبلیغات تلویزیونی متحد و بسیج شوند.

شاید بتوان در همین روزها که صداوسیما در زمینه درآمدهای آگهی به شدت دچار افت شده است، برای رسانه ملی شرط گذاشت که در قبال برگزاری ادامه بازی های فصل، پرداخت سهم فوتبال از اولین هفته آغاز مسابقات انجام شود. این راه حل منطقی و عاقلانه ای است که می تواند به دعوای فوتبالی ها پایان داده و به خواسته ها ، سمت و سوی حقیقی بدهد.

برگزاری مسابقات لیگ درآمد تازه ای را نصیب صداوسیما می کند و آنها برای دستیابی به این فرصت درآمدی راهی جر پذیرش شرط فوتبالی ها برای آغاز مجدد لیگ نخواهند داشت. موافقت با این پیشنهاد، می تواند نگرانی مالکانی همچون زنوزی ، حمیداوی و ... را که پولی برای پرداخت به بازیکنان و مربیان شان ندارند، مرتفع سازد.

جای خالی یک اتحادیه قدرتمند باشگاهی در فوتبال ایران

برخلاف رضایت نمایندگان دولت و مجلس از اجرای چنین طرحی، به نظر می‌رسد خانواده فوتبال هنوز به طور کامل از این موضوع رضایت ندارد و خواستار سهم بیشتری از حق پخش تلویزیونی است که به واسطه سال ها انحصارطلبی صداوسیما پرداخت نشده است و موجب اوضاع نه چندان مناسب باشگاه‌داری در فوتبال شده است اما این سهم با تعریف هدف مشترک و تقسیم کار بین همه نیروهای فعال در فوتبال کشور ممکن است و زمانش رسیده که باشگاه های ایران پس از دهه ها نردبان شدن برای صعود مدیران سیاسی، حالا از برش و توان آنها در راه احقاق حق بهره گیری کنند.

این وظیفه در همه کشورهای صاحب فوتبال دنیا، توسط اتحادیه ای قدرتمند و گردن کلفت از باشگاه های فوتبال انجام می شود اما در فوتبال ایران اتحادیه باشگاه ها تقریبا هیچ نقش و قدرتی در معادلات اینچنینی ندارد و خود باشگاه ها هم این اتحادیه را که در دهه 60 شکل گرفت، امین و وکیل خود برای واگذاری این ماموریت خطیر نمی دانند.

نویسنده: مجید کوهستانی

صداوسیما چگونه سهم ۳۰درصدی فوتبال از درآمد پخش‌زنده را محاسبه و پرداخت می‌کند؟ / بلاتکلیفی میلیاردها تومان درآمد فوتبال در اوج جنگ مخالفان و موافقان لغو کرونایی لیگ

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار