رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید و فعالیت کارگروه رفع موانع تولید در استان، گفت: در سال گذشته هزار و 100 میلیارد تومان منابع رونق و رفع موانع تولید پیش بینی شد که حدود 600 میلیارد تومان جذب شده و حدود 450 میلیارد تومان هم در دست تصویب است.
کد خبر: ۷۵۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 02 July 2019

 

 

تابناک / فرهاد دلق پوش امروز در جلسه مجمع نمایندگان استان با مدیران صنایع و صنعتگران گیلان که در شهر صنعتی رشت برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن روز صنعت، اظهار کرد: تولیدکنندگان سهم عمده‌ای در رونق اقتصادی کشور دارند، این جلسه هم با هدف آشنایی بیشتر نمایندگان با شورای هم خانواده صنعت، معدن و تجارت استان، بررسی راهکارهای رفع مشکلات، توسعه صنعت گیلان برگزار شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: 16 نهاد دولتی و خصوصی زیر نظر صنعت، معدن و تجارت استان با هدف هم اندیشی دائمی، برنامه ریزی و ارائه راهکار در حوزه صنعت و رفع موانع تولیدکننده فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه استان گیلان به لحاظ استقرار صنایع در حوزه صنعت نوپاست، گفت: ظرفیت استثنایی استان، موقعیت خوب دریایی، ریلی، زمینی و هوایی، وجود مناطق آزاد و ویژه از پتانسیل‌های استان است که در رونق اقتصادی موثر است.

دلق پوش تصریح کرد: در حاشیه خزر حداقل 400 میلیون بازار بکر وجود دارد که می‌توانیم علاوه بر رفع نیازهای داخل، نیاز کشورهای حاشیه را هم رفع کنیم. کریدور نوستراک فرصتی است که گیلان را به راه آهن اروپا وصل می‌کند و علاوه برکشور استان از مزایای آن بهره مند می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ صنعتی جز در سایه همدلی و هم‌اندیشی پیشرفت نمی‌کند، هم در استان و هم در سطح ملی تنها رمز موفقیت همدلی است. تلاش ما این است که استان به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود دست یابد و لذا باید از ظرفیت نمایندگان استان بیش از پیش بهره مند شویم.

رئیس صمت استان با تاکید بر اینکه راه توسعه استان توجه به تولید است، خاطرنشان کرد: 40 درصد تکلیف اشتغال به عهده صنعت، معدن و تجارت است که اگر حمایت‌های لازم انجام گیرد این درصد قابل افزایش می‌باشد. گیلان را به عنوان استان کشاورزی محور معرفی کرده‌اند در حالیکه حتی تولیدات بخش کشاورزی ما باید به سمت صنایع تبدیلی برود.

دلق پوش با بیان اینکه در کشور84 هزار و 580 واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری 3 میلیارد و 22 میلیون و 815 هزار ریال با اشتغال پایدار 2 میلیون و 570 هزار داریم، اضافه کرد: در استان حدود 2948 واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری 75هزار و 971 میلیارد ریال با اشتغال پایدار 82 هزار نفر داریم، سهم اشتغال استان نسبت به کل کشور 3.4 درصد، حجم سرمایه گذاری استان نسبت به کشور 2.5 درصد و سهم اشتغال هم 3.2 درصد است.

وی ادامه داد: در استان 527 طرح متوسط و بزرگ و صنعتی با سرمایه گذاری 31 میلیارد و 677 میلیون و 11 هزار ریال با اشتغال 11 هزار و 534 نفر داریم، همچنین تا پایان تیر ماه جاری 13 طرح صنعتی با اشتغالزایی 464 نفر در گیلان به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید و فعالیت کارگروه رفع موانع تولید در استان، بیان کرد: در سال گذشته هزار و 100 میلیارد تومان منابع رونق و رفع موانع تولید پیش بینی شد که حدود 600 میلیارد تومان جذب شده و حدود 450 میلیارد تومان هم در دست تصویب است. از منابع تبصره 18 قانون تولید هم حدود 370 میلیارد تومان منابع داریم.

وی با اشاره به افزایش مهاجرت به سمت راه اندازی صنعت در گیلان به دلایل شرایط طبیعی موجود، تصریح کرد: نهایت دقت را داریم که صنایع مطابق با شرایط زیست محیطی و بدون آلایندگی باشند.

دلق پوش با بیان اینکه گیلان قطب صنایع سلولزی کشور است اما منابع با تولید همخوانی ندارد، افزود: منابع موجود برای تولید صنایع سلوزی پاسخگو نیست که در راستای تسهیل واردات چوب هم اقداماتی صورت گرفته است. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه زمانی صنعت نساجی گیلان قطب اول تولید کشور بود، خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای تولیدی در زمینه نساجی در استان مجدد رونق گرفته‌اند و پیگیر رفع مشکلات بقیه صنایع هم هستیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه صنعت فولاد در گیلان رونق گرفته و هیچگونه آلایندگی هم ندارد حتی یکی از این صنایع به عنوان صنعت سبز در کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

دلق پوش مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی، واردات چوب و بحث بنگاهداری از جمله موانع رونق تولید هستند، گفت: دوره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به 6 ماه افزایش داده شده که انتظار داریم به واحدهای تولیدی فرصت بیشتری داده شود. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار