سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم:
سرپرست وزارت اقتصاد و امور دارایی در دولت نهم با بیان اینکه فسادهای موجود در سیستم بانکی به علت نبود ابزارهای نظارتی است، گفت: سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی ما ابزار لازم برای کنترل اوضاع اقتصادی را در اختیار ندارند.
کد خبر: ۷۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱ 18 August 2015
حسین صمصامی در نشست تخصصی کارگروه اقتصاد اجلاس بسیج اساتید که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد اظهار داشت: الزامات اولیه تحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح نظام بانکی، شفاف‌سازی اقتصادی، ارتقای فرهنگ جهادی و حذف تسلط دلار در اقتصاد است.

صمصامی در ارتباط با آسیب‌شناسی شفاف‌سازی اقتصادی گفت: شفاف‌سازی به معنای روشن شدن نقش نهادها در فعالیت‌های اقتصادی برای سیاست‌گذاران اقتصادی است.

وی متذکر شد: سیاست‌گذاران اقتصادی از عملکرد واقعی نهادها اطلاعاتی نداشته و زمانی که سیاستی اعمال می‌کنند، به نحوه تاثیرگذاری آن اشراف ندارند.

سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم اصلی‌ترین ابزار شفاف‌سازی را تشکیل پایگاه‌های جامع اطلاعات اقتصادی عنوان کرد و افزود: پایگاه جامع اطلاعات اقتصادی کلیه اطلاعات را که به صورت جزیره‌ای و مجزا است در یک محل جمع‌آوری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت موجود کشور وضعیت رکودی همراه با تورم است، تاکید کرد: در شرایط موجود سیاست‌گذار اقتصادی ما اطلاعی از وضعیت اقتصادی موجود ندارد.

صمصامی با انتقاد از اینکه ما در عمل ابزاری برای رصد اوضاع نداریم، بیان کرد: اگر درآمدهای واقعی افراد شناسایی شود از بسیاری فسادها جلوگیری می‌شود.

وی با طرح پرسش که آیا سیاست‌های مالی با سیاست‌های پولی دولت هماهنگ است، گفت: سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی ما ابزار لازم برای کنترل اوضاع اقتصادی را در اختیار ندارند که این مشکل بزرگی است.

وی به رشد منفی تولید و سرمایه‌گذاری در سال 90 اشاره کرد و یادآور شد: خارج شدن کنترل اوضاع از دست مسئولان سبب رشد منفی تولید و سرمایه‌گذاری در این سال شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: فسادهای بانکی عجیب و غریب در سیستم بانکی به علت نداشتن ابزار نظارت بر سیستم بانکی است.

سرپرست وزارت اقتصاد در دولت نهم تاکید کرد: حوزه مالیاتی ما مملو از فسادها و فرارهای مالیاتی بوده که این مساله نیز به دلیل نداشتن پایه‌های مالیاتی است.

وی به گسترش فعالیت‌های دلالی اشاره کرد و بیان داشت: حجم عظیم فعالیت‌های دلالی در کشور روز به روز در حال گسترش بوده که بیشتر این فعالیت‌ها مربوط به مالیات و فرار از مالیات است در صورتی که اگر ابزار و بانک اطلاعاتی جامع شناسایی شود این مشکلات نیز کاهش می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار