تابناک / شهردار رشت به همراه فرماندار این شهرستان غروب پنجشنبه میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران بودند که در سه بخش اقدامات دفنگاه زباله های سراوان، وضعیت کارخانه کود آلی و موضوع تفکیک زباله از مبدا به پرسشهای مجری برنامه پاسخ گفتند.
کد خبر: ۷۸۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 19 October 2019
 
  تابناک / شهردار رشت به همراه فرماندار این شهرستان غروب پنجشنبه میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران بودند که در سه بخش اقدامات دفنگاه زباله های سراوان، وضعیت کارخانه کود آلی و موضوع تفکیک زباله از مبدا به پرسشهای مجری برنامه پاسخ گفتند.
 
 
 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، دکتر ناصر حاج محمدی در نخستین بخش از سخنانش در باره اقداماتی که در دفنگاه زباله های سراوان در حال انجام است تاکید کرد: پیش از هر چیز باید از صبر و حوصله اهالی منطقه قدردانی کنم و اینکه درک کرده اند که این معضل مربوط به امروز و دیروز نبوده و حدود بیش از سی سال است زباله های بیش از ۱۱ شهر و برخی دهیاریها در آنجا انباشته می شود.

وی افزود: از زمانی که تصدی شهرداری رشت را بر عهده گرفتم یکی از مسائل اصلی این شهر را مدیریت زباله دانستم و با پیگیری مداوم روی این مساله کارگروهی هم با هدایت جناب آقای دکتر نوبخت تشکیل شد.

شهردار رشت گفت: در کوتاه مدت ما عملیات شن ریزی و ایجاد تصفیه خانه شیرابه های زباله های دفنگاه را پیگیری کردیم و امیدواریم با سرعت عملی که در این زمینه وجود دارد در اسرع وقت تصفیه خانه یاد شده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: همچنین کار شن ریزی و سمپاشی برای جلوگیری از تکثیر حشرات موذی بسیار خوب و منظم پیش می رود.

دکتر حاج محمدی در باره کارخانه کود آلی رشت نیز تصریح کرد: تقریباً ۲۴ سال از ایجاد کارخانه پردازش زباله کود آلی رشت می گذرد و زمانی که ما کار را در این کارخانه تحویل گرفتیم ظرفیت آن که پردازش ۵۰۰ تن زباله در روز بود به ۱۰۰ تن کاهش یافته بود و ما در رایزنی های انجام داده شده با استاندار محترم، نمایندگان مجلس و به ویژه شخص آقای دکتر نوبخت توانستیم اعتبارات خوبی در کوتاه مدت برای بازسازی کارخانه جذب کنیم که کارگروه اعتقاد داشت کار بازسازی به شرکت اصلی آن سپرده شود و حالا هم پیگیر اجرا هستیم.

شهردار رشت همچنین در زمینه وضعیت زباله سوز رشت توضیح داد: قرارداد ایجاد زباله سوز با شرکت تی تی اس در سال ۹۲ منعقد شده و دولت مکلف شده بود ۲۶ میلیون دلار برای ایجاد زباله سوز در سه شهر شمالی ساری، نوشهر و رشت و همچنین یک زباله سوز در تهران، بپردازد که زباله سوز تهران به سرانجام رسید و زباله سوز ساری با ظرفیت ۴۵۰ تن زباله در روز و زباله سوز نوشهر با ظرفیت ۲۰۰ تن زباله در روز هم اکنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: اما برای زباله سوز رشت که ظرفیت آن ۶۰۰ تن زباله در روز بود، دو مشکل پیش آمد یکی اینکه مکانیابی زمین ابتدا با مشکل روبه رو شد و دوم اینکه مطالعات زیست محیطی آن در سال ۹۶ به انجام رسید و نهایتاً در سال ۹۷ اولین پیش پرداخت به شرکت تی تی اس از طرف دولت داده شد و یک پیش پرداخت دیگر هم دو هفته پیش انجام شد و هنوز طبق قرارداد پیش پرداخت ۲۵ درصدی از کل مبلغ ۲۶ میلیون دلار، بایستی مبالغی به این شرکت پرداخت شود که در طول این فرآیند ما تلاش کردیم زمین مورد نیاز پروژه تحویل پیمانکار داده شود و من امیدوارم با توجه به ۱۸۰ میلیارد تومانی که برای ادامه کار مصوب شده به امید خدا با حمایتهای جناب آقای دکتر نوبخت، پیگیری استاندار محترم و جدیت کارگروه پسماندها این پروژه تا دو سال آینده به سر و سامان برسد.

پایان بخش سخنان شهردار رشت در زمینه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا بود که به تشریح یک اقدام بنیادی شهرداری رشت برای مدیریت زباله های شهری مربوط می شد.

وی در این ارتباط ابتدا گفت: محیط زیست فاقد مرز است. کل محیط زیست به هم وابسته و پیوسته است. ما یک زمین بیشتر نداریم و هر فشاری که به زمین وارد کنیم تبعاتش به خود ما برمی گردد. از طرف دیگر برنامه های شهری بدون همکاری و حمایت شهروندان موفق نخواهد بود. ما باید بپذیریم که زباله های سراوان حاصل نوع زندگی شهری ما است.

دکتر حاج محمدی در تشریح اقدام جدی شهرداری رشت برای مدیریت تفکیک زباله از مبدا، گفت: شهرداری برای شروع به کار تفکیک زباله از مبدا و فرهنگسازی در این زمینه نرم افزاری تهیه کرده که در حال تکمیل شدن است. شهروندان محترم می توانند از طریق این نرم افزار بارکد تهیه کنند و هر وقت زباله های تفکیکی داشتند از طریق موبایل خود اطلاع دهند و شرکت مربوطه در زمان مشخص نسبت به جمع آوری آنها اقدام نموده و مبلغ تفکیک زباله را در کیف الکترونیک شهروندی لحاظ می کند و در مراحل بعد شهروندان می توانند از این مبالغ برای خرید از مراکزی که مشخص می شود و یا بهره مندی از خدمات شهری، استفاده کنند.

شهردار رشت در پایان سخنانش در پاسخ به پرسش مجری برنامه در زمینه زمان اجرای این طرح گفت: تلاش می کنیم ظرف سی یا چهل روز آینده این کار نهایی شود و گمان می کنم اولین جایی که این طرح اجرا گردد، مسکن مهر رشت خواهد بود.

گفتنی است در این برنامه همچنین مهندس میرشمس مومنی زاده فرماندار شهرستان رشت نیز توضیحاتی کامل و مفصل در سه بخش مربوطه ارائه کرد و در پایان از جدیت و تلاش شهردار رشت در ساماندهی وضعیت دفنگاه سراوان و همچنین علاقه مندی وی در ارتباط با مدیریت پسماندها که او این‌مساله را از مشکلات اصلی و مهم استانهای شمالی کشور توصیف کرد، قدردانی نمود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار