امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه طی این هفته و هفته آینده فرصت اروپا برای انجام تعهداتش در قالب برجام به پایان می‌رسد، بر لزوم برداشته شدن گام چهارم از گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران اسلامی را یک ضرورت دانست که نباید در برداشتن آن تردید کرد.
کد خبر: ۷۹۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 02 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: آیت‌الله لطف الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه افزود: در طول سال گذشته به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی دولتهای اروپایی از وفای به عهد و اجرایی کردن این پیمان، ایران به خاطر حقی که در همین قرارداد نوشته شده می توانست تعهداتش را کاهش دهد، سه مرحله تاکنون این تعهدات را کاهش داده ایم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را باید برداشت و این گام تنها پوسته ای را باقی خواهد گذاشت؛ این اقدام براساس همان توافق برجام است. این ملت به مدیران می گویند که در مسیری که مسیر عزت و سربلندی ایران اسلامی است نباید تردید کرد.

او با اشاره به مناسبتهای هفته پیش رو، مهمترین این مناسبتها را شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و گفت: آنچه مسلم است، شهادت امام حسن عسکری(ع) در تاریخ تشیع و اسلام ناب محمدی یک مرحله بسیار بسیار حساس به شمار می‌رود زیرا آغاز عصر غیبت است.

امام جمعه شیراز گفت: تکالیفی که در زمان غیبت متوجه شیعه شد از جهتی دقیقتر از زمان ظهور ائمه بوده، نظیر بحث مرجعیت و مراجعه به نائبان ائمه، بحث وکالت از طرف معصوم، اینها را امام عسکری بنیان گذاشتند که تا امروز بهرمند هستیم از نقش ارزشمند و بی بدیل مرجعیت علمای شیعه.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: موضوع ولایت فقیه هم از مسائل دوران غیبت است و از این جهت باید نسبت به شهادت امام عسکری(ع) و تحلیل شرایط فعلی شیعیان، جدیت بیشتری داشته باشیم.

او گفت: موضوع انتظار فرج و ظهور امام زمان(عج) و اینکه در زمان غیبت باید چه کاری انجام داد از مهمترین مسائلی است که در چند دهه اخیر نقطه اختلاف به ظاهر مسلمان و متدین است؛ کسانیکه به بهانه انتظار میگویند دست روی دست بگذارید و کسانیکه می گویند که انتظار مکتب انقلابی گری و فریاد زدن برعلیه ظلم و خدمت به مومنان برای فراهم شدن زمینه ظهور است، یکی از این دو اسلام آمریکایی و انگلیسی و دیگری اسلام انقلابی و به تعبیر امام راحل ناب محمدی است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم توجه به این موضوع و تفاوتهای آن، گفت: امام راحل(ره) مسیری را برای منتظران واقعی ترسیم کردند که همین مسیر را جانشین عزیر و سربلندش رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای آن را تاکید و تقویت فرمودند؛ این راهبرد، راهبرد خدمت در زمان انتظار است.

او گفت: اگر ما منتظر واقعی هستیم باید به شیعیان و منتظران امام خدمت کنیم و دست روی دست گذاشتن و مجال را برای مظلومیت بیشتر اهل بیت و دوستداران اهل بیت فراهم کردن درست نیست.

امام جمعه شیراز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جنگ با فقر، گفت: این حرکت را سپاه سربلند انقلاب اسلامی شروع کرده اما ما انتظارمان از دولت و مدیران دستگاه های اجرایی آنست که قبل از اینکه نوبت به سپاه برسد همه تلاششان را کرده باشند، نکند کوتاهی یک مسئول، بد تصمیم گرفتن یک مسئول و بی فکری یک مسئول مردم را خسته و ناراحت کند.

او گفت: در بین مدیران و مسئولان کم نیستند که اعتقاد به امام زمان دارند، آنهایی که می دانند فرصت پشت میز نشستن یک امتحان است؛ اینکه مشخص شود چقدر برای این مردم حاضر هستیم تلاش و فداکاری کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به فشارهای معیشتی و اقتصادی جامعه، گفت: باید مدیران قبل از دیگران این مسئله را درک کنند و هر چه میشود برای کاهش آلام مردم تلاش کنند.

نماینده ولی فقیه همچنین گفت: نکته ای تذکرا عرض می کنم اینکه یک مدیر بعضی وقتها مجاهدانه کارش را انجام می دهد، اما سلیقه سیاسی و جناحی باعث محرومیت مردم از خدمات او می شود، این کارها هیچ زمانی به نفع هیچ جناحی نبوده و نیست.

او گفت: یک آدم ضعیف را به دلیل اینکه همفکریم به مسئولیت می گماریم و یک مدیر قوی را به این بهانه که همفکر و هم عقیده سیاسی ما نیست بر می داریم.

امام جمعه شیراز بهترین توصیه که هر مسلمان به مسلمان دیگر را توصیه به تقوا دانست و گفت: هر کس راه بی تقوایی پیش گیرد گرچه یک لذت آنی نصیبش شود اما بی آبرویی طولانی برایش به دنبال خواهد داشت.

او در ادامه مباحث هفته‌های گذشته مطرح شده در نماز جمعه، حدیثی از امام جعفر صادق(ع) بیان و خاطرنشان کرد: حضرت می فرماید که ایمان در قرآن به چهار معنا به کار رفته که می شود آن را چهار مرتبه یا درجه برای ایمان دانست.

امام جمعه شیراز گفت: اولین درجه ایمان به معنای اقرار است، اینکه به اعتقادات حق دینی، اقرار کنیم؛ در دعاها و زیارت نامه‌ها این را همه می خوانیم؛ مسلما همه مومنان و مسلمانان باید عقاید حق را اقرار کرده و به زبان جاری کنند، اگرنه یک واجب دینی را انجام نداده است.

او با بیان اینکه امام صادق(ع) می فرماید که اقرار ایمان نیست اما خداوند اسم ایمان روی آن گذاشته است، گفت: ما طلبه ها در اصطلاحات عربی می گوییم حقیقتا ایمان نیست اما علاقه بیانی است.

امام جمعه شیراز با اشاره به آیات 71 تا 73 سوره نساء و داستان قرآن پیرامون اقوامی که به زبان عقاید را بیان می کنند، گفت: بسیج شدن و حرکت کردن برای اهداف انقلابی و ایمانی دستور قرآن کریم است.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات رفتارمان با کسانیکه ممکن است جذب شوند و همراهی کنند با صفوف مومنان رفتار قشنگی نیست، در حالیکه رهبر معظم فرمودند جذب حداکثری.

امام جمعه شیراز در خصوص سایر مراحل ایمان، با استناد حدیث امام صادق(ع) گفت: مرحله دوم مهمترین مرحله ایمان یعنی تصدیق است؛ یعنی وقتی از اعماق قلب قبول داشته باشیم خدا و پیامبر را و به دستورات الهی عمل کنیم؛ این تصدیق قلبی حقیقت ایمان و دو مرحله بعدی کمال ایمان است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه هفته پیش رو روز بسیج دانش آموز به حرمت یک شهید نوجوان نامیده شده است، گفت: در دلمان بررسی کنیم که آیا قبول داریم که شهید زنده است؛ لحظه ای مومن هستیم که باور کنیم شهید فهمیده زنده است و نزد خداوند روزی می خورد.

امام جمعه شیراز بر لزوم بررسی و تقویت باور قلبی تاکید و اضافه کرد: این نظام مقدس افکار و عقایدش را در چند نسل توانسته بگرداند و این افتخاری برای ما محسوب می شود.

او با اشاره به اینکه امام از سال 42 نهضت خود را آغاز کرد و عده ای به شکل واقعی و قلبا با امام همراه شدند، گفت: در سال 57 نسل دومی به میدان آمدند که باور داشتند و برای باورشان شهید شدند، تا پایان دهه شصت، این نسل ایستاد و مبارزه کرد و نظیر شهید فهمیده ها را داد؛ رهبر معظم فرمودند که اکنون هم این موضوع ادامه دارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز هم بسیج دانش آموزی بخشی از حرکت مومنان انقلابی هستند که انقلاب را باور دارند، تاکید کرد که برای ترویج انقلاب و اسلام باید این باور قلبی را توسعه و تعمیق بخشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار