مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 7 کشور گفت: در همه کارخانجات آرد گیلان به آردها آهن و اسید فولیک افزوده می‌شود.
کد خبر: ۷۶۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 17 July 2019

 

تابناک / رمضان کامران‌پی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، گفت: ماهانه 17 هزار و 500 تن آرد در گیلان تولید می‌شود و در همه کارخانجات آرد گیلان آهن و اسید فولیک به آرد افزوده می‌شود.

 

کیفیت گندم در گیلان خوب است

 

وی با بیان اینکه چند سال است که افزوده شدن اسید فولیک و آهن در آردهای گیلان انجام می‌شود و هزینه آن در نرخ‌گذاری نان دیده شده است، اضافه کرد: گندمی که برای کارخانجات آرد گیلان فرستاده می‌شود بهترین نوع و باکیفیت‌ترین گندم ها به شمار می‌روند.

 

کامران‌پی درخصوص کاهش میزان مصرف نمک در فرایند نان گیلان خاطرنشان کرد: نمک به اندازه کافی در واحدهای نانوایی استان استفاده و به ندرت مشاهده می‌شود که نانی شوری بیش از حد داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: در گذشته مشاهده می‌شد که نانوا به دلیل نداشتن مهارت کافی در پخت نان به خمیر نمک زیادی می‌زد، اما این امر در استان بسیار به ندرت ممکن است مشاهده شود.

 

استفاده جوش‌شیرین در نان کاملا ممنوع است

 

وی درخصوص استفاده از جوش‌شیرین در نان‌ها ادامه داد: استفاده از جوش‌شیرین در پخت نان ممنوع است و با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.

 

کامران‌پی خاطرنشان کرد: در گذشته استفاده از جوش‌شیرین برای تسریع در پخت نان رواج داشت و بیشتر در نان‌های لواش دیده می‌شد، اما با کمک سایر دستگاه‌های مربوطه استان، تخلفات این‌چنینی به حداقل رسیده است.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از وزارت بهداشت، دکتر زهرا عبداللهی رئیس دفتر بهبود تغذیه با اشاره به شعار روز جهانی بهداشت مبنی بر «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره»، جزییات طرح تحول در نان و برنامه‌های وزارت بهداشت در این خصوص را اعلام کرد و گفت: از آنجایی که نان قوت غالب و غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد و حدود نیمی از انرژی، پروتئین و نیمی از ریزمغذی‌ها را تامین می‌کند، بهبود کیفیت آن در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و دفتر بهبود تغذیه جامعه این وزارتخانه قرار گرفته است.

 

تشدید نظارت‌ها برای حذف جوش شیرین

 

عبداللهی با اشاره به تاکید ویژه وزارت بهداشت بر لزوم نظارت عملکرد نانوایی‌ها، افزود: بر این اساس کاهش میزان نمک در نان‌های مصرفی که استانداردهای آن تدوین و پایش شده است، باید مورد نظارت جدی قرار گیرد تا نانوایی‌ها نمک را در حد استاندارد استفاده کنند.

 

وی افزود: همچنین در این طرح تاکید ویژه‌ای بر تشدید نظارت‌ها در خصوص استفاده نانوایی‌ها از نمک تصویه شده است، چرا که نمک تصفیه نشده حاوی انواع ناخالصی‌هاست و نباید در نانوایی‌ها استفاده شود. در همین راستا تشدید نظارت برای حذف جوش شیرین از نان که یکی دیگر از برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه در زمینه نان محسوب می‌شود نیز لازم است.

 

لزوم مصور بودن کیسه‌های آرد به نشان غنی‌سازی

 

در ادامه تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص نان، گفت: برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک نیز در کشور در حال اجراست و حتما باید برچسب این غنی‌سازی روی کیسه‌های آرد موجود در نانوایی‌ها وجود داشته باشد. در این راستا نیز باید نظارت‌های لازم انجام شده و مردم نیز باید کمک کنند، به این صورت که هنگام خرید نان به کیسه‌های آرد توجه کنند تا برچسب غنی‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک را داشته باشند.

 

عبداللهی با اشاره به اجرای این برنامه از سال 86 در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر باید نان تافتون، بربری و لواش با آهن و اسیدفولیک غنی‌سازی شده باشند، اما این برنامه به نظارت و پایش بسیار زیادی نیاز دارد تا به درستی انجام شده و از آردهای غنی شده استفاده شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آرد گیلان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار