افزایش مبتلایان به کرونا در۳ استان گیلان،‌ مازندران و قم نیاز آنها را به بیمارستان و کادر پزشکی افزایش داده است. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم با گلایه از عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی برخی از مردم از افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرنا در استان خبرداد.
کد خبر: ۸۲۹۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵ 08 March 2020

به گزارش تابناک قم، استان‌های گیلان، مازندران و قم پس از درگیری با بیماری کرونا در شرایط خوبی قرار ندارند و وضعیت از جهت امکانات بیمارستانی و نیروی انسانی حوزه سلامت وخیم است.

محمدحسین قربانی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان دیروز با تأکید بر کمبود تخت در بیمارستان‌های استان گیلان گفت: با توجه به حاد بودن شرایط بعضی از بیماران نیاز داریم تا تخت‌های بیمارستان به‌ویژه تخت‌های آی سی یو را در قالب افزایش تخت‌های کل بیمارستان‌های استان یا احداث بیمارستان صحرایی افزایش دهیم.

امروز محمد مهدی ناصحی نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در امور نظارتی درمان کرونا در مازندران و گلستان نیز در ارتباط با وضعیت موجود مازندران و گلستان در مقابله با بیماری کرونا و اقدامات انجام شده و نیازمندی‌های این دو استان اظهار کرد: مازندران و گلستان از نقطه‌هایی است که تخت‌های بستری مازندران و گلستان برای جمعیت بیمار دو استان تاکنون کافی بوده ولی پیش‌بینی برای تخت‌های مازاد و نقاهتگاه باید در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با اعلام وضعیت هشدار در مازندران با بیان اینکه احتمال نیاز به بیمارستان صحرایی در حال بررسی است، گفت: مردم هنوز از شهرهای دیگر به زور وارد شهرهای شمالی می‌شوند، از واحدهای نظارتی می‌خواهیم ارتباط را قطع کنند.

ظرفیت کامکار و فرقانی تکمیل شد

چند روز پیش نیز علی ابرازه قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت شیوع بیماری کرونا اعلام کرد پس از ابتلای دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به بیماری کرونا، دو معاون وی و ۱۰ نفر از پزشکان و پرستاران قم هم به این بیماری مبتلا شدند.

علی ابرازه که پس از ابتلای دکتر قدیر به عنوان قائم مقام وی در خط مقدم کرونای قم قرار دارد در همان مصاحبه اعلام کرد ظرفیت بیمارستان کامکار و فرقانی تکمیل شده و بیمارستان امام رضا نیز از دو شب قبل در چرخه پذیرش بیماران قرار گرفته است.

وی همچنین اعلام کرد در صورت نیاز سپاه و ارتش نیز بیمارستان‌های صحرایی خود را در قم مستقر خواهند کرد. که همین اتفاق هم افتاد؛ ارتش و سپاه دو بیمارستان صحرایی را مستقر کردند.

افزایش سیر بستری‌های کرونایی در قم

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم با گلایه از عدم رعایت اصول بهداشتی از سوی برخی از مردم از افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرنا در استان خبرداد.

ابرازه با اشاره به بستری شدن ۱۰۲۶ نفر در مراکز درمانی در قم گفت: متاسفانه ۱۶۷ نفر از ۲۴ ساعت گذشته به مراکز درمانی مراجعه و بستری شده اند و تا این لحظه بیش از ۵۰۰ نفر به این بیماری به شکل قطعی مبتلا شده اند.

وی افزود: تعداد بهبود یافتگان رو به افزایش است ولی متاسفانه تعداد بستری شدگان نیز دائما افزایش پیدا می‌کند. واقعا نیروهای پرستاری و خدمات و پزشکان زیربار فشار افزایش بستری ها خم به ابرو نیاوردند ولی تحمل هم حدی دارد.

قائم مقام علوم پزشکی قم، بیان کرد: امروز از بخش کهک هم تصاویری به دست ما رسید که در این زمینه واقعا از مردم می خواهیم که تعطیلات آخر هفته را در منازل خود بمانند و مهمانی های آخر هفته ای را برگزار نکنند که این چنین شاهد افزایش بیماران نباشیم.

وی گفت: در خصوص طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا نیز باید گفت که این طرح در سه استان قم، گیلان و اصفهان به شکل پایلوت انجام می شود. این بخشنامه تجزیه و تحلیل شده و به این صورت است که از کمک ظرفیت استانی از جمله بسیج و سپاه و... استفاده کنیم و کسانی که هنوز شناسایی نشده اند از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می کنیم که چگونه با سامانه های ما تماس بگیرند. باید درمان دارویی در منزل و نمایندگی ها شروع شود. در روزهای آینده این طرح را اطلاع رسانی می کنیم به دنبال آن هستیم که روند بستری در بیمارستان ها کاهش دهیم و درمان را در منزل افراد آغاز کنیم.

وی درخصوص کمبود ماسک و دستکش گفت: در حوزه تامین حفاظت فردی سعی کردیم که ماسک و دستکش لازم را در مراکز درمانی تامین کنیم ولی مسئولان اداره کل صمت استان نیز قول داده شده است که با راه اندازی خطوط تولید این مساله نیز در استان حل شود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مراقبتی در جمکران بیان کرد: این مرکز اقامتی با هدف تامین نیازهای درمانی افرادی است بیماری آنها بهبود یافته و دوران پس از درمان را طی می کنند در نظر گرفته شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار