کد خبر: ۸۵۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 28 May 2020
تابناک گیلان/ رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جبران کسری بودجه دولت با فروش سهام / واکنش ایران به اظهارات لودریان درباره فریبا عادلخواه / مسئولین وقت بانک مرکزی با زن و شوهر اخلالگر همکاری می‌کردند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش روحانی به قتل «رومینا» توسط پدرش

در جلسه امروز صبح هیئت دولت، حسن روحانی، رییس جمهور با ابراز تأسف از خشونت خانگی در تالش، دستور تسریع در رسیدگی به لوایح منع خشونت را صادر کرد.

محمد عزیزی نماینده مجلس دهم و متهم پرونده فساد خودرو بازداشت شد

سنیم نوشت: محمد عزیزی نماینده سابق مجلس و یکی از متهمان پرونده فساد در حوزه خودرو شب گذشته با حکم مرجع قضائی برای اجرای حکم محکومیت بازداشت شد. برخی اخبار حاکی است فریدون احمدی دیگر نماینده سابق مجلس نیز امروز بازداشت خواهد شد. براساس اعلام سخنگوی قوه‌قضائیه، محمد عزیزی و فریدون احمدی نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی به جرم معاونت در اخلال در نظام توزیع خودرو به ۶۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. محمد عزیزی نماینده مجلس دهم و متهم پرونده فساد خودرو بازداشت شد.

جنیدی: لایحه تامین امنیت بانوان خارج از نوبت بررسی شود

معاونت حقوقی ریاست جمهوری، لعیا جنیدی با توجه به وقوع شماری از خشونت علیه زنان و ضرورت وجود قانون جامع برای پیشگیری و برخورد قانونی با این پدیده از هیات دولت درخواست کرد تا بررسی لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت که چندی پیش با تغییراتی از سوی قوه قضاییه به دولت ارسال شده است، خارج از نوبت در دستور کار خود قرار دهد. لایحه «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» در قالب ٧٧ ماده شهریور سال گذشته از قوه قضاییه به دولت ارائه شد. لایحه ٧٧ ماده‌ای «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» بر مواردی مانند ممنوع بودن ازدواج مبادله‌ای و خون بس، برابر بودن دیه بانوان سرپرست خانوار با مردان، ممنوعیت تهدید و اجبار زن به انجام اعمال مغایر با شان او و در اولویت قرار گرفتن بانوان زندانی جرایم غیرعمد برای آزادی، تاکید دارد.

محسن هاشمی: خاتمی متوجه شکاف میان اصلاح طلبی و وضعیت موجود شده

محسن هاشمی: اگر اصلاح طلبی را ایجاد تغییر فرض کنیم، اصلاح طلبان در تغییر هسته سخت قدرت به بن بست خورده اند وراهکاری نیز برای عبور از آن ندارند به همین علت بخشی از بدنه اجتماعی آنان در اعتراضات اخیر به سوی تجدید نظر طلبی ریزش داشت. اما آیا این پایان راه است؟ خیر!. مروری بر سخنان اخیر سیدمحمد خاتمی نشان می‌دهد وی در آسیب شناسی عملکرد اصلاح طلبان، بخوبی متوجه شکاف میان اصلاح طلبی و وضعیت موجود گردیده است و از همین رو از اصلاح طلبان می‌خواهد بجای پرداختن به شعار‌های سیاسی غیرقابل تحقق، به مشکلات مردم و وضعیت اجتماعی بپردازند. شاید بهتر باشد در این مسیر از تغییر ادبیات نیز بهره ببریم، عنوان میانه روی، که مفاهیمی نظیر تعامل، پرهیز از رادیکالیسم وافراط وتفریط، مرز بندی با تجدید نظر طلبان و عملگرایی و واقع گرایی را در بطن خود دارد، تنها مسیری است که پیش روی ما برای حضور موثر در جامعه با حفظ ساختار نظام گشوده شده است.

جلال جلالی‌زاده: کفه ترازو به نفع قالیباف سنگین است

جلال جلالی‌زاده، نماینده پیشین در گفتگو با «آزادی» در پاسخ به اینکه آیا بی‌میلی اصلاح طلبان به ریاست قالیباف و سابقه حاجی بابایی درمجلس سبب نمی‌شود که قالیباف در جلب رای این گروه ناکام بماند؟ گفت: «مساله اینجا است که مذاکرات بیرون از مجلس و گفتگو‌های پشت پرده برخی افراد نیز نظر نمایندگان موثر است. به اضافه اینکه این نمایندگان تازه وارد مجلس شده و خیلی از آنان با رویه و روش‌های داخل مجلس آشنا نیستند. به اصطلاح مثل مواد خامی می‌مانند که نحوه وعده دادن و ترغیب و تشویق هر کاندیدایی می‌تواند اینان را جلب کند. به نظر من در این شرایط رای این افراد خیلی مشخص نیست و برخی از این افرادهنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند.» جلالی‌زاده در پیش بینی نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم نیز گفت: «درست است که هم قالیباف و هم حاجی‌بابایی افراد پوپولیستی هستند و با شعار و زبان چرب ونرم خود بهره می‎برند و نظرات افراد را به سوی خود می‌کشند، اما من احساس می‌کنم که کفه ترازو به نفع قالیباف سنگین است».

عذرخواهی میرسلیم از مردم برای مصاحبه با بی‌بی‌سی

سید مصطفی میرسلیم با اشاره به مصاحبه خود با شبکه بی‌بی‌سی در توئیتر خود نوشت: «این مصاحبه در شرایط مشغله زیاد کاری و بدون توجه به ماهیت تماس‌گیرنده انجام شده است. در هر حال از بی‌دقتی خود در اصل پاسخ دادن به بی‌بی‌سی که مواضع خصمانه آن برای ملت مشخص است، صرف نظر از محتوای آن، از محضر مردم شریف پوزش می‌طلبم.»

وعده توئیتری قالیباف

محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏تأکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به عدالت و تقویت معیشت طبقات ضعیف از مسیر اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی، اولویت عملیاتی مجلس یازدهم خواهد بود. به لطف خدا ‎مجلس قوی با راهگشایی برای نیل به قله‌های ترسیم شده در قانون وعمل به توصیه‌ها، به مردم ثابت خواهد کرد که انتخاب‌شان درست بوده است.
 
مسئولین وقت بانک مرکزی با زن و شوهر اخلالگر همکاری می‌کردند

مرکز رسانه قوه‌قضاییه: شبکه گسترده وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی از چند بخش تشکیل شده بود که با همکاری این شبکه ارز دولتی دریافت و در بازار آزاد می‌فروخت.مسئولین و معاونین ارزی بانک‌های مختلف و بانک مرکزی که مراحل تخصیص ارز به شرکت‌ها را با علم و آگاهی از مجرمانه بودن فعالیت محکومان و غیرواقعی بودن اسناد و مدارک ارائه شده به بانک، تسهیل کرده و در قبال آن وجه نقد یا سکه دریافت کرده‌اند که زکریا حسن نیا معاون ارزی وقت بانک مرکزی، داریوش حسن خانی هزاوه رییس وقت شعبه اسکان بانک سرمایه، و سمیه گرامی و سپیده توکلی به ترتیب معاونین ارزی بانک‌های پارسیان و سرمایه از دیگر محکومان این پرونده، از جمله این افراد بوده‌اند. /ایسنا

پیشنهاد رشوه‌های نجومی قهوه‌خانه داران برای فعالیت‌ زیرزمینی در ایام کرونایی!

رئیس اداره اماکن پلیس امنیت عمومی پایتخت:روز گذشته ۸ واحد صنفی متخلف که اقدام به عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها می‌کردند، شناسایی شدند.پیشنهاد رشوه از سوی متصدیان قهوه خانه‌های شمال پایتخت به مأموران گشت نظارتی را با قطعیت رد می‌کنم.چندین پیشنهاد رشوه با رقم بالا در این مناطق داشتیم که ماموران با رد آن، موضوع را به ما گزارش دادند و با هماهنگی با مقام قضایی به همراه ماموران اجرائیات شهرداری درب این اماکن پلمب و جوش داده شد.
 
افشاگری یک نماینده از تصرف ۴۰ خانه سازمانی مجلس

روزنامه اعتماد نوشت:محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در ادوار هشتم و دهم مجلس با بیان اینکه «۴۰ خانه سازمانی مجلس در سعادت‌آباد، قسطی و به ثمن بخس واگذار شد»، گفت: «برخی نمایندگان، خانه‌های سازمانی مجلس را تحویل ندادند و درنهایت به‌صورت قسطی و با قیمت اندک آن را تصرف کردند.» البته منظور ابطحی از «نمایندگان»، نه نمایندگان دوره دهم، بلکه نمایندگانی است که در مجلس اصولگرای هفتم عضویت داشتند.ابطحی به «۴۰ واحد خانه سازمانی مجلس در مساحت ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر در سعادت‌آباد» اشاره کرده که به‌گفته او، قیمت کنونی‌شان «حداقل ۱۰ میلیارد تومان است»، اما درنهایت توسط «افرادی که رای نیاورده بودند، تصرف شد.» موضوعی که البته ازسوی ابطحی و چند نماینده دیگر ازطریق هیات رییسه دوره هشتم مورد پیگیری قرار گرفته، اما به «جواب قانع‌کننده‌ای» منتج نشده تا اینکه همان نمایندگان بازمانده از دوره جدید، «درنهایت خانه‌ها را تصرف کردند.»
 
توئیت عجیب دبیرکل جبهه پایداری در مورد استفاده از امکانات مجلس

دبیر کل جبهه پایداری در توئیتی نوشت: وقتی امکانات شخصی داریم، چرا باید از امکانات مجلس استفاده کنیم؟.مرتضی آقا تهرانی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، در توئیتی با هشتگ مجلس نوشت: خاطرم هست که در روز‌های ابتدایی مجلس نهم در نامه‌ای در خصوص عدم استفاده از خودروی مجلس نوشتم: «ار آنجایی که با الاغ به مجلس نیامده ام و دارای خودروی سمند هستم، از گرفتن پژوی پارس مجلس، معذورم» وقتی امکانات شخصی داریم، چرا باید از امکانات مجلس استفاده کنیم؟.
 
پس لرزه‌های زودهنگام مصاحبه میرسلیم با بی‌بی‌سی

شبکه بی بی سی که همواره مواضع خصمانه نسبت به ملت ایران دارد گفتگویی با مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران پخش کرد که از فردی که نمایندگی مردم را یدک می‌کشد گفتگو با رسانه تروریسم بعید بود.شبکه بی بی سی وابسته به دولت انگلیس گفتگویی با مصطفی میرسلیم نماینده مجلس منتشر کرده که او در آن راجع به اولویت‌های مجلس صحبت می‌کند.بی بی سی همواره علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی مواضع خصمانه داشته و علاوه بر آنکه به دلیل نقش کلیدی در صدور فرمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به رسانه کودتا مشهور است، همواره طی سال‌های پس از انقلاب نیز رسانه و زبان دولت‌ها و گروه‌های تروریستی علیه ایران بوده است و از همین رو تریبون تروریسم لقب گرفته است.در مورد اخیر یا آقای میرسلیم از ماهیت و نام رسانه‌ای که با او تماس گرفته مطلع نبوده که در این صورت باید بی دقتی در این سطح را برای فردی که عنوان نمایندگی را یدک می‌کشد مورد ملامت قرار داد.یا اگر او از ماهیت رسانه گفتگو کننده با خود مطلع بوده باید از ایشان پرسید که با چه استدلالی با تریبون تروریسم مصاحبه می‌کند و به آن رسمیت می‌دهد؟سوال‌های مختلفی را در این بین میتوان مطرح کرد با این حال امید می‌رود آقای میرسلیم این اقدام عجیب خود را ترمیم کند.
 
مرز ایران و ترکیه به زودی بازگشایی می‌شود

به گزارش اورینت، مرزهای ایران و ترکیه به زودی با رعایت تمام پروتکل‌ها برای نقل و انتقال کالا بازگشایی می‌شود.مرز بین دو کشور بیش از دو ماه است که بسته شده است.
 
احمد توکلی به روحانی نامه نوشت

احمدتوکلی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور با اشاره به عقب نشینی صندوق بین المللی پول از سیاست‌های لیبرالیستی در دوران کرونا، درخواست کرد تقلید از سیاست‌های کهنه و فاجعه بار را کنار بگذارد و بطور فعالانه و موثر از اقشار ضعیف و واحد‌های تولیدی تحت فشار، حمایت کند.احمدتوکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور با اشاره به عقب نشینی صندوق بین المللی پول از سیاست‌های لیبرالیستی در دوران کرونا، درخواست کرد تقلید از سیاست‌های کهنه و فاجعه بار را کنار بگذارد و بطور فعالانه و موثر از اقشار ضعیف و واحد‌های تولیدی تحت فشار، حمایت کند.
 
واکنش ایران به اظهارات لودریان درباره فریبا عادلخواه

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص فریبا عادلخواه اظهار داشت: رسیدگی به "جرایم اتباع ایرانی" صرفا در صلاحیت قضایی "محاکم ایرانی" است. این پرونده با رعایت مقررات در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و خانم عادلخواه از حقوق شهروندی خود برخوردار بوده است.سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: رای صادره رای دادگاه بدوی است و خانم عادلخواه می‌تواند از طریق مجاری قانونی نسبت به آن فرجام خواهی کند.موسوی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از استقلال کامل برخوردار است، تسری برداشت‌های یک طرفه از احکام مستقل قضایی را برای روابط دو کشور غیر سازنده دانست و تاکید کرد: هر گونه لحن تهدیدآمیز و مداخله جویانه باعث پیچیده‌تر شدن این پرونده شده و جمهوری اسلامی ایران بی احترامی به اصول حاکمیتی خود از جمله استقلال قوه قضائیه را به هیچ وجه بر نمی تابد.

قالیباف گزینه نهایی برای ریاست مجلس شد

قالیباف با کسب ۱۶۶ رای از مجموع ۲۴۰ رای ماخوذه گزینه نهایی فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست مجلس شد.احمد نادری دبیر اجرایی فراکسیون انقلاب اسلامی و منتخب تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جلسه عصر امروز فراکسیون انقلاب اسلامی که با دستور کار برگزاری انتخابات هیئت رئیسه برای مشخص کردن کاندیدا‌های نهایی این فراکسیون برگزار شد، گفت: با پایان رای گیری برای انتخاب گزینه نان‌هایی ریاست آقای محمدباقر قالیباف با کسب ۱۶۶ رای از مجموع ۲۴۰ رای مأخوذه کاندیدای نهایی فراکسیون انقلاب اسلامی برای ریاست مجلس نام گرفت.وی افزود: همچنین در این رای گیری آقایان حاج بابایی ۵۷ رای، میرسلیم ۵ رای، ۲ رای نوروزی کسب کردند و ۱۰ رای نیز باطله بود.
 
جبران کسری بودجه دولت با فروش سهام

روحانی افزود: جدای از بخش مالیات و درآمد‌هایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود.رئیس جمهور ادامه داد: بازار بورس برای تقویت نیاز به خون جدید دارد و این سهام جدید و نو است بویژه سهامی که شناسنامه‌دار و سودآور هستند، می‌توانند بورس را به خوبی تقویت کند.روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با بورس آشنا شده و در آن وارد می‌شوند، اظهار امیدواری کرد که شورای عالی بورس به این امید مردم توجه داشته و آن را تقویت کند، چرا که بازار سرمایه یک بازار مهمی است که باید آن را به درستی مدیریت کرده و از آن مراقبت کنیم.رئیس جمهور با بیان اینکه یک بخش از تأمین بودجه و نیازمندی‌های دولت از طریق فروش سهام است، گفت: اگر اجرای بودجه به این اقدام نیاز نداشت هم باز توسعه بورس و فروش سهام از اصول اساسی اقتصادی دولت بشمار می‌رفت، چرا که می‌خواهیم اقتصاد را به مردم واگذار کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار