اعضای کنگره آمریکا بعد از نشست محرمانه با نمایندگان دولت این کشور گفته‌اند مقام‌های دولت ترامپ لحن خود درباره ایران را نرم کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 22 May 2019

 دولت ترامپ لحن خود درباره ایران را نرم کرده است

 

تابناک / به گزارش خبرگزاری فارس، اعضای کنگره آمریکا بعد از شرکت در جلسه توضیحی با مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌اند کاخ سفید قصد درگیری نظامی با ایران ندارد.

طبق گزارش رویترز، «الیوت انگل»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بعد از اتمام این جلسه محرمانه که با حضور «مایک پامپئو»، وزیر خارجه دولت ترامپ و «پاتریک شاناهان»، وزیر دفاع موقت آمریکا برگزار شد گفت: «آنها (مقام‌های دولت ترامپ) لحنشان را نرم کرده‌اند.»

«مایک مک‌کاول»، عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ قصدی برای رفتن به جنگ در خاورمیانه وجود ندارد. این، یک عملیات مهار برای متوقف کردن ستیزه‌جویی و تنش‌آفرینی ایران است.»

«روبن گالگو»، عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: «از نظر من اطلاعاتی به ما داده نشد که روشن کند چرا ما باید وارد صحبت از جنگ با ایران شویم؟»

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند هفته پیش اعلام کرد ارتش آمریکا برای «مقابله با تهدید ایران» ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است.

با این حال، اندکی بعد معلوم شد که این ناو طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده روانه منطقه شده است.

دو رسانه آمریکایی پنجشنبه گذشته در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» برای دورگزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌های خودسرانه برخی از مشاورانش برای القای اینکه آمریکا در آستانه درگیری نظامی با ایران قرار گرفته، ناخرسند است.

«سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.

واشنگتن‌پست هم به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش داد ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.

برخی تحلیل‌گران از طرف دیگر ادعاهایی نظیر آنچه در گزارش این دو رسانه مطرح‌شده را نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره تلقی می‌کنند.

این تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.

از این منظر، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه هدفی فراتر از راه انداختن نوعی جنگ روانی و در نهایت تحت فشار قرار دادن ایران دنبال نمی‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار