انتشار اخباری در خصوص پیشنهاد ولی عهد عربستان به نیروهای انصارالله مبنی بر تقسیم کردن کنترل یمن نشان از آن دارد که بن سلمان برای حفظ آبروی ائتلاف خود دست به دامن مذاکره با انصارالله شده است.
کد خبر: ۷۶۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 17 July 2019

 

تابناک / با انتشار خبر خروج بخشی از نظامیان اماراتی از برخی مناطق یمن، گزارش ها و افشاگری ها در خصوص تنها ماندن عربستان در باتلاق یمن و تلاش مقامات این کشور برای دستیابی به یک توافق با نیروهای مقاومت یمنی شدت پیدا کرده است.

افشاگر اسرار خاندان آل سعود معروف به مجتهد در تازه ترین پست توئیتری خود اعلام کرده که محمد بن سلمان ولی عهد عربستان از سران قبایل یمنی برای توافق با حوثی ها به عنوان میانجی گر استفاده می کند. بر این اساس بن سلمان از سران قبایل یمن خواسته تا پیشنهاد وی را به گوش نیروهای انصارالله برسانند: شمال یمن تسلیم آنها شود ولی در مقابل به جنوب یمن کاری نداشته باشن

این در حالیست که انصارالله با اعلام مخالفت خود با پیشنهاد بن سلمان اعلام کرده است که متجاوزان باید از تمام خاک یمن خارج شده و عربستان و امارات به دلیل تجاوز به یمن باید عذرخواهی کرده و خسارت دهها میلیارد دلاری به این کشور بدهند.

مجتهد هم چنین اعلام کرده که دولت سعودی بعد از آنکه پدافند دفاعی عربستان نتوانسته در برابر حملات مکرر انصارالله، از فرودگاه ابها محافظت کند بخشنامه‌ای سری صادر کرده مبنی بر اینکه این فرودگاه از ساعت شش عصر تا شش صبح بسته شود و این مسأله به مثابه بالارفتن پرچم سفید در برابر نیروهای مقاومت یمن به شمار می رود.

«بن‌سلمان» پرچم سفید را بالا می‌برد؟

چنانچه خبر پیشنهاد بن سلمان به نیروهای انصارالله و پاسخ قاطع آنها به ولی عهد عربستان صحت داشته باشد باید گفت که ریاض بعد از گذشت ۵ سال از آغاز تجاوز به یمن و بی نتیجه بودن این حمله در کنار شدت گرفتن حملات نیروهای مقاومت یمن علیه اهداف حیاتی عربستان و امارات از یک سو و پا پس کشیدن امارات از جنگ یمن و تنها ماندن عربستان از سوی دیگر به این نتیجه رسیده است که بهتر است قبل از آنکه دایره عملیات نیروهای یمنی به قلب ریاض کشیده شود از یمن خارج شود اما قبل از آن تمام تلاش خود را برای به دست آوردن یک توافق با انصارالله به کار بگیرد.

شرایط موجود در یمن و کفه سنگین معادلات میدانی به نفع نیروهای انصارالله باعث شده تا عربستان که زمانی خود را قدرت برتر این نبرد دانسته و قصد داشت در سال ۲۰۱۵ طی چند هفته کنترل کامل یمن را به دست گرفته و دولت سرسپرده عبدربه منصور هادی را که به ریاض فرار کرده بود بر سر جای خود برگرداند این روزها به فکر خروج آبرومندانه از یمن بیافتد آن هم با یک توافق هر چند صوری با انصارالله تا در میان افکار عمومی این طور القاء کند که اگر از یمن خارج شده به دنبال توافق با انصارالله این تصمیم را گرفته است.

امارات که تیر آخر را به جسد بی جان ائتلاف سعودی زده و قبل از آنکه هزینه های بیشتری را به دلیل مشارکت در تجاوز به یمن متحمل شود خروج تدریجی خود را از این کشور اعلام کرد باعث شد تا عربستان به دنبال گفتگو با سران انصارالله بوده و برای این کار دست به دامن میانجی گران قبیله ای یمن شود.

براساس جدیدترین اخبار منتشر شده از اوضاع یمن، افسران سعودی کنترل پایگاه های نظامی در بنادر المخا و الخوخه یمن را که پیشتر در اختیار اماراتی ها بوده به دست گرفته اند. سعودی ها هم چنین بعد از عقب نشینی نظامیان اماراتی تجهیزات نظامی جدیدی را به شهر عدن و جزیره بریم واقع در تنگه باب المندب ارسال کرده اند.

به دنبال تحمیل هزینه های سرسام آور تجاوز به یمن و فشار جامعه جهانی در خصوص به وجود آمدن شدیدترین فاجعه انسانی عصر کنونی در این کشور، امارات خشم هم پیمان سعودی خود را به جان خریده و بعد از رایزنی های بسیار با مقامات ریاض تصمیم خود را البته در محافل خصوصی مبنی بر خروج از یمن اعلام کرده است؛ تصمیمی که بنا به گفته منابع آگاه کاملاً علنی و رسمی اعلام نشده تا کمی از شدت خشم سعودی ها بکاهد. مقامات سعودی از جمله مقامات دربار این کشور در ابتدا تلاش بسیار زیادی برای منصرف کردن ابوظبی از این تصمیم از خود نشان دادند که تحولات میدانی در یمن نشان از بی نتیجه بودن آن دارد.

عربستان نیز طی روزهای اخیر به نوع دیگری از امارات انتقام گرفته است. بنا به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار محمد بن سلمان ولی عهد عربستان از فرار همسر حاکم دبی به انگلیس که بحث و جدل های بسیار زیادی را برانگیخته حمایت کرده است. بر اساس این گزارش، گروه ویژه ای که مسئولیت فراری دادن همسر حاکم دبی را بر عهده داشت توسط شخص محمد بن سلمان رهبری می شد.

عربستان برای تجاوز به یمن از دهها هزار تن از نظامیان سودانی و مزدوران یمنی که ۴۰ درصد از آنها کودک به شمار می آیند در کنار تجهیزات پیشرفته آمریکایی از جمله هواپیماهای آپاچی و خودروهای زرهی استفاده می کند. بر اساس گزارش های منتشر شده عربستان در تجاوز به یمن روزانه متحمل هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری میشود.

تعداد کشته های نظامیان سعودی نیز بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده به بیش از ۳ هزار نفر می رسد. با یک حساب ساده می توان نتیجه گرفت که ادامه دادن تجاوز به یمن توسط عربستان تنها برای حفظ آبروی این کشور صورت می گیرد چرا که شکست ائتلاف سعودی متشکل از چند کشور در برابر یک گروه مقاومت داخلی که از حمایت نظامی هیچ کشوری برخوردار نیستند می تواند بسیار مفتضحانه باشد.

جدی شدن اختلافات میان عربستان و امارات در قبال پرونده یمن و خروج امارات از این کشور در کنار پرهزینه بودن تجاوز نظامی به یمن و بی نتیجه بودن آن در سایه رسیدن آتش سلاح نیروهای مقاومت یمن به خانه سعودی ها و شعله ور شدن آن همه و همه باعث شده تا عربستان و شخص بن سلمان به فکر یک خروج آبرومندانه از یمن بیافتد. البته نباید از این نکته غافل ماند که خروج متجاوزان از یمن نمی تواند بدون هزینه تمام شود و کشورهایی که طی ۵ ساله گذشته با حمله به یمن وخیم ترین بحران انسانی را در این کشور ایجاد کرده اند باید پیامدهای آن را نیز بپذیرند و خسارات وارده به یمن را هرچند که قابل جبران نیست تا حدودی جبران کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار