نتایج اولیه استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته کرونایی، از سرعت گرفتن روند درمانی بیماران تازه مبتلا شده حکایت دارد.
کد خبر: ۸۴۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 01 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: از شیوع بیماری کرونا در دنیا ماه‌ها و هفته‌ها سپری می‌شود و متخصصان حوزه پزشکی، هر یک به نحوی به دنبال یافتن راهی برای درمان این بیماری و رهایی بشر از چنگال آن هستند.

تعداد بیشماری از دانشمندان در سراسر دنیا زمان خود را وقف یافتن نشانه‌هایی مثبت از تلاش شبانه روزی خود در راستای درمانی قطعی برای کرونا کرده و در این بین تلاش بی وقفه دانشمندان و پزشکان ایرانی نیز قابل توجه و در خور تقدیر است.

استفاده از پلاسمای مبتلایان به کرونا برای تسریع روند درمان

سرعت سرایت و ابتلاء بیماری کرونا به افراد مختلف و به ویژه به اشخاصی که سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند و آمار قابل تامل قربانیان و گسترش این بیماری در اقصی نقاط جهان دانشمندان در حوزه پزشکی را بر آن داشته است تا علم و دانش خود را در این عرصه به کار ببندند تا ضمن کاهش آمار مبتلایان از مرگ و میر بیشتر مردم دنیا جلوگیری کرده و همچنین به درمان مبتلایان فعلی نیز کمک کنند.

استفاده از پلاسمای افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند و در حال حاضر از روند بهبودی آن‌ها یکماه میگذرد، به منظور تسریع روند درمان بیماران تازه مبتلا شده، طی روز‌های اخیر بر روی افراد درگیر بیماری کرونا و البته به صورت داوطلبانه انجام شده است.

نتایج اقدامات فوق تا حدودی رضایت بخش بوده و خوشبختانه روند درمان بیماران مبتلا به کرونا با استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته، اثرات مثبتی را به دنبال داشته است.

تسریع روند درمانی بیماران کرونایی با مساعدت افراد بهبودیافته

استان گیلان یکی از استان‌های شمالی کشور است که شیوع گسترش بیماری کرونا در آن نسبت به سایر استان‌های کشور سرعت بیشتری داشت و بر این اساس تعداد افراد مبتلا شده در این استان بیشتر بوده و علاوه بر بهبود تعداد زیادی از افراد، متاسفانه تا کنون منجر به فوت تعدادی از مبتلایان شده است.

پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان گیلانی نیز در ادامه اجرای طرح مطالعاتی استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته این روش را روی تعدادی از بیماران داوطلب خود آغاز کرده و نتایج رضایت بخشی را تا کنون به دست آورده‌اند.

بهبود یافته‌های کرونایی، به یاری تازه مبتلا شده‌ها بپیوندند

دکتر گیتی ایزدی‌پور مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: سازمان انتقال خون به همراه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور در اسفند ماه سال گذشته، طرح مطالعاتی استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا آغاز کرد و این طرح تا کنون موفقیت‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

او اضافه کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای طرح مطالعاتی استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته بیماری کوید ۱۹ توسط سازمان انتقال خون کشور و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم شد و نخستین بیمار بهبود یافته به صورت داوطلب پلاسمای خون خود را به این منظور اهدا کرد.

ایزدی پور تصریح کرد: شرط اول استفاده از پلاسمای افراد بهبود یافته از بیماری کرونا، سپری کردن دوره بهبودی ۱ ماهه دارا بودن شرایط سنی ۱۸ تا ۶۰ سال است.

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان همچنین یادآور شد: در موضوع اهدای پلاسمای بیماران بهبود یافته کرونایی، محدودیت‌هایی برای برخی از افراد از جمله زنانی که سابقه زایمان یا سقط جنین داشته‌اند، وجود دارد.

او تاکید کرد: شرط دیگر دریافت پلاسمای اهدایی افراد از طریق انتقال خون، دارا بودن وزن بالای ۶۰ کیلوگرم افراد اهدا کننده است.

ایزدی پور خاطرنشان کرد: مدت زمان انجام پروسه دریافت پلاسمای خون، مانند کار اهدای خون است و زمان چندانی از فرد اهدا کننده نخواهد گرفت و داوطلبان می‌توانند در ساعات اداری با مراجعه به سازمان انتقال خون این عمل خیرخواهانه را انجام دهند.

ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق به بهبود یافتگان کرونا جهت مشارکت در درمان بیماران جدید

از خودگذشتگی مردم ایران در روزهای بحران سخت و فراگیر کرونا که همه کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، بی‌نظیر بوده و این موضوع کنترل و مهار بیماری کرونا را برای متولیان حوزه درمان و سلامت کشور تسهیل می‌کند.

اقدامات جهادی گروههای مختلف مردمی که به صورت کاملا خودجوش و داوطلبانه در میدان کارزار کرونایی دست یاری به کادر درمان و اقشار نیازمند جامعه رساندند، تحمل روزهای سختی که همه به نوعی درگیر آن هستیم را آسان کرده و بخش قابل توجهی از خلاهای موجود را پر کرده است.

همراهی و مساعدت بیماران بهبود یافته کرونایی نیز گره‌ای از کار افراد تحت درمان بستری در بیمارستان‌ها باز خواهد کرد و روند تحقیقاتی دستیابی به درمان بیماران مبتلا به کرونا را هم سرعت می‌بخشد.

بدون تردید از نحوه پردازش و اطلاع رسانی سایر رسانه‌ها در خصوص مفید بودن پلاسمای خون افراد بهبود یافته کرونایی تاثیر به سزایی در حضور افراد داوطلب رها شده از بند این بیماری خواهد داشت و نباید از نقش عمیق و غیر قابل انکار نشر و انتشار چنین اخباری در رسانه‌ها و فضای مجازی غافل شد.

با توجه به اینکه هنوز نمی‌توان تاریخی برای پایان وجود بیماری کرونا مشخص کرد، باید ضمن مراقبتهای فردی که در زندگی شخصی خود لحاظ می‌کنیم، گروههای مختلف شاغل و یاری رسان در حوزه درمانی را به سهم خود مورد حمایت قرار داده و مبلغ برنامه‌های اینچنینی در شرایط فعلی باشیم.

افراد بهبود یافته کرونایی می‌توانند با اختصاص زمانی اندک نقش موثر و انسان دوستانه را در درمان بیماران تازه مبتلا شده ایفا کرده و نجات بخش جان افرادی باشند که در حال حاضر با بیماری کرونا دست به گریبان هستند و با وحشت و هراس این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

هر کدام از ما میتوانیم با مطالعه و کسب اطلاع از روند درمانی بیماران کرونایی،  روشهای نوین را به اطلاع افراد بهبود یافته رسانده و افرادی که شرایط لازم را دارند، برای مشارکت و همراهی تسریع در روند درمانی ترغیب و تشویق کنیم و در واقع رسانه‌ای برای این مسئله باشیم.

امید است با اجرای طرح استفاده از پلاسمای خون افراد بهبود یافته کرونایی، روند درمان بیماران تازه مبتلا شده، تسریع پیدا کرده و فشار و استرس کاری پرستاران و پزشکان فعال در حوزه بیماری کوید ۱۹ با کاهش مواجه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار